Barcelona vol treure la majoria de cotxes aparcats a la calçada abans del 2030

Font: Betevé/Ajuntament de Barcelona

11/12/2020 - 13:00

L’Ajuntament de Barcelona vol treure cotxes estacionats a la calçada i baixar-los a aparcaments subterranis abans del 2030. És una de les línies estratègiques amb la qual treballa actualment el govern municipal per reduir la presència del cotxe al carrer i destinar-lo al vianant. “Hem d’imaginar-nos un espai públic lliure de cotxes aparcats a la calçada a prop de les nostres cases”, ha dit la tinenta d’alcalde d’Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, en una entrevista al programa ‘bàsics’ de betevé. Aquesta es una de les mesures del nou Pla de mobilitat urbana que recull més de 300 mesures i 60 línies d’actuació per dissenyar les polítiques de la mobilitat del futur i és fruit del treball conjunt i el diàleg amb una trentena d’entitats i grups polítics.

El nou Pla de mobilitat urbana 2024 estableix com a màxima prioritat el disseny de polítiques que contribueixin a construir una ciutat més saludable, equitativa, sostenible, intel·ligent i segura. L’objectiu principal és que l’any 2024 el 81,52% dels desplaçaments es facin a peu, en transport públic o en bicicleta.

A més, la nova proposta marca quatre reptes a assolir:

  • Garantir el dret a la mobilitat.
  • Vetllar per la salut i la seguretat de les persones.
  • Contribuir a la recuperació de l’activitat econòmica i comercial.
  • Combatre la crisi climàtica i millorar la qualitat de l’aire.

Més de 300 mesures

Per afavorir i incrementar els desplaçaments en mitjans sostenibles, el Pla de mobilitat urbana es desplega en 60 línies d’actuació i 340 mesures, entre les quals destaquen:

  • Vianants: incrementar 32 quilòmetres de carrers per a vianants, instal·lar ascensors i escales mecàniques per millorar l’accessibilitat o reduir la mobilitat rodada als entorns escolars.
  • Bus: millorar la xarxa de bus, amb 68 quilòmetres nous de carrils, reordenar les línies supramunicipals o ampliar les línies de bus amb zero emissions.
  • Bicicleta: incrementar la xarxa de carrils bici en un 40%, desenvolupar el pla estratègic d’aparcament segur de bicicletes a la ciutat o estudiar l’ampliació de les bicicletes elèctriques al Bicing.
  • Mercaderies: estudiar la modulació del temps d’estacionament a l’àrea DUM segons el tipus d’activitat, promoure la càrrega i descàrrega nocturna amb vehicles silenciosos i estudiar o promoure mesures tarifàries i/o fiscals per reduir l’impacte ambiental de la DUM.
  • Vehicle privat: implantar la velocitat 30 a tota la ciutat (excepte a les vies de connectivitat), intensificar les actuacions sobre les zones de concentració i punts de risc d’accidents, prioritzar l’ús de vehicles més sostenibles i menys sorollosos o assolir l’objectiu que un 80% de la flota municipal sigui elèctrica.
  • Noves tecnologies: ampliar els serveis de vehicles compartits (turismes, motos i bicicletes) a l’àmbit metropolità, incorporar sistemes automàtics de control de la indisciplina viària o introduir la videodenúncia als busos per identificar i multar els vehicles que cometin infraccions a les parades i als carrils bus.

Procés d’aprovació del nou Pla de mobilitat urbana

El projecte del Pla de mobilitat urbana 2024 es presentarà a la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat del mes de desembre per a l’aprovació inicial. Si supera el tràmit s’obrirà un període d’al·legacions i, posteriorment, es debatrà i votarà definitivament al Ple del Consell Municipal.


 

Relacionats

Notícia

Des d'ara, en els dies laborables, de dilluns a divendres de 7 a 20 hores, només s'hi pot circular amb un vehicle no contaminant o tramitant una autorització o excepció al registre metropolità.

Article

Les Zones de Baixes Emissions (ZBE) ja funcionen a l’àrea de Barcelona i ara s’estendran als municipis de més de 50.000 habitants i aquells de més de 20.000 que superin límits de contaminació.

Notícia

Els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità traslladen al Departament d’Acció Climàtica les seves discrepàncies sobre el decret de les Zones de Baixes Emissions

Butlletí