[BIOCOMBUSTIBLES] Puigpelat: 'S'han pres decisions que afavoreixen les grans companyies'

11/02/2007 - 00:00
Entrevista a Josep Puigpelat, responsable de Medi Ambient d'Unió de Pagesos A grans trets, quina és la postura d'Unió de Pagesos davant el debat dels biocombustibles? Hi ha elements positius, com el fet de donar una altra sortida a la producció, sigui de cereal o d'oleaginosa. També hi ha els raonaments relacionats amb el canvi climàtic, doncs fa un any es veia molt bé el seu ús per combatre'l i l'altre. Però per l'altra banda hi ha la qüestió de la traslocació que puguin generar en el mercat. No és el mateix parlar de biocombustibles avui que fa un any, amb la pujada de preu dels cereals i si amb els biocombustibles s'hauria d'augmentar la producció. Per al pagès és rendible cultivar per als biocombustibles? Amb això hi ha una mica de confusió, doncs depèn molt del tipus de cultiu que s'empra per una cosa o l'altra. D'una oleaginosa en treus l'oli, que pot ser un 40%, que és greix, que en molts casos no és una necessitat bàsica, com un sucre, i que serveix per cremar i crear energia i en aquest cas s'adiu molt bé per la tecnologia del diesel, que és el majoritari a Europa. I aquesta colza és molt versàtil, la pots fer servir per farratge per a porcs o gallines, i per tant aprofitar el 60% restant. El blat de moro, en canvi, el restant que en queda després del biocombustibles és més problemàtic, només serveix per remugants, no és tan versàtil i és menys interessant. Quan sembres, tries primer alguna cosa que s'hi faci al terreny, després alguna cosa que sigui rendible en el mercat. I el preu que ha ofert els biocombustibles no ha estat especialment interessant, i no ara que va tan car, sinó ja abans de la pujada. Per nosaltres doncs, la única diferència és que fins ara a la llotja doncs hi havia els productors de pinso i els de farina i ara hi ha un tercer comprador que és el que fa energia. Quin se n'emportarà més? Doncs això depèn de la competència, que no està regulada. Des de la UE s'ha subvencionat de forma simbòlica -45 euros hectàrea- la producció energètica, però aquesta quantitat no influeix gaire, almenys a Catalunya que són petites explotacions. Els veieu com una alternativa als combustibles d'origen fòssil? Tècnicament ho són, però a quin preu i de quina manera? el que segur que és impossible és que amb la mobilitat actual puguin substituir el petroli, doncs físicament no hi ha prou terra la món per satisfer totes les necessitats, tant les alimentàries com les energètiques. Si s'acabés el petroli és impossible que es pogués substituir per biocombustibles tal i com ens movem ara, el problema és el model de mobilitat. Seria bo planificar el futur i saber quin paper poden tenir els biocombustibles, però molt important ja es veu que no podran ser. Per cada hectàrea produïda de blat o ordi pots treure uns quants litres de diesel, i si ho compares amb la despesa de cadascú, no surten els números. Ara, com a complement i per a reduir una mica, doncs no dic que no. La UE ha posat la fita que el 5,8% del combustible sigui d'origen vegetal pel 2010. És possible? Sigui un 5,8 o un 9, és clar que aquesta xifra es va posar com a objectiu primari, per començar a tenir una política de mobilitat més ambiental però el debat és molt més complex i hi ha moltes altres qüestions a tenir en compte. Per exemple, que hem de prioritzar? La terra com a producció d'aliments o de combustibles. Això té implicacions econòmiques i empresarials, però també polítiques. I quines disfuncions genera sobre el mercat en això? quina fiscalitat se li aplica? Doncs el règim fiscal és molt important. I això representa molta superfície cultivada, s'ha de produir amb matèria europea o importada d'altres continents? Perquè llavors el cost de portar-la reduiria l'estalvi d'emissions... D'aquest tema se n'ha parlat molt però s'ha estudiat poc. Considerem que en aquest moment hauríem de parar, veure d'on ve aquest biocombustible, com el produïm, etc. Primer hem de fer números, veure les conseqüències, si s'estan aconseguint els objectius... I fins que no fem un primer pas no en fem un segon, ni massa agosarat endavant ni massa agosarat endarrere. Això és el més intel'ligent, dons en aquest moment ni tan sols hi ha cap estudi fet sobre si realment pot aportar solucions al canvi climàtic. Quines modificacions administratives o tècniques s'haurien de fer perquè els biocombustibles fossin una alternativa? El biocombustible, mirant en paràmetres econòmics, pot competir amb el petroli perquè té avantatges fiscals, perquè si li han de cobrar els impostos normals, serà molt més car que el combustible d'origen fòssil. Llavors s'ha pres una decisió que ha fer canviar molt les coses, doncs ara el diesel normal ha de tenir un 5% de biocombustible obligatòriament, sense especificar com el posaran o d'on el trauran. Hem passat de fer un biodiesel pur, que servia per a un tractor i amb un ús sobretot de proximitat, a la seva introducció dins la xarxa de consumició, que està controlada per unes poques companyies. Clar, això ho han fet perquè així al biodiesel també li cobren els impostos, però decisions com aquesta afavoreixen les grans companyies. Però al món de l'agricultura o de cara a petits projectes pensats a escala local, aquest model no ens funciona, i als petits experiments que hi havia als llocs no els surti rendible, doncs no es pot competir amb les grans companyies que són les que tenen la xarxa. Ha passat una cosa similar amb els parcs eòlics. Faria falta un suport més enèrgic a la petita producció? A la petita empresa li costa molt fer iniciatives d'I+D, i la política sempre afavoreix la gran empresa 'que ja està bé que hi sigui. El model deixa desencaixat la petita empresa o el professional, que té molts problemes amb el finançament. I això tampoc és bo. Tot queda de cara els grans i les petites no tenen espai. Si el pagès pogués fer el biodiesel i vendre'l al seu veí doncs seria molt més interessant, però això, tal i com està regulat no pot ser. Una producció local, que inclogués el reciclatge d'olis locals, a un preu interessant, sense grans transports i baixes emissions contaminants... és un model interessant. Però ens hem acostumat tan al poder de les grans companyies que sembla que els petits projectes no siguin viables. No hauria de ser tan complicat, però no s'incentiva i a la gent ens costa. Nosaltres anem fent petites coses en aquest sentit, però no hem aprofundit encara en el marc legal, a Àustria o Alemanya hi ha més experiències. Però la normativa del 5% ho deixa tot en mans de les grans companyies L'actual augment de preus dels cereals tenen relació amb l'auge dels biocombustibles? No crec que sigui substancialment per aquesta causa, no tenim prou informació per saber-ho. Hi pot haver influït, però sembla que hi ha elements especulatius de retenció que són més importants. De totes maneres hem d'acabar de veure com acaba la campanya a nivell mundial 'cap al maig juny- i saber que passa a Argentina, a Austràlia, als països orientals, i veure com reacciona el mercat mundial. Però hi ha un risc que es desequilibri el marcat alimentari? El cereal es molt estratègic, sense blat el mont no aguantaria ni 48 hores. També hi ha l'augment de població mundial, que en els darrers 30 anys ha estat brutal i que comporta moltes dificultats tècniques, perquè tota aquesta gent esmorza, dina i sopa tots els dies. La capacitat de produir de la terra no és il'limitada. Llavors, al marge de qüestions polítiques i econòmiques, tècnicament és molt complicat i s'ha de decidir si necessitem més l'aliment o l'energia. El cereal és molt important i la gent ha de tenir-lo per menjar quan es llevi a les 7 del matí. A banda del biocombustible, hi ha projectes en altres direccions? Com per exemple el biogàs a partir dels purins? El biogàs té problemes importants d'emmagatzament, però tècnicament és possible. Ara, sense ajudes no és possible desenvolupar-lo. Properament ha de sortir una línia d'ajudes en aquesta direcció i és interessant, doncs la incidència del metà en el canvi climàtic és més gran 'proporcionalment- que el mateix CO2. Així s'evitarien les seves emissions i al mateix temps es generaria una energia renovable. A Alemanya es va fer una aposta molt important, i aquí es comencen a interessar. Crec que potser una bona alternativa, però no donarà una resposta immediata.
AdjuntMida
Image icon [ accedeix al sumari ]19.69 KB

Relacionats

Butlletí