El Pla de mobilitat urbana sostenible de Caldes de Montbui serà una eina per a la millora de la qualitat dels usos de la via pública i es redactarà amb la col·laboració ciutadana.
L'Ajuntament de Caldes de Montbuit ha iniciat aquest maig la realització d'un estudi per a la millora de la mobilitat en l'espai urbà calderí que inclou tots els tipus de desplaçaments (a peu, en vehicle privat, en transport públic i en bicicleta) i que té per objectiu establir un model d'ús de la via pública sostenible i compatible amb les necessitats de desenvolupament econòmic, cohesió social i protecció de l'entorn del municipi. Jaume Mauri, regidor d'Espais Públics i Sostenibilitat, ha presentat l'inici del projecte aquest matí.
Per això, el pla el fa una consultora externa (DOYMO) encarregada de la redacció i inclou una proposta de procés participatiu que impliqui a tots els agents socials.
Aquest maig ha començat la fase de recollida d'informació amb la que es dóna el tret de sortida la projecte i, en paral·lel, s'ha dissenyat el calendari de convocatòries ciutadanes per debatre sobre l'estudi. Les sessions obertes a la ciutadania previstes són:
16/06, de 19 a 20.30 h. Presentació del Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible
28/06, de 18.30 a 20.30 h. Taller participatiu de diagnosi
14/07, de 18.30 a 20.30 h. Taller participatiu de propostes
Totes les reunions es realitzaran a l'aula taller de Les Cases dels Mestres. Més informació i confirmacions d'assistència: espaispublics@caldesdemontbui.cat / 93 862 70 23.
El Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Caldes de Montbui és un projecte que té per objectiu la creació d'un model de mobilitat realista, pròxim, integral i eficient que resolgui els problemes en els desplaçaments de tot tipus amb els que es puguin trobar els veïns. Per això inclou l'anàlisi i la proposta del tipus de desplaçaments a peu, en vehicle privat, en transport públic o en bicicleta i del sistema d'aparcaments
Fases del Pla
Fase 1: Recollida d’informació i treball de camp – anàlisi territorial i socioeconòmica
Inclou:
Inventari de capacitat de la xarxa viària
Pla d’aforaments manuals de vehicles (25 punts)
Pla d’aforaments automàtics de vehicles (25 punts)
Aforaments i enquestes a vianants (200 enquestes)
Aforaments i enquestes a ciclistes (120 enquestes)
Seguiment d’ús de la calçada d’aparcament (6 trams + 10 zones de càrrega i descàrrega)
Seguretat viària: Seguiment de velocitats, ús del casc i cinturó de seguretat (20 punts)
Enquestes a usuaris de transport públic (150 enquestes)
Fases 2 i 3: Diagnosi qualitativa i participada de la situació actual i futura
Detecció dels punts febles de cada sistema de mobilitat a partir de la informació recollida en la fase 1:
A peu: de l’inventari de voreres s’obtindran aquelles d’amplada menor d’1,8 m. De les respostes de vianants s'obtindrà informació sobre confort, seguretat, qualitat i continuïtat dels itineraris per a vianants.
Transport públic: àrees no cobertes (amb distància a parada >300m) o freqüències menors de 20 minuts. L’enquesta a usuaris del transport públic donarà informació sobre puntualitat, regularitat i confort.
Bicicleta: l’indicador principal serà l’àrea global coberta pels itineraris, detectant aquelles àrees incomunicades amb la xarxa de carrils bici. S’afegiran les dades de facilitat d’aparcament i seguretat en la circulació de bicicletes, així com la interacció amb d’altres modes (peu i vehicles), establint indicadors de longitud de xarxa independent i compartida.
Vehicle privat: l’indicador base serà el nombre de vehicles. x kms realitzats en estat de saturació i el nombre d’interseccions amb índexs de saturació >90% en hora punta. En aquest procés es determinarà el volum de viatges a traslladar a altres modes de transport.
Aparcament: els indicadors són els dèficits d’aparcament residencial -rotatori a cada zona així com la indisciplina-. A aquests s’afegiran indicadors de gestió de l’aparcament (equilibri tarifari, permanències màximes i adaptació de l’oferta a cada demanda específica com residencial, rotació, CD, treballadors, etc.)
Seguretat viària: Els indicadors es basaran en l’anàlisi estadística de l’accidentalitat i complementàriament en la detecció de punts d’elevada accidentalitat o risc. Es proposaran actuacions individualitzades per a aquelles interseccions o trams d’especial perillositat.
Fase 4: ESTABLIMENT D’OBJECTIUS I ESTUDI D’ALTERNATIVES. PROPOSTES PARTICIPADES.
En base a la diagnosi quantitativa i a les propostes resultants de la participació ciutadana es plantejaran una sèrie d’actuacions a presentar en relació a:
Programa d’ordenació de la circulació
Millora de la connectivitat entre punts de generació de viatges a peu i en bicicleta
Jerarquització de la xarxa viària urbana
Recomanacions sobre seccions transversals del viari principal
Modificació de sentits de circulació
Condicionament de les interseccions més conflictives
Millora de la xarxa per a ciclistes (carrils i aparcaments)
Pla d’aparcaments (calçada i fora calçada)
Millores de la xarxa de transport públic (cobertura i freqüències) i intermodalitats