Aquest divendres 7 d'octubre, un nodrit grup de mestres i educadors, ha assistit a l'Espai La Fontana, al barri de Gràcia de la ciutat comtal, a la presentació d'En el camí de l'escola sostenible. Una nova guia per fer l'Agenda 21 Escolar, editat pel Departament d'Educació Ambiental de l'Àrea de Medi Ambient de l'Ajuntament de Barcelona, a càrrec de la manresana Teresa Franquesa i l'argentina Hilda Weissmann, amb la col·laboració de Mireia Abril, Laia Capdevila, Alba Castelltort, Margarida Feliu, Nacho Mercader, Clara Solé i Marta Vilar.
La nova guia de l' A21E (un volum pràctic i entenedor, de 172 pàgines) és fruit de deu anys d'implicació de 352 escoles i instituts de Barcelona en la transformació del mateix centre i del seu entorn. Del treball de milers de nens i nenes, de nois i noies i el seu professorat, de cuineres i jardiners, de personal d'administració i de neteja, de pares i mares, de directores i d'inspectors, de tècnics de barri i de gestors municipals. També de l'equip d'educadores del programa, que han estat acompanyats en la seva trajectòria.
A les pàgines de la guia s'intenta seduir al lector perquè s'enroli i s'impliqui, també, en aquest viatge. S'exposa la seva finalitat, les fites que cal marcar en el trajecte, amb quins recursos es compta... I, sobretot, s'explica les aventures ja viscudes, èxits i fracassos reals, experiències que han fet els qui hi participen una mica més savis.
En paraules de Teresa Franquesa, pionera de l'educació ambiental (EA) a Catalunya als anys vuitanta -cap d'Estratègia ambiental a l'Ajuntament de Barcelona, professora a la UPF i escriptora (Premi Joaquim Ruyra 2008)-, es trobava a faltar -després d'anys en què l'EA patia els alts i baixos de la falta de seguiment, recursos o modes- un "programa que no fos tancat en el temps, perquè educar no s'acaba mai". I això és el que s'ha pretès en aquests darrers cinc anys amb la incorporació de les escoles i les comunitats educatives a l'Agenda 21 Escolar.
"Es tractava, es tracta, de donar un suport organitzat a les escoles perquè s'impliquessin dignament en el pla d'acció que significa l'Agenda 21 Escolar i l'evolució cap a una escola i una societat més sostenibles", ha afegit Franqesa durant la presentació.
Amb l'objectiu de reconèixer les comunitats educatives com a agents ciutadans que s'impliquen en la sostenibilitat del segle XXI, la guia ara presentada és el compendi de l'experiència ja feta i una reflexió crítica sobre la tasca realitzada, com també ha comentat Hilda Weissmann, coautora del volum, que ha destacat que "cada escola fa l'itinerari del que pot fer, del possible", en comptes d'encaparrar-se a fer l'ideal, perquè al capdavall, tard o d'hora, descobrirà que s'ha de plantejar com un tot la finalitat i els objectius transversals de l'Agenda 21 a l'escola.
Teresa Franquesa ha insistit que l'aposta de l'Agenda 21 és a "llarg termini", una visió compartida que "no s'avalua amb una ISO sinó en l'aprenentatge" proactiu entre tota la comunitat educativa a través d'un programa que s'enfoca globalment, ni que sigui per la voluntat d'un sol mestre. Hilda Weissmann ha reblat aquest plantejament quan ha afirmat que "cal entendre que l'educació es una inversió, no una despesa".
Aquest nou volum, el tercer de la col·lecció "Guies de l'Agenda 21 Escolar", està dedicat a Elisenda Fusté -professora de l'Escola Vedruna-Àngels i coordinadora del projecte d'Escoles Verdes-, malauradament traspassada l'agost passat, "que ens ha encomanat entusiasme per a no conformar-nos amb poc".