Aquest dilluns ha començat a circular per Barcelona el prototip d'autobús híbrid cedit per l'empresa gallega Castrosua a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). D'aquesta manera s'enceta la segona fase de les proves d'aquest model únic de bus urbà ecològic, en què donarà servei amb passatge en diferents línies per comparar els resultats de consum i emissions amb els de vehicles equivalents de propulsió convencional.
L'autobús es del model Tempus, un vehicle d'última generació de 9,5 metres de longitud i 57 places, que es mou gràcies a dos motors elèctrics situats a les rodes posteriors. Disposa a més d'un motor dièsel encarregat de recarregar les bateries quan se n'ha consumit part de la càrrega. Té capacitat per aprofitar l'energia de la frenada i està equipat amb un sistema electrònic per optimitzar la despesa energètica segons el recorregut.
Per a les proves amb passatge s'han escollit línies servides amb vehicles de dimensions semblants, del tipus midi (9-10 metres de longitud), de propulsió dièsel: seran la 126 (Bus del Barri de Sant Andreu), la 185 (Horta - Metro Canyelles) i la 192 (Hospital de Sant Pau - Poblenou). En aquestes línies s'han estat fent recentment mesuraments de consums per poder-los contrastar amb els del prototip híbrid.
(P)
Consums i emissions un 20% inferiors
TMB va rebre en primícia el prototip de Castrosua la segona quinzena del desembre passat. Després d'un període d'ajustos, durant el gener i part de febrer va tenir lloc la primera fase de les proves, sempre sense passatge. Aquestes proves van consistir en reproduir el protocol estandaritzat per la UITP (Associació Internacional del Transport Públic), i es va poder comprovar que el vehicle de propulsió elèctrica assistit per un motor dièsel pot aconseguir consums -i per tant emissions contaminants- com a mínim un 20% inferiors als d'un vehicle convencional de motor tèrmic.
El test d'aquest vehicle és el pas previ per a la incorporació de vehicles híbrids a la flota de TMB per reduir l'emissió de fums contaminants i sorolls. TMB també està estudiant la reconversió d'autobusos dièsel a híbrids mitjançant l'addició d'un propulsor elèctric sincronitzat.
Enllaç: Web oficial del Tempus, l'autobús híbrid del fabricant Castrosua
Característiques del nou autobús
Model: Tempus
Longitud: 9,5 m
Amplada: 2,4 m
Places: 57
Autonomia: 300 km
Propulsió: dos motors elèctrics de 67 kw i un dièsel de 84 kw