Compte enrere per a la Setmana de la Mobilitat Sostenible

18/07/2007 - 00:00
Entre el 22 i el 29 de setembre se celebrarà al nostre país la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura (SMSS). En aquesta novena edició s'espera que vora un centenar de municipis realitzin activitats per promoure el canvi del model de transport. A dos mesos de la Setmana desenes de tècnics de medi ambient d'ajuntaments han assistit a la sessió preparatòria organitzada per la comissió organitzadora que aplega institucions i associacions de promoció del transport col·lectiu i del no motoritzat. Un nou context La Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, pretén ser un nou pas en la conscienciació de l'opinió pública sobre la necessitat d'una nova mobilitat urbana, que eviti els efectes negatius derivats de l'ús inadequat del cotxe a la ciutat. Amb l'objectiu que aquesta reflexió s'estengui més enllà d'una setmana concreta, és requisit obligatori per adherir-se a aquesta campanya europea que els ajuntaments implantin en el seu municipi noves mesures permanents a favor de la mobilitat sostenible. La novena edició de la Setmana arriba amb un nou context: la certesa a nivell científic de l'existència del canvi climàtic i la constatació que la concentració d'òxids de nitrogen i partícules en suspensió està per sobre dels límits permesos en zones com l'àrea metropolitana de Barcelona. Aquest fet ha de suposar segons Frederic Ximeno, director general de Polítiques Ambientals i Sostenibilitat, 'un autèntic punt d'inflexió per aconseguir un nou model de mobilitat que permeti millorar la qualitat de vida, beneficis per a la salut, esdevenir un element a favor de la mitigació del canvi climàtic i potenciar l'ús social dels espais públics'. En aquest sentit, el lema d'enguany 'Carrers per a tothom' vol incidir en la necessitat que les persones i els modes de transport sostenibles recuperin l'espai 'robat' pels automòbils. Cal destacar que la jornada preparatòria de la SMSS ha estat el darrer acte de Núria Buenaventura com a presidenta de l'Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona. Buenaventura ha considerat la seva tasca 'com un autèntic plaer, luxe i honor' i ha destacat que el compte enrere per a la Setmana 'es produeix en dies de joia per l'aprovació del paquet de 73 mesures contra de la contaminació, especialment la referent a la reducció de la velocitat en autopistes d'accés a Barcelona'. Els beneficis d'un nou model de mobilitat El fet de reduir la preeminència del cotxe en els desplaçaments diaris comporta beneficis evidents com la reducció de la contaminació -tant a nivell local com global-, la disminució del risc d'accidents i la millora de la salut dels habitants de les poblacions més denses. Tanmateix, hi ha una sèrie d'impactes positius indirectes relacionats amb el model territorial i urbanístic. El transport públic i no motoritzat va molt lligat a un model de ciutat compacta i mixta fet que un 'consum' menor de territori. Aquest fet disminueix la segregació social per nivell de renda i al mateix temps permet que les persones que no dispoen de llicència de conduir o vehicle privat quedin exclosos a nivell laboral. La mobilitat sostenible també esdevé un pilar de reequilibri en la distribució de l'espai públic, actualment la majoria de ciutadans -vianants i ciclistes- tendeixen a recuperar part de l'espai que una minoria 'els automobilistes- s'havien apropiat. Polítiques públiques de mobilitat En la jornada preparatòria de la SMSS a banda de la representació de la Diputació i el Departament de Medi Ambient s'ha comptat amb Manel Nadal, secretari de Mobilitat del Departament d'Obres Públiques. Nadal, ha refermat el compromís del seu departament i del conjunt del govern català no només en la Setmana de la Mobilitat sinó en comprendre els actuals patrons de transport i portar a terme les accions necessàries per canviar-los. En aquest sentit s'ha exportat el model de l'Autoritat Metropolitana del Transport (ATM) de Barcelona al Camp de Tarragona, Ponent i les comarques gironines, així mateix es treballa amb un organisme que integri els operadors de la Catalunya Central. D'altra banda també ha anunciat que s'ha encarregat la redacció dels Plans directors de mobilitat per a cada una de les set futures vegueries. Amb aquesta mateixa voluntat de planificar la mobilitat més enllà de les comarques metropolitanes per primera vegada l'enquesta que recull els hàbits de transport s'ha realitzat al conjunt del Principat. Aquest treball amb una mostra de 106.000 ciutadans va ser presentat la setmana passada (més informació aquí) i ha permès constatar que el 45% dels 155 milions de desplaçaments setmanals es realitzen amb mitjans no motoritzats. La dada negativa és que els viatges en transport públic oscil'len entre el 14% a la Regió Metropolitana de Barcelona i el 2% en comarques de muntanya i interiors. Tot i així, experts en mobilitat com Pau Noy, consideren que 'patim un problema de comunicació, ja que tots els titulars parlaven dels percentatges baixos d'utilització del transport públic però no es feien ressò que el mode més utilitzat era caminar'. Iniciatives conjuntes al servei dels ajuntaments La jornada de preparació tenia com un dels principals objectius presentar diverses iniciatives per incloure als programes del centenar de municipis que participaran a la Setmana de Mobilitat Sostenible. Un dels projectes és la creació d'un aplicatiu web per tal que cada municipi pugui publicitar la seva oferta en mobilitat sostenible. Aquesta eina personalitzada fomentarà, a banda dels transports no motoritzats i públics, modalitats d'utilització eficient de l'automòbil. Es tracta del carsharing 'experiència que es planteja a curt termini una expansió al conjunt de Catalunya- i el carpooling. Mentre el primer cas els socis del servei utilitzen els cotxes de l'empresa concessionària, en el segon, es tracta de compartir vehicles privats entre veïns d'un mateix municipi. Des del portal compartir.org s'ofereix als municipis personalitzar el model de web per aplicar aquest sistema a noves poblacions. D'altra banda, s'ha presentat als tècnics del món local altres iniciatives conjuntes per a la novena edició de la Setmana com per exemple bicicletades contra el canvi climàtic, caminades populars o una campanya de l'ATM per estimular l'orgull de ser usuari dels transports col·lectius.

Relacionats

Butlletí