Decàleg de mesures urgents per promoure el transport públic a Catalunya

02/10/2004 - 00:00
L'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) ha elaborat el document 'Les prioritats del transport en 10 punts', en el qual apareixen les línies polítiques que aquest grup de pressió considera haurien de ser les prioritats en la gestió del transport a Catalunya a curt termini. La PTP ha fet arribar aquest document a les autoritats del nou govern de Catalunya. Si voleu accedir a aquest document utilitzeu directament aquest espai, però per tenir-ne una síntesi, aquí en teniu un breu resum:
1. Millora ràpida de l'oferta de bus: Tenint en compte que els plans ferroviaris tenen un període llarg de maduració, l'aposta pel transport públic cal que es noti el primer any. Per això, es proposa una partida de 100 milions d'euros. Es demanen 1.000 autobusos més a l'àrea metropolitana i que totes les capitals de comarca estiguin connectades en transport públic amb una freqüència d'una hora. 2. Extensió dels beneficis del Transport Públic de l'Autoritat del Transport Metropolità a la totalitat del país: Per aconseguir-ho, es proposa crear autoritats del transport al Camp de Tarragona, la Plana de Lleida i Girona, que controlin l'explotació i que promoguin un sistema tarifari integrat. L'objectiu és fomentar la intermodalitat i planificar amb major coordinació sobre el territori. 3. Accés universal a la xarxa de Transport Públic: Cal millorar les correspondències i la informació a les parades i assegurar també un disseny adequat per a persones amb dificultats sensorials. 4. Millora del servei a l'aeroport: L'aeroport és el centre d'atracció més important de Catalunya i, en canvi, té un sistema de transport públic molt deficitari. 5. Accés sostenible als centres de treball: En aquest capítol, es demana la creació de la figura del gestor de mobilitat, amb l'aprovació d'un pla d'accés sostenible als principals polígons industrials, a les universitats i equipaments singulars rellevants. També es suggereix fer un pla d'accés sostenible per als treballadors de la Generalitat i que l'administració doni suport institucionals al carsharing i el carpooling. 6. Com fer les infrastructures a la Regió metropolitana de Barcelona: L'estratègia ha de passar per executar un pla director d'infrastructures ferroviàries, protegir de debò l'autobús i desenvolupar prioritàriament la xarxa de tramvies. 7. Com fer les infrastructures fora de la RMB: En aquest apartat es subratlla de nou la inversió en infrastructures ferroviàries, ja que s'entén que només el ferrocarril pot solucionar el problema del col·lapse viari. Cal no incrementar la xarxa viària d'alta capacitat, i posar l'accent en la xarxa secundària de carreteres. 8. Canvis en el model de gestió de les infrastructures existents: L'acció hauria d'anar en la línia d'incrementar la fiscalitat sobre el transport de mercaderies per carretera. Una altra de les idees que es proposen és resoldre el problema dels peatges per la via de conversió de l'actual peatge financer en una taxa de regulació de la mobilitat. 9. Desenvolupament legislatiu: Un punt especialment crucial, en el qual es contempla el ràpid desenvolupament de les previsions de la Llei de Mobilitat, de la Llei de Finançament del Transport Públic, tot introduint la fiscalitat ecològica en el transport, aprovació d'una legislació per al compliment de Kioto i modificació de la normativa urbanística que impedeixi la construcció de macroaprcaments en els equipaments singulars. 10. Pacte per a la seguretat viària: En aquest capítol es proposa, entre d'altres, estudiar la implantació de reguladors automàtics de velocitat i limitar la velocitat màxima dels vehicles de nova fabricació.

Relacionats

Butlletí