Els VII Premis Humana de Reutilització del Tèxtil arriben a la 7a edició reconeixen la solidaritat dels ciutadans, municipis i entitats més compromeses amb la reutilització i el reciclatge de roba usada a Catalunya.
El 29 de setembre la Fundació Humana va celebtrar l’Humana Day, un esdeveniment anual dedicat enguany a la importància d’impulsar una educació de qualitat per a aconseguir el progrés de les comunitats més desafavorides de l’hemisferi Sud. La cita, celebrada al Cercle d’Economia de Barcelona, ha servit per a lliurar els VII Premis Humana de Reutilització del Tèxtil, guardó que arriba a la 7a edició i que reconeix la solidaritat dels ciutadans, municipis i entitats més compromeses amb la reutilització i el reciclatge de roba usada a Catalunya.
La llista dels VII Premis Humana de Reutilització del Tèxtil és la següent:
- Ajuntament de Barcelona. Direcció de Justícia Global i Cooperació Internacional.
- Ajuntament de Tarragona
- Agència de Residus de Catalunya
- Aura Fundació
- Ajuntament de Vilablareix
- Ajuntament de Granollers
- Ajuntament de Reus
- Ajuntament de Cerdanyola
- Ajuntament de San Cugat
- Ajuntament de Rubí
- Ajuntament de Girona
- Diputació de Barcelona
- Supermecats Condis
- Supermecats Sorli
- Supermecats Caprabo
- Petrocat
La Diputació de Barcelona ha rebut un reconeixement a la tasca que fa en educació ambiental i pels suport que dóna als ajuntaments en aquest àmbit i, més específicament, pel seu pla de divulgació, informació i educació ambiental, adreçat tant a persones adultes com a nens en edat escolar, que potencia els comportaments preventius de residus.
L’Humana Day és un esdeveniment de sensibilització que vol incidir en l’activitat de valorització de roba usada amb finalitat social, materialitzat en els programes de cooperació de la Fundació i de la resta d’organitzacions que formen part d’Humana People to People.
El lema escollit per a l’Humana Day és “Educació de Qualitat per al Desenvolupament”. L’educació és una peça clau en la lluita contra la pobresa i en el desenvolupament de les comunitats i les persones. Per això, l’impuls de la formació, l’educació, la capacitació i el progrés de les comunitats involucrades són l’objectiu fonamental dels programes de cooperació d’Humana People to People. Els programes d’educació d’Humana es duen a terme principalment en dos àmbits: la formació de professors d’educació primària i la formació professional per a joves.
A l’acte celebrat han assistit com a ponents Enric Carrera, de la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i Oscar Matondo Ma Muanda, Encarregat de Negocis de la República Democràtica del Congo.
La directora general d’Humana Fundación Pueblo para Pueblo, Elisabeth Molnar, ha citat a l’inici de la jornada a Nelson Mandela, qui va dir: “L’educació és l’arma més poderosa del món”. “En aquesta idea hem basat la celebració d’Humana Day. Volem fer patent l’extrema importància de fomentar una educació de qualitat en aquells països de l’hemisferi Sud en els quals actuem”, ha assegurat.
“Sabem que invertir en una educació de qualitat, equitativa i inclusiva genera un impacte directe i extremadament positiu en la vida i el progrés de les persones. Però aquest impacte no ha de mesurar-se només des del punt econòmic i de generació de riquesa; també té repercussions culturals, socials, i mediambientals importants”, ha afegit, “és imprescindible aconseguir impartir una educació bàsica de qualitat i dotar als nens i les nenes de les habilitats i el coneixement necessaris perquè puguin gaudir d’una vida plena i siguin capaces d’afrontar els reptes que tenen davant”.
Per la seva banda, Enric Carrera ha explicat que “tant l’educació acadèmica com la no acadèmica són indispensables per a modificar les actitud de les persones per tal que tinguin la capacitat d’avaluar els problemes del desenvolupament sostenible i abordar-los”. El professor ha insistit en què “cal iniciar un examen exhaustiu dels plans d’estudi per tal d’establir un enfocament multidisciplinari que abasti les qüestions ambientals i de desenvolupament així com els seus aspectes i vinculacions socioculturals i demogràfiques”.
Oscar Matondo Ma Muanda ha destacat la tasca duta per Humana al seu país en l’àmbit de la cooperació al desenvolupament i en el de l’educació. I va posar un exemple de la importància de l’educació: “Els nens en edat de rebre educació primària del 20% de les llars més pobres tenen 4 vegades més probabilitats de no assistir a l’escola, en comparació amb els dels pares més rics”.
Des de la primera edició al 2010, desenes de municipis, entitats i empreses han rebut aquest guardó, amb què la Fundació agraeix la col·laboració dels ciutadans i de les administracions en l’àmbit de la reutilització i el reciclatge de roba usada.
El premi és un dibuix fet per un alumne de l’Escola Primària de Motepuez (Bilibiza, Moçambic) com a resultat d’una activitat: els nens i nenes hi havien de reflectir els elements que consideren fonamentals per a la seva educació, amb especial atenció a la figura del mestre. L’escola i els professors formen part del Programa de Suport a l’Educació de Qualitat cofinançat per Humana i l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament (AECID), i implementat per ADPP, soci local de la Fundació a Moçambic.