07/01/2004 - 00:00

Quanta aigua consumim? La qüestió de l'aigua a Barcelona no es pot abordar, com tants altres temes, en el marc estricte dels límits administratius de la capital. L'espai de la regió metropolitana amb un centenar de municipis i 4,5 milions d'habitants sembla més apropiat per analitzar l'ús dels recursos hídrics. Primer, perquè la xarxa de distribució té una dimensió metropolitana. Segon, perquè aquest espai forma un sistema d'interrelacions econòmiques, socials i de mobilitat del qual els fluxos d'aigua no en queden exclosos. La gent que habitem en aquesta àrea consumim l'aigua que prové del riu Ter -regulat pels embassaments de Sau i Susqueda - i del Llobregat -regulat per la Baells, Sant Ponà i Llosa del Cavall. La xarxa de distribució està gestionada per l'empresa Aigües del Ter Llobregat que subministra als dipòsits municipals. En dades aproximades, l'aportació fluvial és d'uns 325 hm3/any i l'aportació de recursos locals majoritàriament aigües subterrànies hi suma uns 175 hm3/any. Segons l'empresa Aigües del Ter Llobregat la demanda actual de la metròpoli se situa al voltant del 500 hm/3 l'any. Si tenim en compte que el 1980 era d'uns 514 Hm3/any, entendrem millor que l'angoixa pel futur potser sigui excessiva. Necessitats de futur La demanda dels propers anys és un concepte que ha estat en el cor de l'antic PHN del PP. Aquests càlculs parlàven de la demanda prevista a València, Múrcia, entre d'altres zones, i també de l'àrea metropolitana de Barcelona. Per aquest motiu hi havia un transvasament de l'Ebre cap al nord. Però la futura demanda barcelonina també estava en l'agenda de l'anterior executiu català. En aquest cas considerant el transvasament del Roine com a alternativa al de l'Ebre. Les previsions estratègiques fetes públiques per l'anterior català es poden consultar encara a la xarxa en el web Catalunya 2020. Aquest projecte va ser impulsat pel Pla Governamental CAT 21 i pel Departament de la Presidència entre els mesos d'abril i setembre de 2003. Va comptar amb la col.laboració d'experts tant de diferents departaments i organismes de la Generalitat com de la societat civil. Catalunya 2020 dibuixa un país amb uns 7.200.000 habitants en aquell any i, lògicament, amb una àrea metropolitana també més poblada que l'actual. Tot i això, diu que "en relació amb el consum de recursos naturals, l'aigua, l'energia o els materials per a la construcció, existirà d'una banda una significativa reducció unitària dels consums motivada per les reconversions agrícoles i industrials en activitats terciàries, i un augment de l'eficiència de noves tecnologies de proveïment de recursos. També existeixen guanys potencials d'una millor gestió dels processos de consum i estalvi, reutilització i reciclatge, de forma que no són esperables augments en les demandes d'aigua, per sobre de 950 hm3 a les Conques Internes". El document descarta el transvasament de l'Ebre. No obstant això, afirma que el transvasament del Roine podria abastir Catalunya, València i Múrcia i que aquest transvasament, complementat per alguna dessaladora podria eliminar els problemes de subministrament a Catalunya definitivament. No deixa de ser curiós com, per una banda, no es contempla que es dispari el consum i, per una altra, es fa una proposta d'aportació d'aigua tan gran com la del Roine. Previsions que no es compleixen La visió de futur de Catalunya 2020 no és la més habitual. La majoria de previsions -i en tenim la prova en el cas de l'anterior govern espanyol- han tendit i tendeixen a sobredimensionar el consum. Per què? Segons Rafael Madueño, president d'Ecomediterrània "la prospectiva en aquest camp se sol fer en base a les dades de consum global del moment actual. S'especula amb el creixement de la població i es fixen uns xifres de consum d'aquesta població". Afegeix que el problema rau en que no és consideren prou les possibilitats de modificacions importants en els hàbits. Així -diu- "ara es consumeix molta aigua perquè es premia el consum per damunt de l'estalvi però aquest paràmetre pot canviar" Enric Tello, professor d'història econòmica de la UB ha posat de relleu en el seu estudi Dèficits Hídrics o ciutats insostenibles? realitzat als anys 90, el fracàs de diverses previsions de consums futurs fetes per empreses i administracions. Tello escriu que "les tendències no són destins" i que "és tan absurd com perillós que les previsions dels nostres planificadors segueixin extrapolant pel primer quart del segle XXI les tendències que han dominat els darrers vint anys del segle XX" L'opinió de Jordi Miró, Director gerent d'Aigües de El Prat de Llobregat, apunta en la mateixa direcció: "cal refer el mètodes de càlcul sobre previsions futures de demanda a partir d'uns criteris de la sostenibilitat com són l'estalvi, la reutilització, i d'altres. La incorporació d'aquests criteris de manera acurada en les previsions de ben segur donaria uns resultats diferents". Roine: solució o problema? El Roine és el riu més llarg de França amb més de 800 km i amb una conca de gairebé 100.000 km2. Neix als Alps Suïssos i desemboca en delta a la Mediterrània. Com a gran riu de règim continental té un cabal estable al llarg de l'any. Més encara, com procedeix d'àrees amb fortes precipitacions, el seu cabdal mig en entrar en el delta és de 1700 m3/segon, tres vegades més que l'Ebre. Aquestes dades van ser determinants a l'hora que des de Catalunya es posés sobre la taula la possibilitat de realitzar un gran transvasament cap al Sud. Però el fet que el transvasament del Roine impedís el de l'Ebre no era ni és una raó suficient per tirar-lo endavant. De fet, moltes veus d'una banda i altre del Pirineu s'hi ha manifestat contràries. Una d'elles és la de Michel Drain un investigador emèrit del prestigiós C.N.R.S. francès. En la seva avaluació d'aquest transvasament conclou, per una banda, que no hi ha riscos ambientals per al riu en el projecte, però també afirma -i això és el més important- que no sembla necessari realitzar aquesta obra, ja que els problemes que pretèn resoldre, es poden solventar a Catalunya. Drain assenyala també que realitzar aquest transvasament seria un pas més en l'estimul de la política d'oferta que han realitzat tradicionalment França i Espanya. Les conseqüències d'aquest tipus de política -remarca- si que porten a un desastre ambiental. Un projecte boomerang Rafael Madueño coincideix amb una de les principals conclusions de Drain: "El primer problema amb el transvasament del Roine és que és innecessari perquè tots els paràmetres analitzats es poden resoldre de manera més eficient amb mesures que es poden adoptar aquí" Aleshores: quin interès hi havia en realitzar aquesta obra? Es obvi que amb la impopularitat del transvasament de l'Ebre l'aportació d'una alternativa viable i que no perjudiqués els recursos del país podia ser capitalitzada políticament. Rafael Madueño parla d'interessos complementaris entre l'anterior govern de CiU i l'aleshores president de la regió del Llenguadoc Rosselló. Jacques Blanc: "Blanc era president d'una empresa en fallida que hagués reflotat gràcies a aquesta colossal operació en què els interessos del ciment primaven clarament en contra de l'interès general" Tot i que, si s'hagués arribat a un acord, aquest s'hauria establert en un tractat internacional entre Espanya i França, el fet que el control de l'oferta estigués en mans franceses era un factor de risc afegit. Cal tenir en compte que el president Blanc, davant d'algunes protestes de col.lectius d'agricultors, va dir per tranquil·litzar-los "no us preocupeu que l'aixeta la tenim nosaltres" "Per al ciutadà construir un tub des la zona d'Avinyó, on s'hagués efectuat la captació, fins a Catalunya, té un cost més elevat que fabricar dessaladores tant des del punt de vista energètic com econòmic i aquest darrer, al final, recauria sobre el ciutadà" , assenyala Madueño. Les alternatives reals Si volem descartar aportacions d'aigua extraordonàries com la de l'Ebre o del Roine, cal aprofitar millor els recursos disponibles. Seguint aquesta línia l'Entitat del Medi Ambient ha realitzat un estudi a través d'una agència especialitzada sobre l'avaluació de recursos hídrics potencials en l'àmbit metropolità. Aquest estudi ha estat ofert a l'Agència Catalana de l'aigua i actualment es troba en fase de discussió. L'estudi planteja la necessitat de restaurar les conques amb processos de descontaminació i progressiva revitalització d'ecosistemes com les boscos de ribera. També demana apostar de manera decidida per la reutlització i per l'estalvi industrial. Una altra prioritat seria la millora de l' aqüifer del Llobregat i la recuperació de l'aquífer del Besòs (veure entrevista annexa) com a importants proveidors d'aigua -70 i 30 Hm3/ any. En total amb totes aquestes actuacions -on s'inclou la nova dessaladora metropolitana- es podria arribar a tenir un total de 193 Hm3/ any que, en aquest cas, supera el volum que s'havia previst en el transvasament de l'Ebre. Compromisos i complicitats Aconseguir tots aquests recursos no serà gratis ni fàcil. Només es podrà fer amb la implicació de tots els agents socials i institucions que d'una manera o altra es relacionen amb l'aigua. Els municipis són els responsables de la distribució d'aigua a les ciutats. Però, en la majoria de llocs, aquesta es fa a través d'una concessió. Al final, qui fa a la pràctica la gestió d'aquesta aigua és l'empresa concessionària. Segons Rafael Madueño, arribats a aquest punt, "cal que les empreses concessionàries adoptin els principis de la sostenibilitat. Per exemple, les pèrdues són costos que la companyia reparteix entre tots els consumidors. Si els descomptés directament dels seus beneficis les canalitzacions estarien totes en perfecte estat". Evidentment hi ha un llarg camí per recòrrer, però la implicació empresarial en la nova gestió de l'aigua és un fet. Un exemple és la nova planta de tractament d'aigües subterrànies de l'aqüífer del Besòs, construïda per AGBAR, a Barcelona. En aquesta planta, es tracta l'aigua de l'aqüífer del Besòs amb en un procés d' d'osmosi inversa de baixa pressió, millorant-ne la qualitat. Les concessionàries i les empreses públiques que es fan càrrec de la distribució són una eina imprescindible per la gestió de la demanda. Algunes d'elles han sabut establir uns preus que limitin el consum i al mateix temps matinguin i els beneficis. El negoci no està en el volum d'aigua venuda sinó en saber establir unes tarificacions progressives. La gestió del consum o de la demanda també es pot fer a través de la política fiscal per part del poder públic. Un exemple seria la bonificació fiscal per als electrodomèstics que consumeixin aigua de manera més eficient. I , a la inversa, majors càrregues per aquells que en gastin més. Un nou model territorial El major o menor consum de recursos hídrics també depèn de la nostra capacitat de planificar el territori. La majoria d'experts en urbanisme sostenen que el model de ciutat extensa que actualment s'està implantant en el nostre país, i molt especialment a la regió metropolitana, afavoreix un consum d'aigua més elevat. Per contra la ciutat compacta, el model tradicional, ajuda a l'estalvi. La ciutat horitzontal feta amb vivenda unifamiliar es desenvolupa molt sovint en zones deficitàries d'aigua. A més, comporta sovint habitatges més grans amb més punts de consum que afavoreixen certs hàbits: netejar el cotxe amb reg a pressió, que es feia abans al tren de rentat, o l'ús de la mànega per netejar els patis, que abans s'escombraven o es fregaven. El creixement del nombre de piscines, associat normlament a aquest tipus de vivenda, tampoc contribueix a la contenció en la despesa d'aigua. Estem davant d'un doble fenòmen -urbanístic i sociològic- que va en la línia contrària a la nova cultura de l'aigua. La qüestió sociològica es pot resoldre amb la divulgació i conscienciació. Pel que fa a la urbanística, els planificadors del territori haurien de tenir en compte les conseqüències del model de ciutat extensa. Donada la realitat ja consolidada, es podrien fer ordenances municipals per a les noves promocions urbanístiques de vivenda unifamiliar que obliguessin a construir sistemes de captació d'aigües pluvials i xarxes de reutilització, entre d'altres mesures. Conclusió Els grans transvasaments per servir aigua a l'àrea de Barcelona han estat descartats. A partir d'aquí s'imposa la realitat d'aprofitar millor els recursos disponibles. Això només és possible amb polítiques de gestió de l'aigua que incloguin la millora dels ecosistemes i el compromís i coordinació de tots els agents implicats en el cicle de l'aigua tant públics com privats. Cal parar atenció al model territorial actualment en expansió a la regió metropolitana, la ciutat extensa, que és un contrapes als objectius esmentats anteriorment. Si, finalment i malgrat tot, s'aconsegueix estabilitzar el consum d'aigua o reduir-lo i, si podem obtenir més aportacions d'aquest recurs fruit de la noves polítiques, ens assegurarem un marge de creixement per l'activitat econòmica en un marc de major sostenibilitat.Previsió de la sèrie i capitols publicats, aquí.
