El 22% de persones que agafen la bicicleta cada dia ho fan a Barcelona

06/07/2006 - 00:00
El I Congrés Català de la Bicicleta ha començat avui, dimecres, i, fins diumenge, ocuparà el Fòrum de Barcelona. Els usuaris de les més de 40.000 bicicletes que es calcula que hi ha a Barcelona hi són cridats, però no únicament. El congrés s'adreça a tots els usuaris del país, i busca promoure l'ús d'aquest transport. De moment, ha aconseguit una interessant repercussió mediàtica, amb la presentació d'una enquesta ''La percepció i l'ús de la bicicleta a Catalunya'. A hores d'ara, ja són més de 200.000 els catalans que utilitzen aquest mitjà diàriament i més d'un milió els que la fan servir almenys un cop a la setmana. És en les poblacions mitjanes i a Barcelona, on s'ha generalitzat com a mitjà de transport d'ús habitual. El 22% de les persones que cada dia agafen la bicicleta ho fan a Barcelona. El perfil dels usuaris habituals? un home de 16 a 29 anys, que treballa o estudia i té un nivell d'estudis mitjà. L'estudi revela igualment que als 30 anys, la majoria d'enquestats va deixar d'anar en bicicleta abans de fer-los. El parc de bicis a Catalunya supera els 3,5 milions, de les quals un 75% són les anomenades 'mountain bike', molt més versàtils. El 15% són les que es defineixen com a de passeig i les menys utilitzades són les plegables, tot i que fa molt poc temps que són al mercat. La seva presència és creixent, però. En l'informe s'assenyala l'alt percentatge d'infraccions atribuïbles als ciclistes, un fet que s'atribueix en part a la falta de cultura ciclista: més de la meitat dels ciclistes reconeixen que no fan servir enllumenat, un 20% dels usuaris que reconeixen que se salten els semàfors en vermell i només el 30% fan servir el casc de forma habitual. Aquestes dades aventuren l'altra cara de la moneda de la bicicleta a la ciutat. Aquest mità és saludable i net, i, certament, contribueix a millorar la mobilitat (aquí podeu consultar la llista d'aventatges)... tot i que genera també alguns problemes de convivència amb el vianant i amb els conductors de motos i vehicles. Per exemple, la meitat dels ciclistes reconeixen que s'enfilen habitualment a la vorera, tot i que, paradoxalment, dos de cada tes vianants consideren que els ciclistes són respectuosos amb ells. Una altra cosa és la relació amb cotxes i motocicletes: del total d'enquestats, només un 35% consideren que els conductors de motos o cotxes són respectuosos amb els ciclistes. Aquí us podeu descarregar el programa d'actes. El I Congrés Català de la Bicicleta, organitzat pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques, l' i la Fundació ECA Global. Ha coincidit amb la Setmana de la Bicicleta de Barcelona, sobre la qual podeu llegir aquesta notícia de Sostenible.

Relacionats

Butlletí