El BACC presenta propostes que posen la bici al centre de l’estratègia metropolitana contra el col·lapse de la mobilitat

Font: BACC

22/04/2020 - 09:06

La proposta segueix el model de ciutats com Berlin, Viena o Nova York i demana la creació de carrils bici temporals per descongestionar el transport públic en trajectes urbans en el procés de desconfinament.

El BACC, Bicicleta Club de Catalunya, presenta un document per promoure la bicicleta com a opció massiva per als desplaçaments diaris.

Els objectius de la proposta són descongestionar el transport públic, reduir la possibilitat de contagi del Coronavirus en els desplaçaments urbans i evitar el col·lapse circulatori, tant durant l’estat d’alarma com en el període de desconfinament i el futur proper.

Aquesta guia segueix el model i l’experiència de ciutats com Berlín, Viena o Nova York que han creat carrils bici provisionals a la ciutat i als seus accessos per promoure la bicicleta i altres modes individuals sostenibles.

El BACC proposa la creació d’eixos bàsics urbans i de connexió interurbana, seguint criteris d’implantació ràpida amb urbanisme tàctic, en entorns que prioritzen trajectes curts, segurs, connectats amb la infraestructura actual i/o fan possible itineraris sense altra alternativa. Exposats també en mapa gràfic, alguns exemples d’aquests eixos són a l’entorn de Plaça Catalunya, on no hi ha cap infraestructura ciclista; l’eix pau claris i via laietana per travessar el centre de muntanya a mar; Via augusta com a futura implantació de carril bici provisional; o els eixos creu coberta i passeig maragall, que connecten barris residencials amb nodes de transport i punts de confluència.

La proposta també inclou mesures per garantir les distàncies personals com: tornar a obrir el Bicing, ampliar l’espai per a vianants i ciclistes amb carrils a calçada i ampliar les places d’aparcament per a bicicletes.

El president del BACC, Carles Benito ha declarat que “la resposta a aquesta crisi passa per garantir el distanciament social. Les administracions es troben davant el repte d’evitar aglomeracions al transport públic, el col·lapse circulatori i el retorn a xifres intolerables de contaminació. La nostra proposta vol aprofitar la reducció del trànsit per promocionar l’ús de la bicicleta seguint l’exemple d’altres ciutats: Apostant per una mobilitat urbana personal, sostenible i segura. Així, podrem afavorir que una part dels desplaçaments es puguin fer en bici i altres mitjans sostenibles de manera segura. La bicicleta ha resultat ser el vehicle més segur per evitar la propagació del coronavirus en els desplaçaments urbans”.

El document està disponible per a la seva consulta al web del BACC.


 

Etiquetes: 

Relacionats

Article

L’Ajuntament de Mollet del Vallès ha presentat el MolletBici, un mòdul d’aparcament per a bicicletes tancat, públic i gratuït amb capacitat per a 20 bicicletes situat al costat de l’estació de Renfe de Mollet – Sant Fost. L’aparcament, que estarà operatiu tots els dies de l’any i estarà vinculat als horaris de Rodalies, es tracta d’un espai tancat al qual només s’hi podrà accedir identificant-se mitjançant una APP i disposarà d’una càmera de videovigilància per garantir la seguretat. El servei és una aposta més per fomentar la intermodalitat entre la bicicleta i el tren i així facilitar i potenciar els trajectes sostenibles.

Article

L’Ajuntament de Rubí informa que s'ha instal·lat més d’una vintena d’aparcabicicletes a l’exterior de diverses escoles i equipaments de la ciutat per promoure l’ús d’aquest vehicle, tot i que són d’ús exclusiu per a personal municipal. L’actuació s’emmarca en Pla director de la bicicleta, que vol promoure l'ús de la bici i el patinet elèctric enfront del cotxe.

Entrevista

Set ciutats europees han sigut l’escenari per estudiar els patrons de mobilitat de 4.000 persones i demostrar que les persones que utilitzen la bicicleta tenen un nivell de emissions de CO2  trenta vegades més baix que aquells que fan servir el cotxe. És només un dels beneficis de l’ús de la bicicleta que s’ha pogut veure en l’últim estudi en el que ha participat Mark J Nieuwenhuijsen, director de planificació urbana, medi ambient i salut a l’Insittutt de Salut Global-Barcelona. Nieuwenhuijsen ens explica els resultats obtinguts en aquest i altres estudis sobre els beneficis de l’ús de la bicicleta a la ciutat en relació a la salut i a la disminució de les emissions causants del canvi climàtic.

Butlletí