El ball de dades contradictòries continua envoltant el 'Prestige'

26/08/2003 - 00:00
Els que creuen que no se sabran mai les xifres reals del malaurat abocament del petrolier 'Prestige' del passat novembre sembla que cada vegada tinguin més arguments a favor. Aquest estiu, les declaracions tranquilitzadores dels responsables del govern estatal i gallec han contrastat ridículament amb la realitat de molts banyistes amb els peus tacats per chapapote a la costa nord de la península. Les anomenades galetes de chapapote han servit una imatge inequívoca, que reflexa a la perfecció el desfassament d'informació que envolta aquest desastre ecològic des del principi... L'embolic continua a hores d'ara amb un nou ball de dades. El Govern, segons ha reconegut el mateix vicepresident primer Mariano Rajoy, ha perdut la pista de 23.000 tones de fuel que haurien de ser a la bodega del Prestige, segons preveien els càlculs inicials. Els informes oficials asseguraven que a les restes enfonsades del vaixell encara hi quedaven 37.000 tones d'hidrocarbur. Les últimes dades apunten que només queden als tancs del vaixell grec 14.000 tones de petroli, unes 700 a la proa i una mica més de 13.000 a la popa! Així s'ha interpretat de les dades ofertes pels robots del vaixell Polar Prince, noliejat per Repsol per inspeccionar la zona de l'enfonsament. Els informes governamentals, que apuntaven que dins el vaixell encara hi quedaven 37.000 tones d'hidrocarbur, es van basar en l'estudi de les restes recollides al mar (51.000 tones) i a les costes afectades (79.000). Aquestes 130.000 tones de residus comptabilitzades, però, només contenien 40.000 tones de fuel pur, ja que la major part del chapapote recollit conté molta sorra i d'altres residus. Si això és així, hi hauria d'haver 37.000 tones de fuel a les restes del petrolier enfonsat, tenint en compte que el 'Prestige' transportava 77.000 tones de petroli. En el mateix moment que Rajoy deia, a la vista d'aquest ball de dades, que no volia fer un judici precipitat sobre aquesta qüestió i que esperaria a tenir més informes, la plataforma Nunca Máis mostrava públicament la indignació en conèixer la notícia. Al seu entendre, i en això hi coincideix bona part de l'oposició política gallega, es tracta d'una 'nova mentida de l'executiu'. Les tones de fuel de diferència estan 'escampades' pel mar, els fons marins, les cales i les platges, apunten. Aquesta hipòtesi contrastarà, molt probablement, amb la versió oficial dels fets, que sembla que apuntarà a un error de càlcul inicial, que implicaria que la majoraidel chapapote que falta ja es podria haver retirat. Les operacions d'extracció s'acabaran l'estiu del 2004 Per una altra banda, aquesta setmana també s'ha conegut que els treballs d'extracció del fuel que encara continua als tancs enfonsats del 'Prestige' finalitzaran l'estiu que ve. A hores d'ara, s'estudien dues possibilitats. La primera opció consisteix a extraure per gravetat mitjançant unes grans bosses. Per treure el fuel s'obriria un orifici de 70 centímetres de diàmetre al casc del vaixell. El petroli sortiria mitjançant l'acció del pes de la gravetat i es recolliria en unes bosses-llançadores que pujarien fins a la superfície. El fuel es traslladaria en un vaixell auxiliar als dics secs d'Izar-Ferrol, i el combustible seria transportat en camions cisterna a la refineria de la Corunya, fet que garantirà que no es produirà contaminació als ports gallecs. La segona opció s'aplicaria si el primer sistema fallés. En aquest cas, s'instal.laria una marquesina a la zona de l'enfonsament, de manera que aquesta contingui el fuel que surti del casc i l'emmagatzemi per a la posterior extracció.
AdjuntMida
Image icon Foto: Repsol-YPF.7.17 KB

Relacionats

Butlletí