El Bicing ha canviat en dos anys la cara de Barcelona

Els barcelonins puntuen amb un 6,86 el servei públic de préstec de bicicletes
Redacció
02/03/2009 - 00:00

Aquest mes de març farà dos anys que el bicing va implantar-se a Barcelona. D'aleshores ençà el panorama ha canviat força i hi ha hagut més d'una sorpresa: en aquells moments les previsions més optimistes apuntaven que en tres anys de funcionament el servei assoliria els 85.000 abonats. En portem un parell i ja en són més de 185.000, el 15% de la població barcelonina (sense comptar els ancians i els nens). La puntuació sobre el servei, passat aquest temps, es més que acceptable: els barcelonins puntuen el bicing amb un 6,86.

"L'èxit del bicing ha sorprès a tothom", reconeix el regidor de Mobilitat, Francesc Narváez, qui també ha explicat que el bicing "ha canviat la fesomia de la ciutat" fent que la bicicleta formi part del paisatge urbà i s'associï a Barcelona, a més d'ajudar a incrementar el nombre de bicicletes particulars i de fer sorgir una nova indústria, la de la bicicleta pública, que compta amb més de 200 treballadors.

De fet, l'èxit del servei ha fet que més de 250 ciutats d'arreu el món s'hagin interessat pel model de bicing barceloní, entre elles Londres, Nova York, Washington, Sidney o Sevilla.

Un servei que ha madurat...
Els estudis indiquen que a Barcelona el bicing s'utilitza de manera complementària al transport públic, ja que el 30% dels usuaris combinen la bicicleta amb el metro, l'autobús o el tramvia. De mitjana, cada dia a l'hivern s'efectuen a la ciutat 35.000 viatges en bicing, una xifra que arriba als 58.000 a l'estiu, fet que ha obligat a l'ajuntament a anar adaptant la infraestructura a la demanda durant aquests dos anys.

Així, el bicing arriba a la seva maduresa amb un total de sis mil bicicletes i 400 estacions a la ciutat. Cada bici s'utilitza una mitjana de deu cops al dia a l'estiu i sis cops a l'hivern, tot i que a les zones més cèntriques aquesta xifra pot elevar-se fins a 20 usos diaris. Es calcula que cada bici efectua uns 25 quilòmetres diaris.

"La bici ha vingut per quedar-se, no és un somni d'estiu", assegura Narváez, que també ha anunciat que durant la primera setmana de funcionament del carril bici del carrer Urgell ja hi passaven 1.500 bicicletes al dia. "Ara només falta ampliar els quilòmetres de carril bici, el nombre d'aparcaments per a bicicletes particulars i posar 38 estacions de reforç a les zones amb més demanda", afegeix el regidor. Ara per ara, Barcelona ja té 140 quilòmetres de carril bici i es vol arribar als 200 al final d'aquest mandat.

...però que ha de seguir millorant
L'èxit de la seva implantació no pot fer oblidar les deficiències en el servei: les queixes relacionades amb el bicing (cobraments indeguts, penalitzacions injustes...) ocupen un lloc destacat en les queixes presentades davant la Síndica de Greuges de la ciutat. En aquest sentit, Narváez assegura que ara "estem en el període de qualitat", en què cal incidir més en el manteniment. Sobre els problemes amb l'ancoratge de les estacions de bicing, s'està estudiant un sistema que millori l'actual i eviti el vandalisme.

--
Notícies relacionades a 'Sostenible.cat':
Cada dia es fan 90.000 desplaçaments en bici a Barcelona
El Govern aprova el Pla estratègic de la bicicleta
El Bicing s'estén al conjunt de l'àrea metropolitana de Barcelona

AdjuntMida
Image icon bicing.jpg23.67 KB

Relacionats

Notícia

El ple de l'Ajuntament de Reus ha aprovat de manera inicial el passat divendres, 5 de maig el Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible, així com sotmetre a exposició pública el document i l'estudi ambiental estratègic.

Butlletí