20/07/2004 - 00:00
El 'Carsharing', l'anglicisme de previsible bona implantació, que es pot traduir com a servei de vehicle multiusuari, serà una realitat aquest pròxim mes de novembre, que és quan està previst que, de forma pilot, comenci aquesta innovadora iniciativa de mobilitat sostenible. Inicialment, hi haurà 10 cotxes de prova, que estaran aparcats en cinc pàrquings de la ciutat; més endavant, pel gener, ja hi haurà una trentena de cotxes.
El sistema de carsharing consisteix en una flota de vehicles en perfecte estat distribuïts en llocs estratègics de la ciutat i molt ben connectats amb la xarxa de transport públic, amb l'objectiu de facilitar els viatges combinats. Per utilitzar aquest servei els usuaris han de pagar una quota, a més d'una quantitat determinada pels quilòmetres que facin amb el vehicle i el temps que el tinguin. El cotxe es pot reservar per telèfon o per internet.
Segons una enquesta encarregada per l'Ajuntament de Barcelona hi ha un 13 per cent de la població que podria estar interessada en fer servir el sistema i, a hores d'ara, ja hi ha uns 1.000 preinscrits. El carsharing també és una bona opció per jove i jubilats, famílies que no volen tenir un segon cotxe (dels 250.000 cotxes que es venen cada any a Catalunya, 50.000 són el segon vehicle d'una unitat familiar) i per a empreses que no creuen necessari tenir una flota estable.
Aquest sistema vol proporcionar una alternativa de transport pràctica i interessant econòmicament a les persones que fan menys de 15.000 quilòmetres l'any, un col·lectiu de pes en una ciutat com Barcelona, on un gran nombre de ciutadans tenen el cotxe 'tancat' al pàrquing la major part de dies. Tot plegat, permet estalviar-se el cost 'ocult' (assegurança, manteniment, aparcament) d'un vehicle mitjà que, sense comptar el quilometratge, és de 4.500 euros. Els impulsors asseguren que el 'carsharing' permet estalviar fins a 2.500 euros.
Pàrquings previstos inicialment
El sistema de mobilitat es caracteritza per la seva immediatesa -disponibilitat d'un cotxe en 15 minuts com a màxim (el temps d'anar-lo a buscar a peu o en transport públic a un dels pàrquings que acullen la flota Carsharing a Barcelona)-; per la seva adaptabilitat a les necessitats -es podrà triar entre diferents tipus de vehicles- i per les externalitats positives en termes socials i ambientals -compartir recursos, reduir costos, racionalitzar l'ús del cotxe i contribuir a una mobilitat més sostenible i segura-.
Com funciona el servei
La vinculació al Carsharing es fa mitjançant la sol·licitud d'alta via telèfon o internet. Un cop inscrit i registrat el nou usuari, se li lliura una tarja amb un xip electrònic d'identificació personal.
L'usuari del servei Carsharing podrà reservar el cotxe amb una simple trucada o correu electrònic i passar-lo a recollir a qualsevol dels cinc pàrquings que, inicialment, acolliran els vehicles de la flota a la ciutat de Barcelona.
L'accés al cotxe només suposa anar-lo a recollir al pàrquing més proper, obrir-lo amb la tarjeta xip i posar al contacte les claus que es trobaran a la guantera. El servei serà operatiu les 24 hores del dia; per tant es podrà disposar del vehicle en un temps mínim. Posteriorment, es preveu ampliar el nombre de pàrquings que acullen la flota Carsharing per tal de fer més còmode i versàtil el servei.
Pel que fa als preus i quotes:
Aquest sistema l'impulsa a l'àrea metropolitana de Barcelona la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura, presentada el passat mes de març, i constituïda per la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i l'Associació per a la Promoció del Transport Públic.
El cotxe multiusuari funciona en més de 500 ciutats d'Europa i té uns 150.000 usuaris, la meitat dels quals a Suissa, que és on va néixer la idea.
Barcelona serà la primera ciutat de l'Estat que implantarà el servei, que es vol ampliar aviat a la resta de Catalunya.
Més informació a Sostenible: > 8/7/2002: Pla director d'infraestructures: reflexions sobre mobilitat sostenible > 25/09/2002: Experiències de mobilitat sostenible > 4/11/2002: Entrevista a Pau Noy, president de la PTP > 2/3/2003: Compartir cotxe, una opció ecològica > 26/03/2004 El Carsharing concreta el futur
Més informació a Sostenible: > 8/7/2002: Pla director d'infraestructures: reflexions sobre mobilitat sostenible > 25/09/2002: Experiències de mobilitat sostenible > 4/11/2002: Entrevista a Pau Noy, president de la PTP > 2/3/2003: Compartir cotxe, una opció ecològica > 26/03/2004 El Carsharing concreta el futur