Font: Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Occidental
El Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Occidental va presentar el passat 12 de novembre al Parc Audiovisual de Catalunya la campanya de sensibilització ambiental que durant els propers 4 mesos es farà a la comarca per tal de fomentar el reciclatge. Aquesta campanya, amb el lema “Excuses o separes?” vol incidir en totes aquelles persones que encara no reciclen i desmuntar les excuses comuns que es solen posar per no fer-ho. Per això s’han dissenyat accions al carrer, participatives, i on la ciutadania pugui conèixer el camí dels residus i els avantatges del reciclatge.
Una de les peculiaritats de la campanya és que es compta amb persones referents de cada municipis, els influencers de proximitat, que són persones conegudes als pobles i ciutats del Vallès Occidental que faran de difusors del missatge en el seu entorn més proper. També es compta amb figures públiques vallesanes que ajudaran a difondre el missatge, com els meteoròlegs Francesc Mauri i Eloi Cordomí o el cuiner Marc Ribas. També es posa en marxa un Whatsapp de consulta ciutadana per atendre consultes relacionades amb el reciclatge, al número 656 893 709.
La campanya, té la intenció de ser una acció global i integral de conscienciació ciutadana que englobi diferents aspectes del reciclatge i es centra en les fraccions següents: matèria orgànica, oli, envasos, paper i cartró, vidre i malbaratament alimentari. La campanya comença avui i finalitza el març de 2019. Cada mes es fomentarà una temàtica concreta, ja sigui mitjançant els elements de publicitat com a través de les xarxes socials: el reciclatge en general, el malbaratament alimentari, el reciclatge de la matèria orgànica i el reciclatge de l’oli de cuina usat.
Acte de presentació
L’acte de presentació celebrat ahir va comptar amb la participació del president del Consorci, Ricard Torralba; l’alcalde de Terrasa, Alfredo Vega i el director de l’Agència de Residus, Josep Maria Tost, a més d’alcaldes, alcaldesses, regidors i regidores dels municipis participants a la campanya i una vuitantena de persones referents dels pobles i ciutats, que faran d’Influencers de proximitat.
També hi va intervenir en directe el metereòleg Francesc Mauri, que va respondre els reptes que mitjançant un video li va proposar el seu company Eloi Cordomí, per desmuntar les excuses més comunes. El cuiner Marc Ribas també va enviar el seu missatge en contra del malbaratament alimentari.
Estancament de la Recollida Selectiva a la comarca
La valoració de les dades de recollida del 2017 i l’evolució dels darrers deu anys mostren un estancament en la recollida selectiva a la comarca que no acompleix els objectius marcats pels diferents programes catalans i europeus, els quals indiquen que cal arribar l’any 2020 amb uns valors de reciclatge mínim del 60%. Actualment, la comarca té un índex mitjà de reciclatge del 36,7% (ARC, 2017).
Dins dels objectius del PREVOC i els Plans Locals de Prevenció i Gestió de Residus Municipals, s’estableix la necessitat i oportunitat d’endegar campanyes de comunicació globals amb les adaptacions locals corresponents per a cada municipi, amb l’objectiu d’aconseguir l’eficiència i la unificació de missatges de sensibilització.
El Consorci, a través de diferents fonts de finançament destinades a promoure les recollides selectives a la comarca (Agència de Residus de Catalunya, Ecoembes, Ecovidrio i Ministeri per a la Transició Ecològica), inicia una campanya general que aixopluga diferents accions de sensibilització enfocades a la ciutadania.
Elements de publicitat
S’utilitzaran diferents elements de publicitat per tal de difondre la campanya:
- Falques a les ràdios locals.
- Publicitat a les minideixalleries, marquesines, televisions i/o pantalles, línies d’autobusos municipals i intermunicipals.
- Publicitat als butlletins municipals i premsa local.
- Pàgina web residusvalles.cat.
- Xarxes socials del Consorci (Facebook, Twitter, Instagram): @residusvalles
- Cartells impresos dels influencers de proximitat.
Accions previstes dins la campanya Excuses o separes
És una campanya amb molts elements de carrer, buscant la proximitat i, un cop més, poder oferir respostes a tots aquells veïns que no reciclen.
INFLUENCERS DE PROXIMITAT |
Els influencers són veïns i veïnes reconeguts a nivell municipal que donen el tret de personalització de la campanya a cada municipi. En total a la comarca hi participen més de 50 influencers que, a través de la seva imatge, consells, i suport als mitjans de comunicació, reforçaran tant el missatge com la campanya.
|
FESTIVAL
STREET ART |
Concurs on participen municipis amb la pintada d’un mural a la paret de 20m2 sobre la matèria orgànica i el seu reciclatge com a temàtica.
Els murals són pintats per graffiters i també per alumnes d’instituts i escoles, segons cada municipi. Els artistes guanyadors seran obsequiats amb premis d’entre 1.500€ i 500€, segons la categoria. El jurat el formen membres professionals sobre medi ambient i el món artístic.
El Festival s’inicia durant la Setmana Europea de la Prevenció de Residus, i finalitza el 15 de desembre: – Rubí: 17 de novembre. – Vacarisses: 18 de novembre. – Rellinars: 20 de novembre. – Santa Perpètua de Mogoda: 22 de novembre. – Matadepera: 23 de novembre. – Palau-solità i Plegamans: 24 de novembre. – Castellar del Vallès: 25 de novembre. – Sentmenat: 1 desembre. – Polinyà: 15 de desembre. |
EXPOSICIÓ SOBRE PLÀSTICS I PUNT INFORMATIU SOBRE RESIDUS |
Una exposició itinerant per a públic familiar, on es podrà veure des del material que dóna origen al plàstic, el petroli, fins a descobrir què se’n fa dels plàstics reciclats i com reduir-los, passant pels impactes que aquest material causa al medi ambient.
Olors, imatges, i textures instal·lades en una carpa que ens faran descobrir, de manera amena, tot el que gira al voltant d’aquest element amb tantes propietats de resistència i durabilitat, que alhora pot causar un fort impacte ambiental si no es gestiona correctament. Juntament amb l’exposició itinerant, s’hi trobarà un punt informatiu sobre residus, on s’hi podrà preguntar tots els teus dubtes i es podrà també aconseguir un cubell per separar la matèria orgànica a casa i bosses compostables. Finalment, es podrà també gaudir d’una visita virtual amb ulleres 360º al Centre de Tractament de Residus del Vallès Occidental, per poder viure l’experiència d’on va a parar la brossa quan no es recicla correctament.
|
SCAPE ROOM |
Som a l’any 2150, i alguns pocs supervivents del planeta Terra que van aconseguir escapar l’any 2058 de l’imminent final del planeta a causa dels greus impactes ambientals que sofria, ara es troben sense recursos per seguir sobrevivint a les seves naus interplanetàries.
Seguint les seves indicacions i entrarem en un laboratori del 2058 abandonat, on haurem de resoldre els enigmes ambientals que ens portaran a aconseguir la clau per ajudar als supervivents de les naus. Així podran retornar a la Terra i tornar-hi a viure de nou, preservant el seu equilibri ecològic. Aquesta activitat és apta per públic familiar, i té una durada d’una hora.
El calendari d’actuacions previst, és: 24 novembre: Sant Llorenç Savall a la Festa dels Geganters 15 desembre: Montcada i Reixach (Parc de Nadal) 16 desembre: Castellar del Vallès (Fira de Nadal) 27 desembre: Viladecavalls (Patge Martí) 28 desembre: Palau-solità i Plegamans (Parc de Nadal) 2 gener: Barberà del Vallès (Parc de Nadal) 12 gener: Matadepera
En paral·lel, també s’ha ofert aquesta activitat a les escoles i instituts, amb un gran èxit de convocatòria, amb més de 100 activitats programades. El format scape room escolar estarà actiu a les escoles que ho han sol·licitat des del novembre fins el mes de maig de 2019. Hi passaran més de 10.000 nenes i nens els propers mesos.
|
L’OLI ENS MOU |
Entre els mesos de gener i març, un educador ambiental equipat amb una cargobike, visitarà diferents municipis pertanyents al Consorci per informar sobre els sistemes de recollida de l’oli vegetal de cadascun.
Durant la campanya, se seguirà millorant el servei de recollida d’oli comarcal ofert pel Consorci ubicant 60 nous contenidors d’oli domèstic a diferents municipis. S’informarà als veïns més propers a aquests nous contenidors amb un targetó que se’ls penjarà a la porta de casa.
|
INSPECCIÓ DE BOSSA OBERTA |
Per tal de visibilitzar tots els residus que podrien ser reciclats i en canvi, van a parar al contenidor de rebuig, se seleccionaran alguns contenidors de rebuig de diferents municipis i se n’obriran les bosses per tal de veure quins són els tipus de residus que s’hi llencen i quins d’ells podrien haver estat reciclats.
Els resultats d’aquestes inspeccions seran publicades als mitjans de comunicació i xarxes socials del Consorci.
|
CONCURS ESCOLAR SOBRE MALBARTAMENT I APROFITAMENT ALIMENTARI |
Com cada any, les escoles del Consorci poden participar al concurs sobre el malbaratament i aprofitament alimentari.
En aquest concurs, els grups d’alumnes expliquen, a través d’un petit treball audiovisual, què fan a l’escola o a casa per evitar el malbaratament alimentari. El premi del concurs és un embolcall per l’esmorzar per als alumnes dels grup-classe participants. El termini de presentació al concurs és el 30 de novembre. Tots els vídeos participants es podran veure a la pàgina web del Consorci (www.residusvalles.cat).
|