Font: Seminari l'Ebre
El Consorci de Polítiques Ambientals de les Terres de l’Ebre (Copate) ha implantat un nou sistema de recollida de residus. Així, s’han renovat els contenidors i s’han posat en marxa nous serveis als 24 municipis de l’àmbit Copate, un procés que s’ha estès de forma gradual als diferents municipis del Baix Ebre i el Montsià.
Concretament, al Montsià s’ha renovat tot el parc de contenidors amb 275 illes completes i al Baix Ebre s’han restaurat fins a 250 illes, és a dir, que de mitjana en l’àmbit Copate hi ha una illa de contenidors cada 170 habitants. En total, hi ha uns 3.600 contenidors, 3.000 unitats disposen d’un sistema bilateral automàtic i 600 d’un sistema de recollida posterior.
“A més de la renovació dels contenidors, s’han posat en funcionament un seguit de serveis per tal de garantir que la ciutadania diposite de forma adequada les seues deixalles i, posteriorment, estes es transporten i siguen tractades als diferents centres de tractament”, ha explicat el president del Copate, Joan Alginet. En este sentit, s’han adquirit 35 equipaments mòbils (entre camions recol·lectors, camions de transferència de residus, furgons de neteja i manteniment); es duu a terme la neteja interior i exterior automàtica amb els rentacontenidors; s’ha millorat la freqüència de neteja de contenidors; es realitza més freqüència de pas del servei de repàs de les illes amb les furgonetes elèctriques i s’ha posat en marxa el servei de recollida de voluminosos porta a porta. “Hem adquirit una sèrie d’equipaments que calia renovar amb una tecnologia compatible a l’àmbit del Baix Ebre i del Montsià, optimitzant els recursos i permetent una millor economia d’escala”, ha dit Alginet.
Inversió 11,2 milions d’euros
La inversió d’este sistema de recollida és d’11,2 milions d’euros i l’empresa que té adjudicat el contracte és la UTE formada per FCC SA i Acciona. “Encoratgem la ciutadania a fer un triatge adequat dels residus domèstics, posant la fracció adequada en cadascun dels contenidors”, ha assenyalat Alginet, que ha afegit: “És necessària la implicació de la població per a assolir un nivell d’excel·lència en la recollida selectiva i aconseguir així la protecció del nostre entorn”.
Per tal de millorar el servei, els usuaris es poden adreçar al telèfon d’atenció ciutadana que apareix a la serigrafia dels contenidors, a través del qual poden canalitzar dubtes i incidències, un sistema que permet reduir el temps de resposta davant de qualsevol problemàtica.
Nou serveis a les deixalleries
D’altra banda, les deixalleries gestionades pel Copate han incorporat recentment un contenidor de donació de roba. En este sentit, el Copate ha signat un conveni de col·laboració amb la Fundació Formació i Treball que ha permès la instal·lació d’un contenidor de Roba Amiga, que fomenta la recollida de roba usada a través de la xarxa de deixalleries. L’objectiu del COPATE és millorar el volum de recollida de roba utilitzada i reconèixer la tasca que duu a terme la Fundació Formació i Treball, tant pel que fa a la recuperació del tèxtil com per a la inserció laboral.
També enguany s’ha posat en marxa un servei a les deixalleries municipals per tal de promoure la recuperació d’objectes. En este cas, es tracta d’un servei amb la col·laboració d’empreses del tercer sector que permet reincorporar al cicle productiu i a un preu social aquells objectes que es poden reutilitzar després de netejar-los i reparar-los. Aquesta iniciativa forma part de la campanya de prevenció de residus del COPATE “Dels residus en fem recursos. Reduïm, reparem, reutilitzem, reciclem i recirculem”, que és finançada amb ajut de l’Agència Catalana de Residus i inclou un conveni de col·laboració amb la cooperativa La Segona Volta, que es dedica a la recuperació de materials i els posa a la venda a preus socials.