El Govern assumeix el servei de Rodalies de Lleida, que operarà FGC

19/10/2021 - 15:47
L'estació de Bellpuig, una de les localitats que pateixen un dèficit històric de connexió amb Lleida (Wikimedia Chixoy Share Alike 3.0)

L'estació de Bellpuig, una de les localitats que pateixen un dèficit històric de connexió amb Lleida (Wikimedia Chixoy Share Alike 3.0)

Renfe deixarà de ser l’operador, Ferrocarrils n’assumirà la gestió i ha anunciat que millorarà la freqüència, puntualitat i comoditat. Aquest traspàs ha de ser l’avantsala del traspàs total i efectiu del servei de Rodalies a Catalunya.

El Govern ha acordat aquest 19 d'octubre que serà Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i no pas Renfe qui operarà el servei de Rodalies a la demarcació de Lleida. D’aquesta manera, FGC assumeix la prestació del nou servei a les Terres de Ponent de les línies RL3 i RL4. La Generalitat vol que aquest traspàs sigui l’avantsala del traspàs total i efectiu del servei de Rodalies a Catalunya.

La gestió per part de la Generalitat permetrà fer un salt endavant i impulsar millores substancials com ara:

  • Doblar la freqüència.
  • Millorar la puntualitat en hores punta.
  • Incorporar nous trens + còmodes + segurs + digitals.
  • Millorar la connectivitat i la vertebració territorial.
  • Impulsar el foment del transport públic.

La reunió del consell de Govern d’avui ha aprovat el pla de negoci i ha autoritzat la contractació i el manteniment integral dels nous trens per valor de 65 milions d’euros.

Es preveu que les noves línies entrin en funcionament el 2024 i que el corredor Lleida-Manresa assoleixi més de 450.000 viatgers el 2026, xifra que suposarà un increment del 55% de la demanda ferroviària (respecte de 2018).

Adquisició i manteniment del material mòbil

Per a la prestació d’aquests nous serveis, el Govern ha autoritzat la despesa pluriennal per l’adquisició de quatre trens elèctrics i el seu manteniment per un període de 15 anys. El subministrament de les noves unitats està valorat en 44 milions d’euros i el manteniment, en 21,1 milions.

El nou sistema permetrà:

  • Doblar les expedicions entre Lleida i Cervera, en passar de les 6 actuals per sentit en dia laborable a les 12 previstes.
  • Incrementar les expedicions entre Cervera i Manresa, de les 3 actuals fins a les 5 previstes.
  • Millorar la cadència dels trajectes, per tal que estiguin millor distribuïts al llarg del dia.
  • Millorar l’oferta en hora punta del matí
  • Afavorir una major fiabilitat, puntualitat i qualitat del servei
  • Incrementar les opcions de connectivitat amb el Bages des de l’àmbit de Lleida i facilitar la connectivitat amb el nucli de Rodalies de Barcelona mitjançant un intercanvi d’entre 5-10 minuts.
  • Millorar la coordinació i connectivitat a Lleida, tant amb els serveis d’alta velocitat com amb la línia Lleida-Balaguer-la Pobla.
  • Afavorir l’eficiència i la velocitat comercial amb parades discrecionals en estacions que tinguin una demanda més baixa.
  • Coordinar-se i complementar-se amb el transport públic per carretera d’una manera més eficient.

 

Relacionats

Notícia

La remodelació del carrer de la Ciutat Comtal el 2019 ha fet possible una disminució d'aproximadament un 20% de les emissions generades pel trànsit i una baixada d’un 60% del consum de l’enllumenat.

Notícia

Els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità traslladen al Departament d’Acció Climàtica les seves discrepàncies sobre el decret de les Zones de Baixes Emissions

Notícia

L'Ajuntament de Cabrera de Mar ha fet un pas més cap a la sostenibilitat i la reducció de despesa en matèria d'energia mitjançant la instal·lació de 38 plaques fotovoltaiques al sostre del gimnàs municipal. Aquesta iniciativa ha estat possible gràcies a una subvenció aconseguida de 40.000 € , atorgada per la Diputació de Barcelona

Butlletí