L'estació de Bellpuig, una de les localitats que pateixen un dèficit històric de connexió amb Lleida (Wikimedia Chixoy Share Alike 3.0)
Renfe deixarà de ser l’operador, Ferrocarrils n’assumirà la gestió i ha anunciat que millorarà la freqüència, puntualitat i comoditat. Aquest traspàs ha de ser l’avantsala del traspàs total i efectiu del servei de Rodalies a Catalunya.
El Govern ha acordat aquest 19 d'octubre que serà Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i no pas Renfe qui operarà el servei de Rodalies a la demarcació de Lleida. D’aquesta manera, FGC assumeix la prestació del nou servei a les Terres de Ponent de les línies RL3 i RL4. La Generalitat vol que aquest traspàs sigui l’avantsala del traspàs total i efectiu del servei de Rodalies a Catalunya.
La gestió per part de la Generalitat permetrà fer un salt endavant i impulsar millores substancials com ara:
- Doblar la freqüència.
- Millorar la puntualitat en hores punta.
- Incorporar nous trens + còmodes + segurs + digitals.
- Millorar la connectivitat i la vertebració territorial.
- Impulsar el foment del transport públic.
La reunió del consell de Govern d’avui ha aprovat el pla de negoci i ha autoritzat la contractació i el manteniment integral dels nous trens per valor de 65 milions d’euros.
Es preveu que les noves línies entrin en funcionament el 2024 i que el corredor Lleida-Manresa assoleixi més de 450.000 viatgers el 2026, xifra que suposarà un increment del 55% de la demanda ferroviària (respecte de 2018).
Adquisició i manteniment del material mòbil
Per a la prestació d’aquests nous serveis, el Govern ha autoritzat la despesa pluriennal per l’adquisició de quatre trens elèctrics i el seu manteniment per un període de 15 anys. El subministrament de les noves unitats està valorat en 44 milions d’euros i el manteniment, en 21,1 milions.
El nou sistema permetrà:
- Doblar les expedicions entre Lleida i Cervera, en passar de les 6 actuals per sentit en dia laborable a les 12 previstes.
- Incrementar les expedicions entre Cervera i Manresa, de les 3 actuals fins a les 5 previstes.
- Millorar la cadència dels trajectes, per tal que estiguin millor distribuïts al llarg del dia.
- Millorar l’oferta en hora punta del matí
- Afavorir una major fiabilitat, puntualitat i qualitat del servei
- Incrementar les opcions de connectivitat amb el Bages des de l’àmbit de Lleida i facilitar la connectivitat amb el nucli de Rodalies de Barcelona mitjançant un intercanvi d’entre 5-10 minuts.
- Millorar la coordinació i connectivitat a Lleida, tant amb els serveis d’alta velocitat com amb la línia Lleida-Balaguer-la Pobla.
- Afavorir l’eficiència i la velocitat comercial amb parades discrecionals en estacions que tinguin una demanda més baixa.
- Coordinar-se i complementar-se amb el transport públic per carretera d’una manera més eficient.