El Mapathon de residus diagnostica la necessitat de millores en la recollida selectiva a l'Hospitalet

18/01/2022 - 16:23

L’Institut Santa Eulàlia de l’Hospitalet de Llobregat està treballant juntament amb l’Assemblea de Cooperació per la Pau (ACPP) i la Cooperativa Tarpuna un projecte centrat en l’emergència climàtica i la sostenibilitat ambiental. L’alumnat participant en el projecte ha revisat si es fa prou bé la separació de residus a la ciutat participant en una Mapathon de residus. Les conclusions extretes subratllen que es necessita posar atenció a la gestió de residus, ja que la majoria de contenidors presentaven impureses.


La tria selectiva necessita millorar a l’Hospitalet de Llobregat

Les noies i nois de l’Institut s’han organitzat en 6 grups diferents per anar a revisar els contenidors de les proximitats de l’Institut i fer així un mapatge de residus de la zona. Les conclusions extretes subratllen que es necessita posar atenció a la gestió de residus, ja que la majoria de contenidors presentaven impureses, és a dir, no estaven gestionats de manera incorrecta i hi havia residus erronis al seu interior. L’alumnat mapejava cada contenidor amb diferents etiquetes de colors  i la majoria han rebut o bé l’etiqueta groga de “necessita millorar” o bé l’etiqueta vermella que evidencia que cal posar més atenció en la recollida de residus selectiva a la ciutat.

L’activitat ha resultat molt interessant per als i les alumnes de l’Institut, que han pogut detectar fenòmens molt habituals en la recollida de residus com deixar residus fora dels contenidors; la troballa habitual d’impureses a la brossa orgànica; o de residus que poden anar a altres cubells i no al contenidor gris, com per exemple, fulles que podrien anar al cubell marró, de fracció orgànica. 

Moltes de les participants han reflexionat posteriorment com aquesta activitat els ha fet obrir els ulls i com a partir d’ara tindran molta més cura en els seus comportaments en la recollida de residus. Aquesta és una de les moltes activitats que es duen a terme al projecte “Escoles for Future”. En el futur també es treballarà com poden gestionar millor la recollida des de la pròpia casa.


Sobre Escoles for Future!

Aquest mapathon és part de tot un seguit d’activitats que està duent a terme ACPP en cogestió amb la cooperativa Tarpuna en diferents centres educatius de la província de Barcelona, entre els que destaquen l’Institut Santa Eulàlia de L’Hospitalet de Llobregat, l’Institut Dr. Puigvert de Barcelona o l’Institut Dr. Raspall de Cardedeu. Les activitats passen per tallers sobre reciclatge, reutilització, separació, impactes del canvi climàtic al nostre entorn més proper i al Sud global, així com en materials comunicatius per a fer difusió del projecte. El projecte està liderat per ACPP i finançat per la Diputació de Barcelona.

La iniciativa vol ampliar els coneixements de tres comunitats educatives de la província de Barcelona sobre els efectes adversos del canvi climàtic i conscienciar-la sobre els seus impactes diferenciats al nord i al sud global.  Seguint la metodologia d’Aprenentatge i Servei (APS) En una primera etapa del projecte, s’han enfortit els coneixements en matèria de justícia ambiental. Desprès l’alumnat ha portat a la pràctica els coneixements generats realitzant processos d’auditoria de la gestió de residus a les llars i a les comunitats de veïns/es, combinats amb plans de millora elaborats de manera col·laborativa pel mateix alumnat. Durant aquesta segona etapa d’execució, es preveu crear  tres grups motors, que junt amb la implicació d’agents i entitats del territori realitzin una intervenció on cocrear actuacions de reducció de la petjada ecològica i els impactes mediambientals del territori recercant i analitzant experiències d’èxit i bones pràctiques globals.


 

Categories: 

Relacionats

Acte
03/07/2025 - 09:00
Centre Cultural de Bellvitge-el Gornal, a l’Hospitalet de Llobregat
Notícia

La norma recull, com a novetat, l’obligació d’una cambra de residus per a edificis nous i preveu la possibilitat d’introduir contenidors amb identificació i la recollida porta a porta. També incrementa les sancions a les persones infractores.

Notícia

Aquest curs 44 centres educatius, vuit d’ells escoles bressol, han format part de la xarxa L’H Escoles Sostenibles.

Butlletí