Park(ing) day és una acció col·lectiva en la que es recupera simbòlicament l'espai ocupat per un cotxe en l'espai públic, al carrer. Té el missatge comú de reclamar un altre model de ciutat més pensat per les persones, en ciutats a on, encara, més de la meitat de l'espai públic està dedicat al cotxe. Les entitats que desitgin crear una acció per la recuperació de l'espai públic el 21 de setembre, ja poden inscriure's a través de la pàgina del Park(ing) Day.
"Es caracteritza pel missatge, en positiu, i pel seu punt molt creatiu, innovador i performatiu, que posa imaginació al tipus de ciutat que volem " explica Eva Vilaseca, de Park(ing) Day Barcelona.
Tot i ser una acció col·lectiva, que es realitza en paral·lel a moltes ciutats del món, cada entitat o organització actua de manera descentralitzada i autogestiona la seva ocupació. Des de l'organització, coordinada per la Cooperativa Espai Ambiental i ISGlobal, enguany han simplificat el procés, i faciliten la tramitació de permisos i assegurances gràcies a la col·laboració de l'Ajuntament de Barcelona. Per participar, una entitat, organització o la ciutadania, ha de pensar una intervenció per a l'espai públic que ocupa un cotxe aparcat al carrer: la proposta ha de girar al voltant d'un dels blocs temàtics contaminació atmosfèrica i acústica, espai verd, espai públic, urbanisme feminista i mobilitat. Es convida a fer una instal·lació Residu Zero, amb materials reutilitzables i coherent amb el missatge. Es pot crear un espai verd per xerrar amb els veïns i veïnes, un espai de lectura a l'aire lliure, o organitzar un taller d'art o de salut. Es convida a deixar anar la imaginació, per trobar propostes per humanitzar la ciutat.
És prevista la participació d'entitats com la Plataforma qualitat de l'aire, Greenpeace, o el Bacc, així com de centres cívics, escoles, biblioteques, famílies, grups d'arquitectes, grups de familiars... Durant el Park(ing) Day s'organitzaran itineraris a peu o en bici per anar visitant cada instal·lació, així com un concurs de fotografies a través de les xarxes socials. Les entitats que desitgin participar, han de seleccionar una plaça d'aparcament, preferiblement de zona blava, i han de comunicar-ho a l'organització al principi de l'estiu, per poder facilitar la planificació.
L'espai públic i el Park(ing) Day al món
Va nèixer el 2005 a San Francisco, amb l'ocupació d'una plaça de pàrquing per part de l'estudi d'art i disseny Rebar. Avui se celebra a més de 200 ciutats del món, amb la missió de reclamar espais públics més amables amb les persones, i millorar la qualitat de l'hàbitat humà urbà.