El poder de la compra

06/03/2002 - 00:00
Una manera de contribuir al desenvolupament sostenible és consumir productes que en siguin. Així, la compra verda és una poderosa eina en mans del ciutadà ja que, com a consumidor, pot influir tant en els processos de producció com en els productes finals. Una cosa que, evidentment, també és aplicable a les administracions.
La compra verda ha arribat a les oficines municipals de la ciutat de Barcelona, que enguany disposen de la Guia de l'Oficina Verda, una guia que recomana la compra de bombetes de baix consum, calculadores solars, coles i retoladors de base aquosa, bolígrafs amb mina recarregable, gots multiús i tisores de metall sense mànec de plàstic. L'ús d'aquests productes afavoreix l'aplicació de les famoses tres erres: reduir, reutilitzar i reciclar. D'aquesta manera, s'afavoreixen productes que, per les seves característiques, situen l'activitat quotidiana de les dependències municipals més a prop del concepte de sostenibilitat. Hi ha exemples positius del que es pot obtenir amb aquesta pràctica. L'any 1998 es va canviar la il·luminació de l'Escola Lluïsa Cura per una d'alta eficiència, i en només dos anys ja s'havia assolit un estalvi energètic del 18% respecte al consum de 1997, quan encara hi havia les antigues instal·lacions.

Però la compra verda també afecta la contractació de serveis. En aquest cas suposa la introducció de paràmetres ambientals en els plecs de condicions de la contractació pública municipal, de manera que la qualitat ambiental dels productes o serveis contractats sigui un dels criteris a tenir en compte al costat de les tradicionals consideracions econòmiques i tècniques. En seria un exemple la incorporació de vehicles elèctrics en la prestació d'alguns serveis de Parcs i Jardins o la pavimentació dels carrers amb asfalt antisoroll.

La compra verda implica un canvi de cultura progressiu que pot haver culminat quan totes aquestes mesures no siguin recomanades sinó obligades per directives europees i les lleis corresponents. En el cas concret del paper, l'Ajuntament de Barcelona ja s'ha avançat a aquest mateix any 2002 amb l'impuls d'un decret sobre l'ús de paper reciclat. El paper és un producte de consum elevat: les últimes dades assenyalen que, anualment, es gasten gairebé 37 milions de fulls DIN A4 a les dependències municipals o, dit d'una altra manera, 26 quilos de paper per treballador i any.

Aquesta línia d'actuació de l'Ajuntament de Barcelona s'inscriu en una política d'ambientalització de l'Administració pública. L'Ajuntament ja va signar al seu moment la Carta d'Aalborg i impulsa l'Agenda 21 Local. La compra verda s'inclou en la presa de mesures concretes que reflecteixen els grans compromisos adquirits. En aquest sentit, l'Administració pública exerceix un paper capdavanter perquè és un referent per a tots els ciutadans.

Tot plegat és qüestió de poder i de xifres. El sector públic europeu representa el 14% del total del PIB de la Unió. Això sol ens diu quin és el pes de l'Administració a l'hora de comprar i contractar serveis i, per tant, pot ser un gran estímul per a tots aquells fabricants i empreses que no voldran quedar malament davant els requeriments d'un dels seus principals clients.

Relacionats

Butlletí