05/02/2005 - 00:00
El polèmic sistema d'àrea verda ha començat a funcionar aquest dilluns, 2 de maig, als barris de Ciutat Vella, excepte la Barceloneta, i l'Eixample. L'àrea verda és un projecte engegat per l'Ajuntament de Barcelona que té per objectiu principal reduir la congestió de trànsit creant places d'aparcament al carrer per als veïns i les veïnes. S'espera que el projecte tingui un efecte disuasori en l'ús del vehicle el qual, per tant, pot portar a una disminució de les emissions i de la pol·lució sonora. Un altre efecte d'aquesta iniciativa, segons esperen els seus promotors, és l'impuls del transport públic. Un total d'1.150.000 vehicles accedeixen diàriament al centre de la ciutat. I un 93% d'aquests hi volen estacionar.
Ciutat Vella tindrà 910 aparcaments en àrea verda exclusiva per a veïns, mentre que l'Eixample tindrà 9.203 places mixtes, on podran aparcar vehicles de persones d'un altre barri o de fora de la ciutat. Els veïns i les veïnes que utilitzin aquestes places hauran d'abonar 0,20 euros al dia o un euro a la setmana, durant set dies consecutius que començaran a comptar el primer dia que paguin l'euro en el parquímetre.
Aquestes zones verdes són de pagament de vuit del matí a vuit de la tarda, i gratuïtes a les nits, els festius i els caps de setmana. Tot i això, els dissabtes de 8 a 20 hores la zona que hi ha entre passeig de Sant Joan i el carrer d'Urgell, serà de pagament per als no residents.
D'altra banda, els no residents que vulguin utilitzar els aparcaments en àrea verda hauran d'abonar 2,75 euros per hora, i no ho podran fer més d'una o dues hores, segons la zona de la ciutat.
L'establiment de l'àrea verda també va acompanyat d'un augment de les places en àrea blava, que passaran de les actuals 2.820 a 4.381, i per a motos, de 5.778 a 8.805. Pel que fa a l'horari de les zones de càrrega i descàrrega, s'ampliarà de les 8 a les 20 hores.
'La implantació de l'àrea verda significarà un pas endavant necessari cap al model de mobilitat que ha de permetre'ns continuar avançant en el progrés econòmic de la ciutat sense comprometre la qualitat del seu medi ambient ni tampoc la qualitat de vida de tots nosaltres', valora l'Ajuntament; mentre que els grups de l'oposició i diversos col·lectius de veïns ja han expressat la seva disconformitat. CiU i PP acusen l'ajuntament de disfressar l'afany recaptatori, i entitats veïnals lamenten els costos econòmics del nou sistema o el, diuen, 'previsible' allau de vehicles que aniran a les zones no situades dins les àrees verdes. Ciutadans i botiguers de l'Eixample i de Ciutat Vella han format la Plataforma FemBéBCN per reclamar la 'retirada' de les noves places. De moment, han iniciat una recollida de signatures, i amenacen que faran mobilitzacions si l'ajuntament no atura el pla.
Per un altra banda, l'1 d'octubre, l'Ajuntament vol ampliar el nou sistema al Poble-sec, la Barceloneta i Gràcia, a més d'algunes zones de Sants-Montjuïc, les Corts, Sarrià-Sant Gervasi i Horta-Guinardó.