El RACC avala, amb matisos, el límit de velocitat variable als accessos a Barcelona

La nova mesura per reduir la congestió està rebent fortes crítiques
Redacció
18/12/2008 - 00:00

Després d'haver-se mostrat contrari a la implantació de la zona 80 a la primera corona de la ciutat de Barcelona, el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) ha avalat l'aplicació de la velocitat variable als accessos a Barcelona, on a partir del 15 de gener es començarà a limitar la velocitat en funció de la congestió, la contaminació, els accidents o el clima. Tot i així, ha demanat flexibilitat nocturna per anar a 100 per hora a la zona de 80.

Segons informa El Periódico, el director de la Fundació RACC, Miquel Nadal, considera aquesta mesura un pas "interessant i positiu" que s'ha preparat "rigorosament", motiu pel qual s'ha obtingut una proposta "treballada i sòlida", encara que ha demanat a la Generalitat que també aposti per la "flexibilitat" i permeti a les nits circular a 100 quilòmetres per hora. "És una proposta clara i simple que apel·la a la responsabilitat del conductor, que així veurà que quan toca no córrer no pot córrer, però que quan pot anar més de pressa, a les nits, pot anar a 100 per hora", ha subratllat Nadal.

El límit, sempre a la baixa
En resposta, el director del Servei Català de Trànsit, Josep Pérez-Moya, que també participava en la roda de premsa, ha deixat clar que el departament d'Interior, com ja va anunciar el conseller Joan Saura, no es planteja eliminar la limitació de la velocitat a la zona de 80.

En qualsevol cas, i com ja va fer l'any passat, Miquel Nadal ha remarcat que pel RACC la proposta "més eficient" -ja que garanteix "els millors resultats amb els costos més baixos"- és l'aplicació de la velocitat variable a la primera i la segona corones metropolitanes, que està convençut que permetrà seguir abaixant la sinistralitat i també reduirà la congestió. De fet, la implantació de la zona 80, ha reconegut Nadal, ja ha comportat una notable reducció de la mortalitat.

Crítiques des de l'oposició
Tot i aquest dictamen expert favorable, l'anunci de la nova forma de limitació de la velocitat està aixecant dures crítiques tant des de la ciutadania com des de l'oposició política. El Partit Popular català ha qualificat la mesura d'il·legal i d'absolutament "impresentable i lamentable", mentre que el líder de CiU, Artur Mas, ha assegurat que una de les primeres decisions que prendrà si arriba al govern és anul·lar tant aquests nous límits com el dels 80 quilòmetres per hora. En declaracions als passadissos del Parlament, Mas ha considerat les mesures una "ximpleria, un contrasentit i una irracionalitat".

Per la seva banda, representants dels transportistes han assegurat que temen que la nova mesura els perjudiqui. En aquest sentit, el secretari general de la Confederació del Comerç de Catalunya, Miguel Ángel Fraile, considera "un drama" el nou sistema de limitació, i ha advertit que poden arribar a afectar el funcionament de l'activitat econòmica.

--
Actualització (22/12/2008):
Llegiu l'article d'opinió de Miquel Nadal al Periódico de Catalunya.

Notícies relacionades a Sostenible.cat:

El RACC considera el límit de 80 km/h una oportunitat perduda per instaurar el model europeu

Relacionats

Butlletí