28/10/2003 - 00:00
L'Organització Europea de Consumidors (BEUC) i els grups ecologistes EEB, Amics de la Terra, Greenpeace i WWF van expressar fa uns dies la por que la Comissió Europea acabi cedint a les pressions de la indústria química i que, així, rebaixi finalment les exigències de la seva proposta de Reglament per al registre, evaluació i autorització de substàncies químiques (Reach, segons les sigles en anglès).
El quid de la qüestió és que almenys 25.000 de les substàncies químiques que trobem en ordinadors, menjar o fibres, entre d'altres suports, no venen acompanyades per una informació rigorosa i fiable que determini els seus possibles -i en molts casos documentats- efectes sobre la salut. Sovint hi ha poca investigació científica consensuada sobre els efectes d'aquestes substàncies, però el que passa habitualment és que aquesta informació existeix però és negativa per als interessos del productor i no es fa pública, perquè no hi ha cap norma que ho obligui. El comprador, per tant, continua comprant o utilitzant un determinat producte sense saber el mal que li pot ocasionar. Això és el que es proposa canviar el Reach. Algunes de les substàncies referides poden interferir amb els sistemes hormonals humans o de la fauna, altres no es degraden en el medi i es van acumulant perillosament a la terra o, també, als nostres cossos. És interessant, en aquest sentit, donar un cop d'ull a aquesta plana de WWF.
La proposta de reglament europeu ha despertat tant recels com esperances. Les organitzacions ambientalistes el veuen, en principi, com un bon instrument per afrontar i reconduir una qüestió sovint menystinguda però de vital importància. El món empresarial i alguns governs han subratllat, però, que el Reach pot comportar, depèn del grau de zel amb que s'apliqui, importants pèrdues a un sector especialment dinàmic. Des del maig passat, la Comissió ha rebut 6.000 al·legacions en la fase de consulta pública, que just s'ha tancat recentment.
El Reach es plantejava incialment controlar la comercializació i utilització de tots els productes químics que es produeixen en volums superiors a una tona. Davant de les 130 substàncies bàsiques sota control comunitari que hi ha a hores d'ara, es passaria a les 30.000. Cosa que podria afectar uns 160.000 productes del mercat.
Avui, però, no hi ha indicis oficials que mostrin si el REACH serà finalment un reglament dur com es definia inicialment, o tindrà una versió descafeïnada, d'acord amb els interessos de la indústria química. Tal i com han denunciat els ecologistes, a partir de fonts oficioses, sembla que les coses poden aigualir-se una mica, cosa que els alarma.
Les rebaixes que a hores d'ara estaria sospesant la Comissió anirien en la línia seguent, segons informa en un comunicat WWF: en primer lloc, es planteja una gran reducció de la informació que es requereix sobre dos terços de les substàncies químiques, es garanteixen drets de confidencialitat a les companyies que registren les substàncies, redueix les traves als productes que s'importen a la UE, continua permetent les substàncies perilloses fins i tot en els casos que n'hi ha d'alternatives que no ho són.
Per una altra banda, un estudi intern de la Comissió Europea, citat per les organitzacions ecologistes, xifra en 54.000 milions d'euros l'estalvi que la norma tindria sobre la salut dels treballadors. El cost directe de registrar les 30.000 substàncies bàsiques és molt petit si la comparem amb aquesta xifra. Concretament, de 1.000 milions, un 0,1% de la facturació de la indústria, segons aquestes mateixes fonts. La patronal química europea, Cefic, no cal dir que eleva força aquestes quantiats.
Més informació:
Esborrany de la directiva.
La posició dels principals actors.
El punt de vista de la indústria.
Pàgina que recull les intervencions que els diferents afectats van fer el juny de 2001 al Parlament Europeu.
Direcció General d'Empreses de la Comissió Europea.
Direcció General de Medi Ambient de la Comissió Europea.
Llistat en català de substàncies perilloses.
Adjunt | Mida |
---|---|
Font: www.idahoforests.org | 7.76 KB |