21/10/2003 - 00:00
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha donat la raó a la Lliga per a la Defensa del Patrimoni Natural (Depana) i ha rebaixat ostensiblement, anul·lant alguns dels seus punts més destacats, el Decret 166/1998, que regula la circulació motoritzada pel medi natural. Els ecologistes consideraven que aquest decret, que desenvolupa reglamentàriament la Llei 9/1995, era excessivament permissiu amb la presència de vehicles en els espais naturals. Ras i curt, després de la sentència número 554/2003 de la secció cinquena del TSJC, l'amplada dels camins en terrenys forestals per on es pot circular és de 4 metres i no pas 2, en el cas de motos i 3 en el cas de cotxes, com establia el decret posterior a la llei. Igualment, el tribunal també estableix que l'exigència de fiances en cas de competció motoritzada en el medi natural sigui obligatòria, i no pas voluntària.
En la sentència, el TSJC declara nuls els dos articles del Decret que desenvolupen aquests aspectes, per contradir de manera més que evident l'articulat de la seva Llei de base.
Pel que fa a l'amplada dels camins, potser un dels aspectes que més inquietud havien generat, Depana reconeix en una nota de premsa que, 'si bé mai ha deixat d'estar fixada aquesta amplada objectiva de 4 m per als camins no pavimentats en terreny forestal (perquè ho establia la Llei), ara s'han acabat els possibles equívocs que introduïa aquesta norma de la Generalitat'. 'Resulta curiós -continuen argumentant els ecologistes- que un dels elements més notables de la Llei de 1995, que va ser àmpliament aplaudit pels agents socials afectats per l'excés de circulació motoritzada pel medi natural, hagi estat un dels punts rebaixats pel Decret. Per aquesta causa és molt important que el TSJC hagi tornat les coses al seu lloc i no quedin escletxes a la interpretació restrictiva al trànsit en el medi forestal', conclouen.
El segon article anul.lat fa referència a les fiances que s'han de dipositar en cas de dur a terme una competició esportiva motoritzada pel medi natural. Així, l'art. 24.3 de la Llei 9/1995 recull que els Ajuntaments "han d'exigir" el dipòsit d'una fiança en cas de competicions esportives motoritzades per garantir la restauració dels possibles danys que pugui causar la competició. Per contra, l'art. 29.1 del Decret deia que els Consistoris "podien demanar " una fiança als promotors. La fiança és, per llei, obligatòria i no pas facultativa.
Depana lamenta el temps perdut
Depana, i així ho remarca en un comunicat, ha dedicat un gran esforç en recursos humans i econòmics per aguantar els cinc anys de plet, que ara s'han resolt satisfactòriament per a l'entitat concervacionista. Aquesta ho considera un temps 'perdut', ja que, al seu entendre, era evident que el Decret plantejava 'òbvies' contradiccions amb la Llei. Unes contradiccions que, de fet, Depana havia assenyalat per escrit abans de l'aprovació del decret, tot coincidint, paradoxalment, amb informes en la seva mateixa línia de l'Assessoria Jurídica del Departament de Governació de la Generalitat, així com també del Consorci Forestal, Asaja, i el Consell de Protecció de la Natura. 'Tot plegat -es queixen- va ser ignorat pel Departament de Medi Ambient (llavors incardinat a Agricultura, Ramaderia i Pesca)'.
La circulació motoritzada al bosc, subratlla Depana, 'està íntimament lligada amb els incendis forestals'. 'Ara, després de tot el que ha passat aquest estiu, abans de llençar-se sense pensar a fer més pistes, carreteres i vials dins del bosc, caldria plantejar-se una reflexió profunda sobre l'escàs grau d'aplicació de la Llei 9/1995. Ara seria el moment de desplegar realment aquesta Llei i establir un règim molt menys permissiu sobre la circulació pel bosc, especialment en èpoques de perill d'incendi'.