Font: CCMA
La por del contagi, el teletreball, l'aturada econòmica i probablement encara una certa contenció en la mobilitat explicarien el mal resultat del transport públic
Aprofitant el símil esportiu, la pallissa que li està propinant el transport privat al transport públic és d'escàndol. El transport privat ja s'ha recuperat fins al 85% del que es considerava "normal" per aquestes dates. Les xifres de passatgers en el transport públic, en canvi, encara no arriben al 40%. Són les dades d'aquesta setmana, la setmana de la revetlla de Sant Joan. Clarament, la recuperació de la mobilitat ha anat de la mà del vehicle privat.
La recuperació de la mobilitat ha anat de la mà del vehicle privat. La por del contagi, el teletreball, l'aturada econòmica i probablement encara una certa contenció en la mobilitat explicarien el mal resultat del transport públic. Als seguidors del transport públic el resultat els preocupa. Bàsicament perquè tot el que representi un augment del vehicle privat aboca la ciutat al col·lapse, amb totes les conseqüències negatives, sobre la salut, sobre el medi ambient i sobre l'economia.
Els primers missatges que ha arribat, però, tant dels governs com de les mateixes institucions europees, han estat dirigits a ajudar la indústria de l'automoció privada. L'UE està estudiant l'exempció de l'IVA per als vehicles elèctrics, el govern espanyol acaba de reactivar els plans d'ajudes a la renovació del parc mòbil, amb 3.750 milions per a la compra de vehicles nous, siguin elèctrics, de gasoil o benzina. "Qui pagarà aquesta festa?", es pregunta Maria García, la portaveu d'Ecologistes en Acció a Catalunya, "és un deute públic que es pagarà amb gran patiment de la població. I els pocs recursos que tenim s'han de destinar al recolzament del transport públic, no a plans Renove per a la compra de vehicles".
Què soluciona el vehicle elèctric?
A les ciutats els motors elèctrics s'acabaran imposant, això a hores d'ara no ho dubta ningú. Tothom coincideix que les flotes de repartiment de mercaderies, els taxis i d'aquí uns anys (en funció de l'evolució de la pila d'hidrogen) també els autobusos els impulsaran motors elèctrics. La qualitat de l'aire i, per tant, la salut en sortiran beneficiats. Però quin paper es concedirà al vehicle privat, encara que sigui "zero emissions"? A ciutats com Amsterdam, el casc històric de la ciutat pràcticament està vetat al vehicle privat, fins i tot l'elèctric. Hi ha l'excepció per als residents amb vehicles "nets". Una situació que al 2030 es generalitzarà a tot el municipi, quan només es permetrà els vehicles "zero emissions". Tot i això, els sectors ecologistes insisteixen que el vehicle privat, encara que sigui elèctric, no resol l'emergència climàtica ni la crisi energètica i tampoc es pot produir en escala. Els recursos naturals no permeten apostar per substituir el parc mòbil actual per vehicles elèctrics.
eten apostar per substituir el parc mòbil actual per vehicles elèctrics.
"S'ha d'anar cap al transport públic, a l'autolimitació i tractar de viure una vida moderada i el més sensata possible, el més allunyada del creixement continu i permanentment basat en la tecnologia", afirma l'enginyer Pedro Prieto, vicepresident de l'associació espanyola per l'estudi dels recursos energètics
Fins i tot des de l'Institut Català de l'Energia s'accepta que el vehicle privat no és la solució als problemes ambientals.
"No vull contaminar, em compro un cotxe elèctric? No. No vull contaminar, vaig en transport públic", afirma Manel Torrent, director de l'ICAEN.
Però com que l'administració no pot renegar d'un sector industrial que concentra el 10% del PIB i del mercat laboral, afegeix: "La reconversió de la mobilitat cap a l'elèctric és una manera de mantenir una economia, és veritat, també. I de fer-ho amb el mínim impacte ambiental. És una estratègia. S'ha de fer un full de ruta, ponderant-t'ho tot una mica, l'important és anar fent passets."