Font: RACC
La Dirección General de Tráfico ha començat a etiquetar el parc automobilístic en funció dels nivells de contaminació. Els primers a rebre l’etiqueta, uns 100.000, són els vehicles amb el distintiu ECO.
Hi ha 4 categories diferenciades:
Etiqueta zero emissions. Són els vehicles 100% elèctrics de bateria, els híbrids endollables amb una autonomia en mode elèctric de més de 40 km i els anomenats vehicles d’autonomia estesa.
Etiqueta Eco. Híbrids endollables amb menys de 40 km d’autonomia elèctrica, híbrids no endollables, els de gas natural (GNC i GNL) o gas liquat del petroli (GLP).
Etiqueta C. Turismes i furgonetes lleugeres de benzina matriculades des de gener de 2006 (Euro 4, Euro 5 i Euro 6) i dièsel a partir de 2014. Vehicles de més de 8 places i de mercaderies (benzina i dièsel) des de 2005.
Etiqueta B. Turismes i furgonetes lleugeres de benzina matriculades a partir de gener de l’any 2000 (Euro 3) i propulsats per dièsel a partir de gener de 2006 (Euro 4 i Euro 5).
Quin és l’objectiu?
Segons la DGT, “aquesta classificació té com a objectiu discriminar positivament als vehicles més respectuosos amb el medi ambient i ser un instrument eficaç en polítiques municipals, tant restrictives de trànsit en episodis d’alta contaminació, com de promoció de noves tecnologies a través de beneficis fiscals o relatius a la mobilitat i el medi ambient “.
La classificació dels vehicles està consignada en el registre nacional de vehicles de la DGT i a la mateixa podran accedir en temps real els organismes amb competència en la matèria de mobilitat, seguretat viària, tributària o en medi ambient.
Els criteris per classificar el parc de vehicles són el resultat d’un llarg i deliberat treball liderat per la DGT i en el qual han participat entre d’altres organismes l’Ajuntament de Madrid, l’Ajuntament de Barcelona, el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), l’Associació Nacional de Fabricants d’Automòbils i Camions (ANFAC), el Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient i el Ministeri d’Indústria, Energia i Turisme. El primer fruit d’aquest grup es va materialitzar amb la classificació dels vehicles “zero emissions” i l’enviament de les etiquetes blaves als seus 10000 titulars.
Ja està en marxa?
La DGT ja ha enviat als 100.000 titulars de vehicles classificats com ECO (uns 25.000 de la Comunitat de Madrid i 16.000 a la província de Barcelona) una carta en la qual s’inclou el distintiu mediambiental blau i verd.
L’enviament del distintiu ambiental també el realitzarà la DGT als titulars de vehicles etiquetats com C i B però en mesos posteriors i de forma progressiva.
El pla de la DGT és continuar amb la classificació de la resta del parc de vehicles fins a tenir etiquetats els 32 milions de vehicles dels que actualment es compon el nostre parc automobilístic.