Els ecologistes demanen al govern central l'aturada del rebliment de la llera antiga del Llobregat

07/04/2006 - 00:00
Les organitzacions ecologistes DEPANA, SEO/Birdlife i Greenpeace s'han adreçat per carta a Cristina Narbona, Ministra de Medi Ambient, i Magdalena Álvarez, Ministra de Foment, per demanar-los l'aturada immediata de les obres de rebliment de la antiga llera del Llobregat, prèvies a la construcció d'un vial i una estació ferroviària en aquest espai. Igualment, es demana la retirada del Estudi de Impacte Ambiental i del Projecte de estació ferroviaria sobre l'antiga llera. El proppassat mes d'abril, DEPANA i SEO/Birdlife van denunciar que l'Autoritat Portuària de Barcelona, APB, 'amb l'excusa de la construcció d'una estació ferroviària, no prevista inicialment en el Pla Director del Port de Barcelona (PDPB), havia reiniciat el rebliment de la llera antiga del Llobregat'. 'Aquestes noves obres es duien a terme sense que s'hagués iniciat cap procediment formal per emetre una Declaració d'Impacte Ambiental (DIA), i tot això amb la complicitat tant de l'Agència Catalana de l'Aigua, ACA, com de la Direcció General de Medi Natural. Malauradament, l'Estudi informatiu del projecte dels nous accessos sud ferroviari i viari al port de Barcelona, presentat a informació pública, més que ser una passa endavant en la solució del problema mediambiental creat, suposa un endarreriment de deu anys pel que fa a la qualitat del seu Estudi d'Impacte Ambiental (EIMA)', denuncien. Els tres grups ecologistes consideren que 'l'EIMA té greus mancances pel que fa als aspectes hidrològics el projecte. Per començar, no contempla l'afectació al Domini Públic Hidràulic (DPH). Més a més, ignora l'afectació de l'aqüífer superficial i les seves possibles repercussions sobre el profund, així com les alteracions dels nivells piezomètrics a conseqüència de l'ocupació de la llera del riu i la barrera produïda pels nous espigons del port. Finalment, no té en consideració el problema dels llots i la matèria orgànica dipositats en el riu, ni avalua la possible contaminacio que poden provocar, així com els efectes de la seva metanització en el subsòl.' També s'assenyala que l'EIMA no té en compte l'afectació al bosc de ribera de domini públic i que no valora, ni quantifica, l'afectació del projecte a l'àrea important per als ocells (IBA) 140 del Delta del Llobregat. 'El projecte suposa la destrucció d'unes 35 hectàrees d'aquesta IBA reconeguda per la Comissió Europea', es queixen. 'L'EIMA ignora totalment la desaparició de la flora i la fauna de les llacunes que ja ha estat provocada, directament, pels preparatius de les obres prèvies a la construcció de la nova estació sobre el riu. Finalment, la qüestió de la desaparició del dormidor de corbs marins del marge esquerra de la llera, amb les seves conseqüències per a la reserva natural i la seguretat de la tercera pista, tampoc no apareix enlloc.' Per acabar, denuncien que 'l'EIMA no contempla cap alternativa, tot i que l'estació del tren es podria ubicar en altres zones alternatives molt pròximes, com el litoral del nou dic'.

Relacionats

Butlletí