Un grup format per professorat, experts hortolans i persones voluntàries de l’associació Harmonia 2.0 ha recorregut els horts de les escoles i instituts de les Franqueses per compartir-ne experiències i enriquir-se amb els coneixements i mètodes de cadascun dels centres.
Dilluns 23 de maig al matí, l’associació de voluntariat educatiu i cultural Harmonia 2.0 va organitzar un recorregut pels horts escolars de les Franqueses. La iniciativa, que ja es va dur a terme amb èxit el curs passat, posa en contacte escoles i instituts per compartir l’experiència de gestionar un hort.
L’objectiu de la volta pels diversos centre educatius del municipi era donar a conèixer diferents maneres de gestionar l’espai de què es disposa (rec, compostador, eines, període de vacances...); contrastar diferents maneres de distribuir les responsabilitats de l’hort entre l’alumnat (càrrecs i rotacions); compartir iniciatives i recursos educatius que genera l’activitat; valorar l’imacte de la gestió de l’hort al projecte educatiu del centre; etcètera.
En el recorregut hi eren presents alguns membres d’Harmonia 2.0 –hortolans voluntaris com Pere Rosàs, que es fa càrrec de la coordinació dels horts– i un representant de cada escola i institut. També els va acompanyar Joan Manel Riera, de l’Escola de Natura del Corredor, amb qui ja es va realitzar una trobada formativa el desembre passat a l’Escola Guerau de Liost. La ruta va tenir lloc entre les 9 i les 13 h i va passar per l’Institut Lauro, l’Escola Guerau de Liost, l’Escola Joan Sanpera i Torras, l’Escola Camins i l’Institut El Til·ler.
Durant l’any i de manera freqüent, membres d’Harmonia 2.0 col·laboren activament amb el manteniment dels horts i la seva millora i creixement. Així doncs, els tutors o tutores i l'alumnat reben el suport constant de l'associació. Per tal d'enriquir encara més aquestes col·laboracions, Harmonia 2.0 va proposar recórrer de prop cada hort en grup.
L’hort, pedagogia multidisciplinar
Cada centre escolar treballa diversos aspectes a partir de cultivar el seu propi hort. L’activitat vol enriquir i engrescar els alumnes a través del treball en equip, les bones pràctiques, la observació i planificació com a metodologies, l’adquisició de coneixements de tota mena, actitud de respecte cap a a la natura, l’alimentació sana, l’aprofitament de recursos o el treball manual, entre molts altres.
Des d’Harmonia 2.0 es valora molt positivament la feina que fa cada escola i institut de les Franqueses amb qui col·labora, ja que cadascun enfoca l’activitat de manera diferent i amb alumnes també diversos, d’entre P4 i 4t d’ESO. Als horts s’hi sembra i s’hi planta una àmplia varietat d’aliments, segons cada centre i segons el temps (faves, pèsols, col, coliflor, raves, pastanagues, remolatxes, cebes, porros, alls, enciams, escaroles, bleda, espinac, mongeta, patata, tomàquet, albergínia, pebrots, carbassó, maduixa, etcètera).