17/09/2004 - 00:00
"Guanyaràs confort, estalviaràs diners: vivenda bioclimàtica, ara és possible". Sota aquest lema llança la seva primera campanya comunicativa la ADCB, l'Associació per al Desenvolupament de la Casa Bioclimàtica.
I en aquest cas, l'ordre dels factors és important: confort i estalvi. Com ho és el fet de no fer referència explícita a la sostenibilitat. Una estratègia comunicativa que defineix el tarannà d'aquesta entitat que va presentar, fa uns dies, al Palau de la Música, les seves principals línies d'actuació.
La més important: treballar per una reestructuració motivacional dels consumidors, trencant la seva percepció que són necessàries renuncies a la comoditat, i grans inversions per portar a terme tasques respectuoses amb el medi. Al mateix temps, es difon i promou l'aplicació de criteris bioclimàtics a l'habitatge i l'urbanisme.
Un objectiu, per al què s'han associat 14 empreses i professionals de diferents sectors. Des del món tècnic representat per grans i petites empreses, com ara: Akzo Nobel, BCN Cambra Lògica, Endesa, Consorcio Termoarcilla, Miquel Guarro S.L o Naturcal; distribuïdors, com ara pintures Tarrós de Lleida o Tres Griferia de Vallirana. Junt amb especialistes del món legal i empreses de comunicació i màrqueting com ara Gabinete Uribe i Maracanà.
Tots amb la voluntat i el compromís de treballar per introduir al mercat serveis i productes que compleixin tres requisits: aconseguir més confort, més estalvi energètic i més respecte al medi. Al mateix temps, s'ofereix un servei d'orientació per a particulars, professionals o empreses, per a la qual cosa està desenvolupant-se un sistema on-line per donar resposta i assessoria immediata a partir de la plataforma de socis.
Aquest projecte que pretén arribar tant a l'àmbit del disseny de base de nous edificis, com a consumidors progressius, és a dir, aquells que faran reformes a la vivenda, vol al mateix temps consolidar ADCB com a portaveu social per exigir més pressió normativa a les administracions en benefici de la construcció bioclimàtica, poder influir en l'àmbit universitari, encarcarat en velles formes, i ser un interlocutor vàlid per als promotors.
Conèixer el consumidor final
I aquesta validesa com a interlocutor exigeix, sobre tot conèixer "millor que ningú" el consumidor final.
En aquest sentit Josep Maria Riba, president de la ADCB va presentat un estudi de mercat elaborat per l'Institut Millward Brown i encarregat per l'associació que avala la necessitat d'una nova dinàmica vers el consumidor. L'estudi conclou que avui existeix una absència real de motivacions de pes per modificar hàbits relacionats amb la llar respecte a la protecció ambiental. El confort en primer lloc i l'estalvi són les principals motivacions que poden portar a les persones a actuar.
En aquest sentit va insistir que cal un esforç de divulgació i comunicació de cara a la població en temes mediambientals. I va fer referència explicita a la necessitat d'insistir en la urgència de mesures per l'estalvi energètic. En aquest sentit va apuntar que amb condicions mínimes d'aplicació de criteris bioclimàtics com ara una bona orientació, aprofitar la climatologia del lloc o tenir ventilacions creuades, una vivenda té una potencialitat d'estalvi del 40% com a mínim sense suposar costos addicionals a l'obra i fins prop d'un 70% adoptant els criteris de la casa bioclimàtica, amb sistemes afegits, que s'amortitzen ràpidament tant a nivell econòmic com en l'emocional i de salut.
Presentació al Barcelona Meeting Point
La presentació social de ADCB serà el proper 1 d'octubre, amb l'organització de la jornada "Habitatge sostenible: solucions concretes". Una jornada, immersa en el Barcelona Meeting Point, el saló immobiliari internacional, lloc de trobada dels professionals del sector immobiliari, i que tindrà lloc del 28 de Setembre al 3 d'octubre en la Fira de Barcelona.
En aquesta jornada es mostraran exemples eficients de construccions bioclimàtiques d'arreu d'Europa. A més estarà presidida per Salvador Milà, Conseller de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat, que exposarà les noves directrius medi ambientals en política d'habitatge de la Generalitat.