Europa vol que el 2035 els cotxes nous només siguin elèctrics o d'hidrogen

Font: CCMA

19/07/2021 - 13:16

La Comissió Europea presenta un paquet de mesures que apropi el continent a l'objectiu d'eliminar les emissions contaminants l'any 2050

En la cursa geopolítica per convertir-se en el primer continent neutre climàticament, Europa ha fet aquest dimecres un important pas endavant. La Comissió Europea ha presentat un ambiciós pla que permetria reduir les emissions netes de gasos d'hivernacle almenys un 55% per al 2030, en relació als nivells de 1990.

Aquest paquet de mesures és el pas intermedi en l'objectiu a llarg termini: l'any 2050, Europa vol haver eliminat per complet les emissions contaminants dins la Unió.

De totes les propostes anunciades per la Comissió, la que més afectaria els ciutadans és la fi de la fabricació de cotxes de combustió a partir del 2035. Segons aquest acord, encara pendent d'aprovació, tots els vehicles nous hauran de ser elèctrics o d'hidrogen.

"La nostra economia basada en els combustibles fòssils ha arribat al seu límit. I sabem que hem d'avançar cap a un nou model basat en la innovació en l'energia verda que va cap a l'economia circular", ha declarat la presidenta de la Comissió, Ursula von der Leyen. "Europa és el primer continent que té una arquitectura clara per aconseguir els nostres objectius climàtics".

 

Un projecte ambiciós i car

Per portar a terme el pla, la Comissió convoca tant la indústria com els particulars, i crearà un fons social que permeti fer front a aquestes reconversions.

Tot i això, alguns dels 27 estats membres es mostren reticents davant dels costos que, inevitablement, hauran d'assumir. Brussel·les reconeix que les exigències són altes, però diu que no hi veu alternativa.

 


Impost al carboni

Per convidar a tots els actors a moure's ràpid, la Comissió ha aprovat posar un preu al carboni. L'impost afectarà també les indústries de tercers països que vulguin accedir al mercat de la Unió Europea.

D'aquesta manera, la Comissió dissuadeix les empreses europees a deslocalitzar-se per evitar haver d'adaptar-se a les noves regulacions.

Els ingressos recaptats amb aquest impost s'invertiran en projectes relacionats amb el clima i l'energia. La intenció és contribuir a assolir un altre dels objectius del 2030: que el 40% de l'energia provingui de fonts renovables.

Els transports aeri i marítim també hauran de transformar els seus sistemes de combustió per fer-los més sostenibles, sota l'amenaça de ser sancionats.

Per últim, el sector públic haurà de renovar anualment el 3% dels seus edificis per reduir-ne l'ús d'energia. De cara al 2035, la intenció de la Comissió és que cap sistema de calefacció domèstic emeti CO2.


Relacionats

Notícia

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha formalitzat la compra de 36 autobusos estàndard de 12 metres d'hidrogen, a més de dos vehicles articulats, que serien els primers articulats d'hidrogen a circular a tota Espanya. Es tracta de la compra més important de vehicles d’hidrogen de TMB i està finançada pel Ministerio de Transporte, Movilidad y Agenda Urbana, en el marc dels fons Next Generation
 

Article

La flota municipal de cotxes elèctrics compartits suma 4 nous vehicles, un d'ells, una furgoneta. El servei de transport públic compartit ha suposat l'estalvi de 9 tones d’emissions de CO2 en els gairebé 4.000 desplaçaments que s’han realitzat durant els primers 10 mesos de funcionament.​

Notícia

Els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità traslladen al Departament d’Acció Climàtica les seves discrepàncies sobre el decret de les Zones de Baixes Emissions

Butlletí