21/09/2006 - 00:00
Més informació a Sostenible, aquí.
La compra de material d'oficina, la contractació de subministrament energètic, el lloguer de vehicles i altre material, l'ús de determinats estris tecnològics... tot plegat són escenaris de despesa econòmica que en un moment o altre ha d'abordar un govern públic. La despesa, però, es pot convertir en oportunitat de transformació. S'estima que el poder de compra del conjunt de les administracions públiques suposa el 16% del PIB de la Unió, una xifra que mostra de la capacitat d'orientar la demanda cap a productes i serveis més eficients i més sostenibles. En la primera jornada d'Ecoprocura 2006, el congrés internacional sobre compra verda a l'administració que aquests dies té lloc a Barcelona, es va destacar la importància de fer un control de seguiment exhaustiu en tot el procés de producció d'un producte verd, des de l'inici de fabricació fins la destinació i ús final.
El cap d'unitat de la Direcció General de Medi Ambient de la Comissió Europea, Herbert Aichinger, va exposar els principals reptes de la compra pública verda. Des de la Comissió s'hi està donant un suport actiu, va dir, com de fet es pot observar en la seva política de productes integrats des del 2003. La meitat dels estats membres ja han incorporat polítiques de compra verda, va explicar. Tot això es va veure facilitat en gran mesura per l'aprovació d'un marc legal al 2004, que va permetre incloure els aspectes i especificacions ambientals en els processos de compra i de contractació de serveis. Aichinger va destacar el gran paper de recolzament polític fet des de la Comissió i el gran repte d'intensificar aquest recolzament en tots els estats membres creant així una bona xarxa d'intercanvi d'informació i experiències.
Així, de cara al 2010, la CE s'ha marcat l'objectiu que la compra verda assoleixi a la Unió Europea el nivell de l'estat que millor rendeixi en aquest sentit. Per aquest motiu, ja s'estan desenvolupant a Luxemburg, conjuntament amb l'oficina d'Estadística Europea, uns indicadors que permetin fer un bon seguiment de l'aplicació d'aquestes polítiques de compra verda i un kit d'eines pels polítics i pels directors financers i de compres.
Compra verda, sostenible i socialment responsable
El valor de la compra sostenible per al sector empresarial és molt important sempre i quan existeixi una bona comunicació de la política d'empresa i un bon seguiment i control de tots els processos de la cadena de producció. Yoshio Etori, responsable de la secció de medi ambient de l'empresa SONY va argumentar que el sector públic pot ser un element d'avantguarda per promoure la compra verda i canviar l'actitud de compra i que tant els compradors com els proveedors necessiten conèixer el procés, rebre assessorament i tenir un resum de la responsabilitat corporativa i social. El canvi de la mentalitat dels clients per l'augment del mercat de productes sostenibles es converteix en un element clau per a potenciar aquests productes i fer una realitat la compra verda.
L'aspecte social és el que més es va ressaltar a la taula rodona del quadre d'experts. Lee Swepston, assessor principal de recursos humans de la Organització Internacional del Treball, creu que és necessari assegurar la competència entre les nacions i que el desenvolupament no pot ser realment sostenible si no es tenen en compte tots els aspectes de la societat, en el sentit d'assegurar unes condicions de seguretat i control en els llocs de treball, defensant així un comerç just: 'no hi haurà prosperitat en tot el món mentre hi hagi pobresa en algun lloc'. A més Swepston creu que cal un marc legal que vetlli perquè hi hagin unes bones condicions laborals que desemboquin evidentment en una minimització de l'impacte ambiental del procés defabricació de qualsevol producte.
Els tres experts van coincidir en la mancança de la vessant social de la compra sostenible i que aquesta no ho pot ser veritablement sinó es garanteixen uns estàndards socials a tot el món i es verifica realment un treball 'verd' darrera de la compra del producte. El gran repte és l'acció i el compromís, que la política es faci realitat. En definitiva, una al·locució imperativa sobre el poder de les compres per arribar a la sostenibilitat.
Estratègies conjuntes en l'àmbit internacional
La Xarxa Internacional de Compres Verdes (IGPN), es va crear al 2004 en I Conferència de Sendai (Japó). El seu objectiu és reunir compradors i productors de tots els àmbits governamentals i d'empreses privades per analitzar estratègies conjuntes i promoure la compra verda en l'àmbit internacional. Ryoichi Yamamoto, el seu president va destacar en la II Conferència Internacional de compra verda que la divulgació i potenciació de la compra verda s'ha d'estendre també a països en vies de desenvolupament, les activitats dels quals estan causant un greu i progressiu impacte ambiental a escala mundial, com és el cas de la Xina i l'Índia . En aquest sentit, va alertar de les catàstrofes associades a l'increment de la temperatura a escala mundial d'aquí a deu anys i que aquest és el temps de què disposen els governs per implantar programes de gestió sostenible eficaços per a combatre el deteriorament global. Sortosament, des del mes de març d'enguany la Xina ja ha entrat a formar part de la Xarxa Internacional de Compra Verda i l'Índia s'hi incorporarà el mes de novembre. A més, s'espera que la Cimera Internacional dels G8 a Tokio generi nous programes de compra verda a escala internacional, així com a la Conferència Internacional que se celebrarà a Shangai (Xina) durant l'Exposició Universal de 2010.
La declaració de les inquietuds, les aportacions i compromisos de les estratègies conjuntes d'aquest congrés quedaran reflexades en el document final. Gino van Begin, director regional per a Europa de l'ICLEI va presentar l'esborrany d'aquesta Crida a la mobilització del congrés que va ser entregada a tots els assistents per ser aprovada en la sessió de cloenda 'Ara és el moment d'actuar'.
En les sessions paral·leles realitzades per la tarda es van presentar diversos casos en què la compra verda ha estat un èxit, com és el cas de la ciutat de Goteborg (Suècia) que porta quinze anys d'actuacions de compra sostenible.
En el transcurs del congrés es presentaran els nous resultats del projecte LEAP i les eines desenvolupades per aconseguir i potenciar la compra transnacional conjunta per promoure el mercat de productes ecològics.
Practicar amb l'exemple
Aquesta és la premisa que comparteixen els amfitrions d'aquest congrés, la Diputació de Barcelona i l'Ajuntament de Barcelona, el Departament de Medi Ambient de la Generalitat, el Ministerio de Medio Ambiente i l'ICLEI.
A més de fer un resum de les accions endegades en matèria de compra sostenible, van ressaltar la importància d'elaborar plecs de condicions per fer la compra pública verda malgrat la buidor legal amb què es troben i la falta de proveïdors per al subministrament d'aquests productes verds. No obstant això, el fet de combinar l'ambició amb el realisme i contemplar les oportunitats que ofereixen les noves tecnologies ambientals pot fer augmentar la demanda d'aquests productes.
També es va anunciar des del Ministeri de Medio Ambiente la creació de la Comisión Interministerial de compra verda que elaborarà un Pla Nacional de compra per aplicar-la a tots els ministeris.
Adjunt | Mida |
---|---|
Foto: Cristina Serradell. | 43.49 KB |