Fer de la bicicleta la protagonista de l'asfalt urbà

10/11/2007 - 00:00
Més enllà del servei Bicing i de la nova ordenança que afecta la circulació de bicicletes a la ciutat de Barcelona que marquen l'actualitat ciclista, a Sostenible hem volgut preguntar a diversos col·lectius i institucions que volen fomentar l'ús d'aquest vehicle, quin és el paper que ha de jugar en la mobilitat urbana. Des de l'Ajuntament de Barcelona, les fonts de la comissió de premsa de l'Àrea de Prevenció, Seguretat i Mobilitat, no es volen aventurar a definir un model, sinó que ells consideren que 'el model de mobilitat s'ha fet històricament a mida de les demandes ciutadanes', i aquest és el camí que caldria seguir. 'Primer es va fer a l'entorn del carro, després es va adaptar a l'auge del cotxe i des de fa un temps s'intenta alliberar espai de la calçada per tenir una mobilitat més sostenible i fer-la menys agressiva per vianants, ciclistes i fins i tot motociclistes'. Des de les entitats que defensen els interessos de les persones que pedalen, però, tenen molt clar cap on cal avançar: 'La bicicleta s'hauria de convertir en el vehicle de transport privat per excel·lència a Barcelona. L'ús del cotxe i de la moto haurien de perdre protagonisme, per convertir-se en un fet excepcional i no en la regla com succeeix actualment'. Aquesta proposta la fa Haritz Ferrando, coordinador del BACC (Bicicleta Club de Catalunya). Per fer guanyar protagonisme a la bicicleta, Ferrando considera que són necessàries diverses actuacions:
>'En primer lloc, cal una aposta decidida per la pacificació del trànsit a la ciutat per tal d'aconseguir rebaixar dràsticament el nombre de cotxes i motos que hi circulen diàriament, així com les velocitats de circulació. D'aquest manera és possible un ús massiu de la bicicleta en condicions de seguretat i comoditat en cohabitació amb els vehicles motoritzats. Les mesures a implantar passen des de la fiscalitat (Àrea verda, peatges urbans), l'urbanisme (zones 30, zones 20) i una millora substancial de tots els transports col'lectius. >En segon lloc cal completar una xarxa bàsica de carrils-bici amb connexions intermunicipals. Aquesta ha de tenir uns criteris de qualitat prou elevats per garantir seguretat, comoditat i rapidesa. >En tercer lloc, cal preveure aparcaments de bicicletes suficients als llocs de destinació i d'origen. Això passa per modificar l'actual ordenança d'urbanisme, per tal que tots el edificis nous preveguin places de bicicletes a l'interior (per exemple una reserva de dues places de bicicleta per habitatge) i instal·lar massivament aparcaments de bicicletes a la via púbica. >Finalment, cal una política integral de promoció de la bicicleta en tots els àmbit de la societat (per anar a la feina, a l'escola, a la universitat, de compres, etc.)'.
Els Amics de la Bici, també tenen diverses propostes que coincideixen amb aquest concepte de mobilitat basat en la bicicleta i que són actuacions concretes que permetrien fomentar l'ús de la bicicleta. Un primer pas interessant seria, segons Antoni García, representant de l'entitat, 'convertit en carrils bici els laterals de les grans avingudes: Diagonal, Gran Via, Passeig de Gràcia, Rambla Catalunya, carrer Tarragona... Això impediria que vianants i bicicletes haguessin de competir per un mateix espai, com succeeix actualment. Enlloc d'això, el que ha fet l'Ajuntament per exemple a la rambla Catalunya és prohibir a les bicicletes que hi circulin, sense aportar cap alternativa'. En les zones de vianants, quan hi ha moments d'aglomeració, el representant d'Amics de la Bici reconeix que no és un bon moment per circular-hi, així que proposa que s'hi instal·lin mitjans tecnològics que indiquin amb senyals lluminosos que les bicicletes no hi poden passar. I davant del problema d'aparcament generat arran de la prohibició que fa l'ordenança de lligar les bicicletes al mobiliari urbà, García proposa que a cada cruïlla s'elimini una plaça de cotxe i que hi instal·lin un aparcament, on hi cabrien 16 bicicletes. Per començar a treballar i fer efectives aquestes propostes, Haritz Ferrando, del BACC, considera que s'ha de partir del Pla Estratègic de la Bicicleta aprovat el 2006 amb un ampli consens: 'Aquest hauria de ser el full de ruta de mínims a seguir pels propers quatre anys. Entre les línies d'actuació més destacades hi ha la creació de l'Oficina de la Bicicleta, com a òrgan de gestió i coordinació de les polítiques de promoció de la bicicleta de l'Ajuntament de Barcelona'. Tenint en compte que el consistori barceloní vol donar resposta a les demandes ciutadanes i 'al punt de maduresa a què a arribat la bicicleta a Barcelona', imaginem que prendran bona nota de les aportacions que fan els que cada dia pedalen pels carrers de la ciutat.
AdjuntMida
Image icon Més informació, aquí50.74 KB

Relacionats

Butlletí