Qualsevol pla de millora de la qualitat de l'aire ha de tenir molt en compte la mobilitat. El transport terrestre és responsable, a la regió metropolitana de Barcelona (RMB), del 52% de les emissions de PM10 i el 40% de NO2, contaminants amb un directe efecte en la salut dels ciutadans. El NO2 és un gas irritant, tòxic a altes concentracions i que en combinació amb altres gasos produeix l'ozó troposfèric. Per la seva banda, les PM10 són fraccions de partícules respirables (inferiors a 10 micres) que penetren per les vies respiratòries fins als pulmons. Aquest problema és especialment greu a les grans ciutats, i per aquest motiu, la Generalitat Catalana va aprovar l'any passat el Pla de Millora de la Qualitat de l'Aire a la RMB 2007-2009, amb 73 mesures concretes per reduir la presència de contaminants en l'aire (més detalls sobre el pla i les seves mesures, aquí).
La polèmica mesura dels 80 Km/h
Una de les mesures més famoses -que no pas popular- del pla va ser la reducció de la velocitat a les vies d'accés a Barcelona a 80 km/h. José Maria Baldasano, catedràtic de la Universitat Politècnica de Catalunya, va presentar aquest dijous a CONAMA 9 els resultats dels sis primers mesos d'aplicació d'aquesta mesura tan qüestionada. "L'efecte d'una mesura d'aquest tipus és doble", va començar explicant Baldasano, "d'una banda es redueix la velocitat, i al mateix temps es redueix la congestió del trànsit".
Pel que fa a la millora de la qualitat de l'aire, aquesta mesura gairebé no va tenir efecte al centre de Barcelona. El motiu, segons Baldasano, està en que les rondes que envolten la ciutat porten des dels Jocs Olímpics amb aquest límit de 80 km/h. La millora sí que s'ha notat en canvi en les poblacions adjacents a les vies d'entrada a la capital (poblacions on viuen 1,3 milions de persones), on s'ha detectat una reducció mitjana del 4% en NOx i del 3 , 5% a PM10.
Però els beneficis no s'acaben aquí: també s'ha reduït un 3,7% el consum diari de combustible (unes 81 tones diàries de benzina menys al dia), ha augmentat la seguretat i s'han reduït els accidents de trànsit, el mateix que s'ha reduït el soroll. Vist en conjunt, va assegurar Baldasano, es pot considerar que la mesura "ha resultat clarament positiva".
Però per moltes mesures que es posin en acció, la millor solució per a millorar la qualitat de l'aire tant a Barcelona com a qualsevol gran ciutat espanyola és reduir el nombre de cotxes. Per aquest motiu, Xavier Querol, investigador del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) va assegurar que "les mesures per reduir el trànsit han de ser dràstiques". Per la seva banda, Lluís Alegre, cap del servei de mobilitat de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), qui va presentar el Pla Director de Mobilitat per la Regió de Barcelona, va assegurar que el que cal fer és "reduir la mobilitat ineficient".
--
Informació relacionada a Sostenible.cat:
La Diputació de Barcelona elaborarà 81 plans de mobilitat urbana fins el 2011
Baldasano: 'La contaminació atmosfèrica a Catalunya prové sobretot d'una explosió de la mobilitat'