L'Ajuntament de Girona està avaluant diferents sistemes i diversos aparells electrònics per convertir la ciutat en una "Smart City", un concepte on els municipis esdevenen "intel·ligents" com a resposta a les necessitats de sostenibilitat i eficiència. La col·locació de sensors, controls informàtics de matrícules i càmeres de videovigilància que permeten evitar maldecaps per aparcar i detectar cotxes robats.
Una ciutat amb més aparells electrònics que permetin més comoditat a l'hora d'aparcar o moure's pels carrers del casc urbà i que garanteixi més seguretat per aquells qui compleixin les normes. Entre les mesures que ja s'estan avaluant hi ha la col·locació de videocàmeres, sensors en places d'aparcament o el control informatitzat de les matrícules dels cotxes.
Alguns d'aquests aparells s'estan começant a instal·lar en algunes poblacions catalanes. A Barcelona o a Alella hi ha càmeres que permeten detectar quins conductors se salten els semàfors en vermell. A Girona es posarien en cruïlles amb accidentalitat superior a la mitjana. També s'està estudiant la possibilitat de crear àrees d'aparcament temporal (d'entre 5 i 10 minuts) en zones comercials. Una càmera controlaria l'estada dels vehicles.
Aquests nous aparells, més altres instal·lacions de videovigilància situats als carrers de la ciutat com la càmera de la plaça Catalunya per controlar l'accés al Barri Vell, les que hi ha en equipaments municipals, les que es volen posar al Mercat Municipal i a l'eix comercial, o les situades en determinats establiments, com joieries, permetran conèixer i detectar determinats vehicles. Les càmeres municipals, controlades informàticament, alertaran de la presència de possibles cotxes robats o implicats en fets delictius gràcies a la detecció de matrícules i a l'existència d'una base de dades. Si una càmera registra una matrícula "fitxada", sonarà l'alarma a la seu de control.
Un altre projecte en ment abarca les zones blaves i les àrees verdes d'aparcament. A Sant Cugat del Vallès s'han incrustat uns sensors a les places de zona blava que permeten saber si està ocupada o lliure. A l'inici del carrer, una pantalla indica quants estacionaments estan disponibles. A Girona, aquest sistema s'inclourà en el futur nou contracte de gestió de les zones blaves. Actualment el servei està prorrogat i quan la concessió surti a concurs, a més dels sensors s'incorporarà la gestió de les àrees verdes al lot.
El consistori vol implantar 1.500 places d'àrea verda que tindran diferents tarifes segons segons si el conductor és del barri, de Girona o de fora. En introduir la matrícula del vehicle, se sabrà quina tarifa s'ha d'aplicar a cada cotxe.
El regidor de Mobilitat, Joan Alcalà, ha ressaltat que totes aquestes mesures sempre es tiraran endavant buscant que tinguin baix cost. Alcalà indica que dins el concepte de "Smart City" (ciutat intel·ligent), a Girona hi ha un conjunt molt ampli d'objetius que han de servir per "millorar la qualitat de vida de les persones" i que la implantació ha de seguir criteris de "sostenibilitat, seguretat, accessibilitat, eficiència, equitat i integració".
Moure i afectar els altres
El regidor apunta alguns objectius: "fomentar i consolidar un canvi cap a models de transport sostenibles sota les lletres ABC: Anar a peu, Bus i bicicleta; garantir la seguretat viària i personal dels usuaris de la via pública; o conscienciar les persones del fet que decidir com es mouen pot afectar la qualitat de vida dels seus conciutadans", entre altres.
Alcalà ha explicat que tots aquests conceptes s'inclouran en el Pla de Mobilitat Urbana, que assenyala que és "l'instrument bàsic per a configurar les estratègies de mobilitat al municipi". En el pressupost de 2012 hi ha una partida per encarregar el redactat del Pla. Ara s'està elaborant el plec que regularà la licitació del concurs, que analitzarà també les noves tecnologies.