Incentius, més punts de recàrrega i accés restringit al cotxe contaminant, eixos del Pla de mobilitat elèctrica de Reus

Font: Ajuntament de Reus

25/02/2019 - 11:33

L’Ajuntament de Reus, a través de la regidoria de Medi Ambient i Ocupació, ha redactat el Pla de mobilitat elèctrica de la ciutat per definir una estratègia per convertir Reus en una de les ciutats capdavanteres del sud d’Europa en aquest camp. El document ha de guiar les decisions del Govern de Reus en els propers anys, i planteja tres eixos clau perquè la ciutat continuï liderant el canvi cap a la mobilitat sostenible: Instal·lar més estacions de recàrrega elèctrica; incentivar l’ús dels vehicles elèctrics i híbrids i restringir l’accés als vehicles contaminants.

    Més estacions de recàrrega elèctrica
    Reus compta amb una de les infraestructures de recàrrega per a vehicles elèctrics més potents de Catalunya. La xarxa que gestiona Reus Mobilitat i Serveis compta amb 14 estacions, i pot donar servei simultani a 32 vehicles. Les accions de futur que recull el pla preveuen instal·lar cinc noves estacions en zones amb volums importants de desplaçaments, amb una inversió d’uns 125.000 euros:

    • Estació d’autobusos, amb una estació de càrrega ràpida.
    • Hospital Sant Joan, amb una estació de càrrega semi-ràpida.
    • Campus Bellissens de la URV, amb una estació de càrrega semi-ràpida.
    • Polígon industrial Agro-Reus, amb una estació de càrrega ràpida.
    • Estadi municipal, amb una estació de càrrega semi-ràpida.

    En relació a les estacions de recàrrega, el pla també defineix les accions següents:

    • Implicar els agents privats per instal·lar més carregadors (estacions de servei, etc...).
    • Fomentar l’ús de les infraestructures municipals en horari nocturn.
    • Instal·lació de punts de recàrrega ràpida per a professionals, taxis, etc...
    • Ajudes a la instal·lació de punts de càrrega comuns en aparcaments residencials.

    Incentius a l’ús de vehicles elèctrics i híbrids
    El Pla de mobilitat elèctrica fa una clara aposta pels incentius per promocionar l’ús dels vehicles elèctrics i híbrids. En aquest sentit, planteja avançar en les accions següents:

    • Implantació de zones de baixa emissió, exclusives per a vehicles no contaminants.
    • Zones d’aparcament preferent en zones del centre per a vehicles endollables.
    • Aparcament gratuït per a vehicles elèctrics durant la recàrrega o l’estacionament.
    • Descomptes en la càrrega per a vehicles prioritaris (taxis, autobusos, etc).

    Incentivar l’ús del vehicle elèctric passa també per facilitar-ne l’ús. En aquest sentit el document planteja ampliar en l’àmbit territorial el servei de carsharing d’àmbit municipal, que l’Ajuntament té actualment en licitació.

    Restriccions al vehicle contaminant
    Es plantegen restriccions al vehicle contaminant en dues línies: renovació de la flota municipal amb vehicles elèctrics o híbrids, i avançar en el compliment de la directiva europea per a la reducció de les emissions contaminants. S’apunten les accions següents:

    • L’adquisició per part de l’Ajuntament, només, de vehicles de zero emissions.
    • Canvi de tota la flota d’autobusos per autobusos elèctrics.
    • Taxis lliures d’emissions el 2035.
    • Plans per fer que el sistema públic de trànsit sigui lliure d’emissions el 2030.
    • Autobusos elèctrics a l’Aeroport de Reus
    • Transport de mercaderies lliure d’emissions en el centre de la ciutat per al 2030

    Campanya de sensibilització
    El document també veu necessàries campanyes de sensibilització, amb l'objectiu de fomentar els avantatges de l'ús del vehicle elèctric. En aquest sentit, es proposen:

    • Campanyes de sensibilització sobre mediambient i salut.
    • Accions per donar a conèixer l’estat de la tecnologia.
    • Campanyes de foment del vehicle elèctric.

    Igualment, es plantegen accions en l’àmbit de la recerca:

    • Col·laboració amb la Universitat Rovira i Virgili per buscar projectes comuns de recerca i desenvolupament a l’entorn de la mobilitat elèctrica.
    • Integrar-se al programa Europeu FREVUE, que fomenta el canvi del transport de mercaderies a última milla per vehicles elèctrics.

    Antecedents
    L’any 2014, l’Ajuntament, a través de l’empresa municipal Reus Mobilitat i Serveis, va impulsar la mobilitat elèctrica amb la instal·lació de 9 estacions de recàrrega en aparcaments subterranis i 2 estacions en superfície. Des de llavors, la xarxa municipal ha experimentat un salt qualitatiu amb l’augment del nombre d’estacions i el bon funcionament de la política d’incentius a l’usuari del vehicle elèctric.

    La xarxa municipal de recàrrega que gestiona Reus Mobilitat i Serveis compta actualment de 14 estacions. Està preparada per donar servei simultani a 32 vehicles. 8 estan ubicades en aparcaments municipals i 6 a la via pública, en superfície:

    • Plaça de l’Estació: 2 places.
    • Pavelló Olímpic Municipal: 2 places.
    • Carrer de l’Argentera: 2 places (un cotxe i una moto).
    • Plaça de la Llibertat: 2 places.
    • Àrea Riera Miró: 2 places.
    • Edifici Tecnoparc: 2 places 
    • Pàrquing Baluard: 2 places
    • Pàrquing Carrilet: 2 places
    • Pàrquing Llibertat: 4 places
    • Pàrquing La Fira Centre Comercial: 4 places
    • Pàrquing Oques: 2 places
    • Pàrquing Pastoreta: 2 places
    • Pàrquing Passeig Prim: 2 places
    • Pàrquing Sant Ferran: 2 places

    Els carregadors de la plaça de la Llibertat i de l’àrea Riera Miró són de càrrega ràpida. La resta són de semi-ràpida.

    L’evolució del nombre de recàrregues ha estat significativa: amb 317 recàrregues el 2014 i 7.706 el 2018 (fins a l’octubre).

    L’Ajuntament ja ofereix avantatges i bonificacions fiscals per promocionar l’ús del vehicle elèctric. La càrrega a la xarxa municipal és gratuïta, i els vehicles elèctrics aparquen amb un descompte del 50% als pàrquings municipals. Enguany també continua vigent la bonificació del 75% de la quota de l’impost de vehicles per a vehicles elèctrics. En el cas de vehicles híbrids, el descompte és del 75% el primer any i del 65% la resta.


     

    Relacionats

    Notícia

    Un servei 24 hores, 365 dies a l’any, 250 bicicletes i 21 estacions repartides per la trama urbana. Les dades de l’estrena de la primera fase del servei públic de bicicleta compartida impulsat des de l’Ajuntament de Reus amb l’encàrrec a l’empresa municipal Reus Mobilitat i Serveis.

    Notícia

    Els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità traslladen al Departament d’Acció Climàtica les seves discrepàncies sobre el decret de les Zones de Baixes Emissions

    Notícia

    La DGT va autoritzar l'ús d'un senyal alternatiu al de les targetes ambientals per a l'accés a una Zona de Baixes Emissions, donant així carta de naturalesa al model de ZBE basat en la reducció de tots els tràfics motoritzats i no només a privilegiar els cotxes elèctrics sobre els de consum fòssil.

    Butlletí