04/01/2004 - 00:00
El Consell d'Administració de la Comisión Nacional de Energía (CNE) ha donat la raó a les diferents organitzacions ecologistes que denunciaven de feia mesos les la campanya publicitària d'Endesa o Iberdrola en la qual aquestes empreses promocionaven una energia maldita 'verda'. En un informe, consultable aquí, i aprovat el passat 23 de març, la CNE censura el contingut dels anuncis ja que s'hi relacionava el consum d'energia amb la preservació del medi i es feien servir informacions incertes. La CNE ja ha enviat l'informe a l'Instituto Nacional de Consumo i a l'Oficina de Defensa de la Competencia.
Greenpeace ha fet un comunicat d'urgència en el qual demana la retirada immediata de les campanyes publicitàries d'energia verda. L'organització ecologista recorda que els certificats 'verds' que s'anunciaven en les publicitats no donen cap garantia que el consumidor està rebent l'energia 'verda' que creu haver comprat. L'única forma de fer-ho amb garanties seria a través de contractes bilaterals directes entre l'empresa comercialitzadora i els productors d'energia neta. Segons l'informe de la CNE, l'empresa que ven un 'certificat verd' podria fins i tot haver comprat la totalitat de la seva energia a una central tèrmica.
A més, informen que l'energia 'verda' que presenten les dos grans empreses no redueix les emissions de CO2, ja que l'energia 'verda' que venen és la mateixa que ja s'estava produint. En segon lloc, no ajuda al creixement de les energies renovables, ja que no es garanteix que el que el consumidor paga de més es reinverteixi en renovables.
La Campanya 'Volem saber per a poder escollir', promoguda per Greenpeace i altres organitzacions, reclama que la informació sobre l'origen de l'electricitat que comprem i els seus impactes ambientals s'inclogui en tota la publicitat de les elèctriques i en el rebut de la llum que arriba a les llars. Amb aquesta campanya es vol assegurar que es proporciona, de forma regular i fàcil de comprendre, informació sobre l'origen de l'electricitat que es compra i sobre l'empresa que la ven, garantint uns drets bàsics dels consumidors -el dret a saber i el dret a escollir electricitat neta-. Així s'evitarien més enganys, remarquen els ecologistes.