La Diputació de Barcelona endega un programa pilot de cessió de bicicletes a policies locals

Econòmicament, patrullar en cotxe costa unes vint vegades més que fer-ho en bicicleta
Sostenible.cat
27/06/2008 - 00:00

La Diputació de Barcelona ha encetat un programa pilot de cessió de bicicletes per a policies locals que permetran un gran estalvi ambiental i econòmic a les patrulles. El diputat de medi ambient de la institució, Joan Antoni Baron, ha lliurat un total de vint bicicletes, dues per cadascuna de les poblacions que s'han sumat al programa fins ara: Badalona, Malgrat de Mar, Palau-Solità i Plegamans, Castelldefels, Cabrera de Mar, Vilassar de Mar, Santa Perpètua de Mogoda, Calella, Sant Boi de Llobregat i Vic.

Estalvi econòmic i millora ambiental
Durant l'acte de lliurament de les bicicletes als agents locals, Joan Antoni Baron va destacar la importància d'aquest tipus d'iniciatives, perquè "donen resultats evidents". Maria Llorens, de l'Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, va aportar dades sobre l'impacte que pot tenir la substitució dels vehicles a motor per les bicicletes. Econòmicament, patrullar en cotxe costa unes vint vegades més que fer-ho en bicicleta: es calcula que el cost anual de la part proporcional del preu de compra, el manteniment i el combustible d'un cotxe patrulla es troba al voltant dels 10.000 euros, mentre que el d'una bicicleta ronda els 600 euros.

A més, s'eviten les entre cinc i deu tones de CO2 que emet cada cotxe patrulla anualment -depèn de les hores i velocitats a les quals circulin-, així com la contaminació acústica i l'emissió de tota la resta de gasos derivats del combustible fòssil. Tot i que és evident que les bicicletes no podran substituir els cotxes i les motocicletes en totes les ocasions, posar en marxa aquestes iniciatives és important també perquè "donen exemple a la resta d'usuaris de vehicles", segons Llorens, i, a més, "faciliten l'acostament entre la policia local i els ciutadans". Cal tenir en compte també que patrullar en bicicleta permet cobrir sis vegades més espai que fer-ho a peu.

Espais per patrullar amb bicicleta
Els espais i moments per patrullar amb bicicleta els tria cada municipi i depenen, entre d'altres factors, de l'orografia de la zona. En general, es faran servir al medi urbà, sobretot a les zones restringides a vianants i aquelles on s'apliquen restriccions de velocitat, així com als passejos marítims de les poblacions costaneres, on les bicicletes resulten molt més adequades que no pas les motocicletes que s'han fet servir fins ara.

En altres casos s'empraran per vigilar zones fluvials, parcs urbans o zones residencials, així com les vies específicament habilitades per les bicicletes: els carrils-bici i les vies verdes. "D'aquesta manera els agents podran detectar tant les infraccions dels altres ciclistes com les carències que presenten aquestes vies, com ara la invasió d'altres vehicles o l'existència de cruïlles perilloses", va dir Maria Llorens.

Un altre dels casos en què es preveu l'ús de la bicicleta per part dels agents locals són els dies de fira o mercat, en què els carrers es tanquen al trànsit a motor.

Casos concrets
La meitat dels municipis receptors de les noves bicicletes ja en feien servir, i ara podran ampliar-ne l'ús. Per a la resta serà una nova experiència. És el cas de Vic, on mai abans no s'ha patrullat en bicicleta, segons Josep Rafús, regidor de governació i de la guàrdia urbana de la ciutat. Els nous vehicles es destinaran principalment per patrullar el nou entorn condicionat per a vianants i ciclistes al voltant del riu Gurri, tot i que també es contempla usar-los al casc antic de Vic, on ja s'aplica la prioritat als vianants.

A Sant Boi de Llobregat ja tenen experiència. Fins ara comptaven amb dues bicicletes que feien servir per patrullar el centre i per les classes d'educació viària a les escoles. Els agents que ja les han utilitzat destaquen que "l'acceptació de la gent que ens veu al carrer és molt bona". Les noves bicicletes cedides per la Diputació, en aquest cas, es destinaran als policies de barri.

Normalment els agents que patrullaran en bicicleta en lloc de fer-ho en vehicles a motor ho han triat voluntàriament, i en molts casos miren d'adaptar-hi l'uniforme perquè sigui més còmode, tant a l'estiu com a l'hivern, com per als dies de pluja. Tot i que, com remarca un dels agents que patrullarà una d'aquestes bicicletes, "els dies de pluja intensa serà millor deixar-les, perquè poden ser insegures i no permeten fer un bon servei en aquestes condicions, com també ens passa amb les motos".

Per a la resta de dies de l'any, i començant aquest mateix estiu, vint agents de deu poblacions ja poden patrullar en bicicleta. I no es descarta que en futur el programa s'ampliï a altres municipis que puguin estar interessats.

Relacionats

Notícia

El ple de l'Ajuntament de Reus ha aprovat de manera inicial el passat divendres, 5 de maig el Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible, així com sotmetre a exposició pública el document i l'estudi ambiental estratègic.

Butlletí