La Diputació engega una campanya per promoure la recollida orgànica als municipis

20/04/2004 - 00:00
'Si t'estimes la natura, recicla'. Aquest és el lema que encapçala la campanya de promoció de la recollida selectiva de matèria orgànica que l'Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona va presentar ahir, 19 d'abril, en roda de premsa. Ben aviat, els ciutadans podran veure aquest eslògan reproduït en una gran varietat de formats -en un adhesiu, una samarreta, un vídeo, una falca de ràdio, un anunci de premsa, un opi, etc- al seu propi municipi. La iniciativa de la Diputació pretén oferir als 211 municipis que formen la demarcació un instrument que els pugui ajudar en l'imprescindible -així ho determina la llei 6/93 i la seva modificació 15/2003- desplegament de la recollida de la fracció orgànica, un desplegament que sovint és problemàtic i no pas generalitzat. A hores d'ara, s'està molt lluny d'aconseguir els objectius determinats per la llei, tot i que algunes interpretacions dels últims textos legals apunten que l'obligatorietat de fer la selecció d'aquesta fracció és extensiva a tots els municipis. 'L'establiment del cànon sobre els residus i l'augment dels costos d'abocadors i incineració fan cada vegada més rendible econòmicament la recollida selectiva', valoren en un document de presentació, els responsables de la campanya. El material s'ha elaborat amb l'objectiu de facilitar una millor comprensió dels motius -si recicles, ajudes la natura; és la idea força de la campanya- i els mecanismes de la recollida selectiva -en què consisteix la recollida orgànica, com funciona...-. D'aquesta manera es vol generar complicitat amb la població i evitar malentesos en la recepció de la informació. Tot plegat està ordenat en cinc cd personalitzats per a cada ajuntament. En aquest suport, l'usuari -és a dir, l'ajuntament- pot descarregar-se els formats que li interessin amb el logotip del propi consistori incorporat. D'aquesta manera, s'unifica el missatge -fet que permet millorar-ne l'efecte sobre els ciutadans- i s'estalvia temps i diners. Cada ajuntament decideix la temporalització i la posada en marxa de la campanya, d'acord amb els seus interessos. Inicialment, el programa s'aplicarà, en la forma de prova pilot, en un seguit de 19 municipis: Santa Coloma de Cervelló, Súria, San Joan de Vilatorrada, Vilassar de Mar, Navàs, el Prat de Llobregat, Martorell, Cerdanyola, Mataró, Santa Coloma de Gramenet, Sant Pere de Torelló, Sabadell, Mollet del Vallès, Sant Just Desvern, Manresa, Vilanova del Camí, Torelló, Arenys de Munt i Sant Joan Despí. La diputada de Medi Ambient de la Diputació, Núria Buenaventura, va voler recordar, amb l'objectiu de contextualitzar millor la campanya, la Declaració de Mataró, aprovada pels municipis integrants de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat, i que reclama un consum més responsable. El consum desmesurat és una de les arrels del problema, va subratllar. El millor residu és el que no es produeix. L'Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona desenvolupa des de fa temps, diferents línies de suport en relació a la recollida selectiva dels residus municipals. Entre d'altres, contribueix a dotar de contenidors específics als ajuntaments i elabora projectes i estudis de viabilitat i de distribució de contenidors. S'ha partit d'aquesta experiència, així com del contacte amb alguns ajuntaments que fan la recollida selectiva de la fracció orgànica de fa temps, per plantejar la campanya. Segons va remarcar el cap del Servei de Medi Ambient, Domènec Cucurull, 'hem dissenyat aquesta iniciativa de manera que no trepitgés cap de les línies de treball dels municipis que fan la recollida'. 'La campanya és un bon complement a aquesta feina', va subratllar.

Relacionats

Butlletí