13/05/2006 - 00:00


Tota aquestasituació l'estem denunciant a Equador i a l'Estat espanyol amb campanyes concretes com la iniciativa Contrajunta d'Afectats per Repsol YPF i ara la donarem a conèixer en el Tribunal de Viena. L'objectiu és informar de les situacions que pateixen en la resta del món per garantir la sobirania energètica a països com Espanya, dir que l'energia que aquí consumeixen no és neta ni respecta els drets humans.
El Tribunal Popular que se celebra aquests dies a Viena té lloc al mateix temps que la quarta cimera de Caps d'Estat i de Govern d'Amèrica Llatina i el Carib i la Unió Europea. Quin tipus de relacions haurien d'existir entre aquestes dues regions? La relació ideal comença pel reconeixement d'aspectes com el deute ecològic amb els nostres pobles i el deute històric, per reconèixer que la realitat que viu Amèrica Llatina és fruit d'un procés històric violentat. En aquest context, el primer pas és sensibilitzar la població d'aquesta situació. Sabem que és difícil dir a la població que deixi de comprar a les transnacionals però volem aconseguir que siguin conscients dels seus hàbits i la seva forma de vida, que cada vegada que encenguin la llum elèctrica o que omplin el dipòsit de gasolina del seu cotxe sàpiguen que aquesta energia ve d'Amèrica Llatina i que es tracta de recursos que s'estan esgotant. Encara que se sol fer referència als acords de lliure comerç entre Amèrica Llatina i Estats units, la Unió Europea també potencia aquest tipus de relacions. Com afecten als països llatinoamericans i del Carib? Cada vegada es deteriora més l'Estat i les normatives nacionals que es refereixen al treball, el medi ambient, la salut i els drets humans. Hi ha un ambient permissiu cap a la inversió de les empreses estrangeres, fet que ha debilitat els Estats. Repsol, per exemple, està relacionada amb el Chase Manhattan Bank, un dels bancs presents al Banc Mundial i que fa préstecs multilaterals. És un cas concret de la relació directa que existeix entre les petrolieres, els bancs i organismes multilaterals que defineixen les polítiques en els nostres països. Així, el Banc Mundial o l'FMI, per exemple, diuen a un país que per obtenir més ingressos ha d'exportar petroli; però per exportar necessita construir nous pous, i per a això necessita diners que li prestarà un banc. Tot està relacionat. En aquest context, la nacionalització dels recursos naturals seria una bona solució perquè, almenys, es podria demanar directament a l'Estat que respecti el medi ambient i els drets humans? Sembla que a la llarga és més positiu que estiguin en mans dels Estats. De fet, ja hi ha exemples que demostren que si els recursos estan en mans dels Estats hi ha una distribució lleugerament més equitativa de la riquesa. El repte és reprendre els recursos naturals, encara que és difícil perquè els Estats s'han vist completament desarticulats. Per a la societat civil també és diferent intentar influir sobre el seu Govern i els seus organismes estatals que sobre les transnacionals. Si els recursos pertanyen als nostres països podrem exercir una sobirania i demanar canvis en la política. Quina és la realitat a l'Equador? El petroli està en mans del Govern o de les empreses? El petroli segueix sent de l'Estat, però tot el negoci el fa l'empresa. A més, les transnacionals cada vegada pressionen més perquè se'ls dóni part dels recursos. Les províncies més pobres del país són Orellana, Sucumbíos i Esmeraldas, just les tres províncies petrolieres. El 80% de tots els casos de càncer d'Equador es concentren a Orellana i Sucumbíos i parlar de pobresa és quedar-se curt. El sistema educatiu és elemental, per no dir inexistent, el sistema de salut és inexistent, les carreteres que construeix l'Estat per a les companyies no beneficien les comunitats, les terres i l'aigua estan contaminades... A això se suma el fet que no s'ofereix a la població una activitat econòmica a la qual dedicar-se. I les petrolieres tampoc donen treball a la població local; durant alguns mesos els poden contractar per netejar els terrenys, però després necessiten persones capacitades. En tota la zona no hi ha una sola universitat i la gent no pot ocupar càrrecs que ofereixen les companyies. Per la seva banda, l'Estat es queda només amb el 15% dels beneficis que dóna la venda del petroli, i la meitat es destina al pagament del deute extern. El 7% restant és el que queda per invertir en el país. Acció Ecològica treballa des de fa vint anys a l'Equador denunciant totes aquestes situacions i donant veu a comunitats locals afectades per empreses nacionals i internacionals. Exercir aquesta tasca suposa algun tipus de pressió o amenaces cap a l'entitat? Sí. L'any passat un company nostre, Andrés Arroyo, va ser assassinat per protestar contra un projecte hidroelèctric que suposava fer fora la població de les seves llars. I fa dos anys van matar el company Ángel Shingri. Durant el 2005 vam rebre diverses amenaces. Tot això ho hem fet saber al Govern però les seves paraules han estat vagues i ens ha dit que si denunciem les transnacionals i no les deixem en pau hem d'assumir les conseqüències. En aquest context, quina importància té el suport d'organitzacions internacionals? El suport internacional és bàsic, sobretot per a la difusió i perquè persones d'altres llocs puguin visitar-nos, veure sobre el terreny el que passa i explicar-ho. La idea no és només dir que empreses com Repsol tenen la culpa, perquè no són els únics implicats i la realitat actual combina decisions polítiques, un deute històric i un deute ecològic. Per això és important que les organitzacions difonguin el missatge que el problema és el model de consum energètic, que està oprimint moltes persones.