La gestió local, tema central a la Jornada preparatòria de la Setmana de la Mobilitat

20/06/2006 - 00:00
La mobilitat a casa nostra, els seus problemes i la recerca de solucions, així com la gestió en l'àmbit local d'aquesta mobilitat han estat àmpliament debatuts en la Jornada Preparatòria de la Setmana de la Mobilitat sostenible, que tindrà lloc a Catalunya del 22 al 29 de setembre. Així mateix s'ha presentat el llibre 'Gestió local de la mobilitat sostenible i segura', de Miquel Ortiga i Lluís Cerdà, promogut per la Fundació Carles Pi i Sunyer i que és un compendi ampli sobre la problemàtica de la mobilitat. Aquesta trobada ha tingut lloc aquest dilluns 19 de juny, a l'edifici del Vagó, de l'Escola Industrial, a Barcelona i ha estat convocada per la Comissió Institucional de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura. El cap del Servei de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, Domènec Cucurull, ha obert l'acte, ressaltant que aquesta jornada ha permès treure a informació pública el catàleg de bones pràctiques i actuacions tant locals com comarcals que enguany sumen unes 50. Aquest catàleg és un recull que serveix de guia pels municipis que vulguin fer actuacions durant aquesta setmana, actuacions específiques encaminades a potenciar l'anar a peu, la bicicleta o el transport col·lectiu. A més, en aquesta jornada es proposen cinc tallers d'activitats conjuntes a realitzar durant la setmana, per a ser discutits entre els assistents: joc de la mobilitat, curs de la conducció eficient, campanya per a l'ús de la bicicleta per anar a treballar, cursa de modes de transport i al carrer tots pintem. Jordi Cañas, director general de Polítiques Ambientals i Sostenibilitat del Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya, ha destacat que aquestes jornades no són una repetició sinó un avanç en la sensibilització envers la ciutadania per una mobilitat sostenible i segura. 'Aquests canvis de mentalitat necessaris en els nostres sistemes de mobilitat han de partir d'un conjunt de polítiques consensuades. La mobilitat és baricentre d'altres polítiques relacionades amb la qualitat de vida dels ciutadans, com la política energètica, la de prevenció de canvi climàtic i les polítiques de prevenció dels contaminants atmosfèrics'. Cañas ha manifestat que des del govern ja s'ha integrat la mobilitat dins un conjunt de polítiques, com són el Pla d'Acció de l'Energia, que destina una quantitat molt important dels fons del ministeri per mesures de mobilitat; una ordre de subvencions a ens locals on els aspectes de mobilitat i de canvi climàtic són fonamentals, i un decret per crear un pla especial de gestió per assegurar que els nivells d'òxids de nitrogen i de partícules no superin els marcats per la unió europea per a l'any 2010. Per la seva banda, Esteve Tomàs, director general de Ports i Transports de la Generalitat de Catalunya, ha destacat la importància del transport públic i de les noves polítiques que s'han empès des del departament per tal d'oferir més oportunitats i facilitats a tots els ciutadans per deixar el cotxe i apostar a favor del transport públic. De fet, la Llei de la mobilitat ha estat el marc referent per posar en marxa polítiques de mobilitat i per poder fer un manual de bones pràctiques del transport. La promoció actual que es fa dels transports públics té en compte criteris nous, com el d'arribar a tot arreu, des dels polígons industrials, als hospitals, a les universitats. Fins i tot, segons afegeix Esteve Tomàs, 's'estan establint circuits de transport públic que afavoreixin el coneixement dels nostres espais naturals, com és el cas del Parc d'Aigüestortes'. A més el departament afavoreix les ajudes i subvencions a aquelles empreses de transport que puguin demostrar un increment del seu nombre de passatgers, perquè ja no fan ús del cotxe, i una bona qualitat en el seu servei. En aquest sentit, es valoren aquelles empreses que milloren en la freqüència dels cotxes i en l'adequació per a les persones de mobilitat reduïda. La mobilitat a Catalunya en el transport públic és prou important, segons afirma Tomàs, que ja passa dels 900 milions de passatgers i s'espera vagi augmentant. La Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura concentra, un cop a l'any, accions i propostes concretes sobre un model de mobilitat més racional i ecoeficient. Per aquest motiu cal donar prioritat a totes aquelles activitats que puguin donar a conèixer i fer partícips al màxim de persones possible i que, alhora tinguin un ressò mediàtic destacat. Així, es vol aconseguir la realització d'activitats simultànies en el màxim nombre de municipis possibles amb el mateix objectiu: conscienciació de l'opinió pública sobre la necessitat d'una nova mobilitat urbana, que eviti els efectes negatius derivats de l'ús inadequat del cotxe a la ciutat. Cal aprendre dels errors del passat i d'aquells que podem cometre en el futur i dotar-nos d'eines per millorar la mobilitat. Aquesta actitud és la que contempla el nou llibre que s'ha presentat i la que han promogut els ponents que han inaugurat aquesta jornada preparatòria de la setmana de la sostenibilitat, organitzada conjuntament per la Diputació de Barcelona i el Departament de Medi Ambient i Habitatge.
AdjuntMida
Image icon Foto: C.S.46.38 KB

Relacionats

Butlletí