La limitació a 80 km/h ha reduït la contaminació en un 11%

L'any 2008 van disminuir un 13% les partícules en suspensió respecte de l'any anterior i el diòxid de nitrogen va ser un 6% inferior de mitjana
Redacció
24/02/2009 - 00:00

Un any després de la seva entrada en vigor, la limitació de la velocitat a 80 km/h en les entrades a Barcelona ha comportat una reducció de la contaminació atmosfèrica de l'11%, segons dades presentades pel conseller de Medi Ambient i Habitatge, Francesc Baltasar, qui s'ha felicitat pels resultats obtinguts tot i insistir que "estem a la meitat del camí i queda molt per fer".

Les dades, obtingudes a través de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica (més de 141 punts de mesura amb més de 9 milions de mesuraments anuals) indiquen que pel que fa als nivells de partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 micres (PM10), hi ha hagut una lleugera tendència a la disminució a tot Catalunya, si bé a l'àrea de Barcelona i a la del Vallès i el Baix Llobregat ha estat de les més significatives. En concret, a la zona 1 (els 16 municipis de la primera corona de l'àrea de Barcelona) han millorat un 13% de mitjana l'any 2008 respecte del 2007: s'ha passat dels 47 µg/m3 (micrograms per metre cúbic) als 41 µg/ m3, fregant el valor límit anual que fixa la Unió Europea, que és de 40 µg/ m3.  A la zona 2 (24 municipis del Vallès i el Baix Llobregat), les PM10 també han disminuït un 13% de mitjana anual, passant dels 42 µg/ m3 als 36 µg/ m3, dins dels límits que marca Europa.

Pel que fa al diòxid de nitrogen (NO2), l'anàlisi mostra un descens de l'entorn del 6% durant l'any 2008 respecte a l'anterior. La mitjana anual del 2007 va ser de 48 µg/ m3 i el 2008 va ser de 45 µg/ m3, encara 5 punts per damunt del límit europeu. 

Malgrat aquesta reducció, Baltasar ha admès que es podria demanar a la Unió Europea una pròrroga en el compliment de la normativa i evitar sancions econòmiques si les dades del 2010 no són encara favorables.

Com s'han avaluat les dades?
L'avaluació ambiental de la mesura ha estat realitzada per la Universitat Politècnica de Catalunya, concretament pel Barcelona Supercomputing Center. La metodologia que ha utilitzat consisteix a comparar l'estimació de les emissions corresponents als anys 2007 i 2008, modificant exclusivament les dades de trànsit. Per a l'estudi s'han utilitzat les mesures horàries de velocitat i la intensitat de trànsit de 125 punts d'aforament situats a les 10 vies ràpides d'accés a la ciutat de Barcelona. L'aplicació d'aquesta mesura ha comportat la reducció de les emissions de contaminants tant per la disminució de la velocitat com pel descens de la congestió.

Per fer aquests càlculs s'ha tingut en compte que la intensitat del trànsit dels anys 2007 i 2008 ha estat equivalent els primers vuit mesos de l'any, mentre que, a partir del setembre del 2008 es va produir una reducció en la intensitat de vehicles circulant.

(P)

Altres mesures per millorar l'aire
Però a més de la coneguda limitació a 80 km/h, el Pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l'aire a la regió metropolitana de Barcelona el componen 73 mesures integrades en diferents sectors (veure les 73 mesures, PDF). Ara, en l'equador de l'aplicació del Pla, la gran majoria d'aquestes mesures s'estan executant o en procés d'elaboració.

Així, per exemple, mesures com la substitució de filtres ha permès reduir un 44% les emissions de PM10 per part de la indústria, una xifra significativa si es té en compte que la indústria contribueix en un 28% a les emissions de partícules de la zona 1 (primera corona metropolitana) i fins a un 38% de les de la segona corona.  

Una altra mesura, aquesta dins de l'àmbit de la prevenció, és l'elaboració d'una proposta d'ordenança municipal tipus de prevenció de l'emissió de la pols en la construcció, demolició i rehabilitació d'edificis, que en breu estarà a disposició dels ajuntaments.

Mesures al port i l'aeroport
Pel que fa a les grans infraestructures, des de l'any 2007 el Port de Barcelona no permet operar camions anteriors a l'any 1997, més contaminants que els nous, i a partir d'aquest 2009 ho podran fer exclusivament els posteriors al 2002. També s'ha potenciat el transport ferroviari d'entrada i sortida de mercaderies del recinte portuari en detriment del transport per carretera. En aquest sentit, la nova línia de tren entre les instal·lacions de l'empresa SEAT a Martorell i el Port de Barcelona estalvia 20.000 recorreguts anuals de camions que alleugen el trànsit de la zona. Pel que fa a les emissions, s'estima que aquesta mesura comporta un estalvi anual de 3,5 tones d' NO2 i 3,6 tones de PM10.

Pel que fa a l'aeroport, la majoria de les mesures s'iniciaran amb la posada en marxa de la nova terminal, en els propers mesos. A finals de l'any 2008 però, ja es va iniciar la implantació d'un pla de vigilància ambiental per tal de verificar el compliment de les restriccions de l'ús d'unitats auxiliars de subministrament d'energia a les aeronaus.

Més sensibilització
En quan a la informació disponible sobre el Pla d'actuació i la feina de sensibilització de la ciutadania, s'ha creat el web www.airemes.net i s'ha inaugurat l'exposició itinerant "Respirem Benestar", que a través de l'Ambibús, l'unitat mòbil d'educació ambiental, ha donat a conèixer l'estat de la qualitat de l'aire de la Regió Metropolitana de Barcelona, les principals fonts contaminants, què és i quines mesures proposa el Pla d'actuació i quin pot ser el paper dels ciutadans per contribuir a aquesta millora.

D'altra banda, l'ICAEN ha impulsat 49 accions de formació i difusió al llarg del 2008, com ara cursos d'estalvi i eficiència energètica, de nova normativa o de certificació energètica edificatòria. Entre el 2007 i el 2008, també ha invertit més d'1,3 milions d'euros per impartir 11.191 cursos de conducció eficient per a turismes i vehicles pesants.

--
Més informació: Balanços i informes sobre la qualitat de l'aire a Catalunya | Pla de Millora de la Qualitat de l'Aire de la Regió Metropolitana de Barcelona

Altres beneficis de rebaixar la velocitat

La disminució de la velocitat màxima de circulació, juntament amb la reducció de la congestió, ha comportat una reducció del consum de gasolina de 38 tones diàries i del consum de gasoil de 43 tones diàries, segons dades del DMAH. Això ha suposat una reducció de 30.000 tones anuals de combustible (el 3,7% del que es consumeix en tota la primera corona) i un estalvi anual de més de 40 milions d'euros. Alhora, s'han deixat d'emetre més de 93.000 tones de CO2, principal responsable de l'escalfament global del planeta.

AdjuntMida
Image icon transit.jpg17.97 KB