Les instal·lacions de la nova terminal T1 de l'aeroport de Barcelona, que començarà a operar aquest dimecres 17 de juny, s'han dissenyat tenint en compte criteris d'eficàcia energètica i d'aprofitament màxim de la llum natural. Des de fora, el que més pot cridar l'atenció són les 696 plaques solars, de 2,2 metres quadrats per unitat, que escalfaran el 70% de l'aigua sanitària que es fa servir a l'aeroport. I els grans murs de vidre serigrafiat permeten, durant moltes hores al dia, aprofitar la llum exterior per crear una il·luminació tènue adequada per aquest espai. En total hi ha més de 90 mil metres quadrats d'aquest material, prou per poder revestir la Piràmide de Gizeh i que són un dels trets principals de la imatge d'aquesta infrastructura.
A la resta de l'edifici també es vol reduir el consum d'energia, i l'enllumenat tindrà regulació automàtica de la intensitat. A més s'ha triat un model de tubs fluorescents que consumeix en 28% menys que els que es fan servir fins ara a l'aeroport.
Una altra mesura ha estat la concentració dels equips de producció de fred i calor, per tal d'optimitzar el funcionament global de tot el sistema i rebaixar la despesa energètica. I als lavabos, les aixetes són de baix consum i amb parada voluntària, el que evita el malbaratament d'aigua que comporten les aixetes que es tanquen soles.
Residus amb recollida pneumàtica
La T1 (a partir d'ara la terminal vella passarà a dir-se T2) incorpora també un sistema de recollida selectiva de residus pneumàtica, amb quatre fraccions: envasos, paper-cartró, brossa orgànica i resta. Aquesta recollida no és d'ús directe per als passatgers, sinó per a les escombraries que es generen als edificis i avions. El sistema permet la retirada de residus a qualsevol hora del dia i compta amb mesures d'optimització d'energia que li permet adequar la velocitat i intensitat dels ventiladors interns a la quantitat de brossa recollida.
Accés amb autobús
La inauguració de la nova terminal arriba molt abans que la projectada línia 9 de metro que ha d'unir Barcelona amb l'aeroport. I no hi ha data prevista per allargar la línia de rodalies fins al nou edifici. Per ara, per tant, les opcions de transport col·lectiu per arribar-hi es limiten a l'autobús.
N'hi haurà que uniran freqüentment les dues terminals, i també des de l'estació de rodalies del Prat de Llobregat. A més, el servei d'Aerobús que surt des de plaça Catalunya -i té diverses parades dins la ciutat- es desdobla ara en dues línies, una per cada terminal. I la línia 46 de TMB que fins ara unia la plaça d'Espanya amb la terminal 2, s'allarga fins la T1.
Per altra banda, es crea una nova línia des de Castelldefels, Viladecans i Gavà, i es prolonga la que hi arriba des de Sant Joan Despí i que passa per Cornellà, Sant Boi i El Prat.
Adjunt | Mida |
---|---|
Vista aèria de la nova terminal | 30.39 KB |