La PTP calcula que el transport terrestre té un cost social i ambiental de 5.567 milions d'euros

17/03/2005 - 00:00
Els costos externs del transport o externalitats són els costos socials i ambientals que el transport causa al conjunt de la societat i que aquest sector no paga. L'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) ha enllestit un estudi en el qual ha avaluat aquests costos per a l'any 2003. L'estudi està elaborat per Cristian Canales, enginyier en trasport i doctorand a la UPC, sota la direcció de Pau Noy, president de la PTP. Segons això, el transport terrestre va costar a Catalunya 5.567 milions d'euros, una xifra superior al que fins ara s'havia considerat, assenyala la mateixa associació. L'estudi parteix d'un informe sobre els costos socials i ambientals del transport a Catalunya que va dur a terme la consultora ALG per encàrrec del govern de Catalunya, l'any 2001. La PTP, però, s'ha basat en una metodologia diferent, ja que s'han près com a vàlids els costos unitaris que INFRAS/IWW ha definit per a Europa i l'estat espanyol l'any 2004. En aquest sentit, la principal diferència entre la base quilomètrica de l'estudi de la Generalitat i el de la PTP és la quantitat de tones de quilòmetre del transport de mercaderies per carretera, 'un valor que segons Canales i Noy, estava subestimat. Els costos externs per tipus de transport sobre el PIB a Catalunya (a partir dels costos unitaris de la mitjana europea) són del 4%. L'automòbil és responsable del 2,2% sobre el PIB total, el camió, de l'1,52% i la moto del 0,07%. L'autobús (0,04%), el ferrocarril de passatgers (0,10%) i el ferrocarril de mercaderies (0,04%) tenen percentatges molt més petits. En l'informe s'inclou un apartat final de recomanacions: 'L'objectiu número 1 de les polítiques públiques ha de dirigir-se primer a congelar les emissions o costos i després a disminuir-los sensiblement'. Es subratlla que els dos grans contribuents al canvi climàtic i a les externalitats són el vehicle privat i el camió. 'Es urgent aplicar el principi de qui contamina, paga'. També es remarca que 'la despesa pública ha de privilegiar el desenvolupament del transport públic de viatger i el ferroviari de mercaderies' i que, 'com posen de relleu diversos informes, Catalunya disposa d'una adequada dotació d'autopistes i autovies. Quan es proposa fer més desdoblaments i duplicacions de grans eixos viaris, només aconseguim aparcar un problema, o agreujar-lo al cap de poc'. 'Cada tipus de transport hauria d'internalitzar els seus costos externs de funcionament, si no ho fem així, aquests costos els paguem entre tots', conclou.
Podeu descarregar-vos l'estudi, en format power point: www.laptp.org/arxiu/externalidades.pps

Relacionats

Butlletí