
L'any 2024, Mollet del Vallès va reduir els nivells de contaminació per presència de diòxid de nitrogen (NO2), partícules inferiors a 10 micres (PM10) i 2,5 micres (PM2,5). Es tracta de les millors dades a l'estació automàtica Mollet del Vallès (AP7 km. 139) des del 2007, any a partir del qual es té un seguiment de les dades de qualitat de l'aire del municipi.
En concret, l'estudi detecta una rebaixa molt important de la presència de PM10 i la mitjana baixa de 26,58 micrograms per metre cúbic (µg/m3) d'aire del 2023 a 19,09 µg/m³. En el cas de l'NO2 es baixa de 30,51 µg/m³ a 28,65 µg/m³, que és la millor dada que s'ha donat en tot aquest període (2007-2024). Per últim, pel que fa al PM2,5 també és la xifra més baixa des de 2021, quan es va començar a analitzar aquest contaminant a l'estació, amb una mitjana anual de 12,58 µg/m³.
Des del 2007 Mollet del Vallès disposa d'una estació de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica (XVPCA) de la Generalitat de Catalunya, a partir de la qual es recullen dades sobre els nivells d'immissió dels principals contaminants i la seva evolució. A partir de les dades recollides, es confirma que des de 2019 s'estan complint els valors límit de mitjana anual fixats pel Reial decret 102/2011 de 28 de gener i la Directiva 2008/50/CE pel que fa al NO2 i a les PM10 i des del 2021 (any en que es van començar a mesurar) per les PM2,5.
Per seguir aquesta tendència, l'Ajuntament aposta per mesures de caràcter estructural i visió supramunicipal, que potenciïn el transport públic interurbà i que provoquin la reducció del trànsit de les vies d'alta capacitat.
Des de l'Ajuntament també es té present que cal continuar treballant per reforçar la tendència en l'àmbit local, seguint 3 eixos estratègics destacats:
Mobilitat sostenible: Cal continuar aprofundint en mesures com la vianalització de carrers, la implantació de carrils bici, l'electrificació de la flota municipal o la millora del transport urbà i interurbà.
Biodiversitat urbana: La biodiversitat, i especialment l'arbrat urbà, actua com a captador de contaminants i, per tant, cal continuar ampliant el nombre d'arbres i de biodiversitat a la ciutat.
Xarxa de sensors propis: Cal monitoritzar la qualitat de l'aire en diferents zones/punts de la ciutat per a dissenyar accions adequades i millors, més enllà de la informació que facilita l'estació de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica (XVPCA) de la Generalitat de Catalunya.
Per al 1r tinent d'alcaldessa, Raul Broto Cervera, "aquestes dades són positives, els valors de mitjana anual estan fins i tot per sota dels anys de la pandèmia, però hem de seguir avançant i millorant per a donar compliment als objectius marcats per la nova directiva europea encara pendent de transposició nacional, per assolir els objectius marcats pel Pla de Qualitat de l'Aire - Horitzó 2027 d'àmbit català i per a tendir al compliment dels valors guia recomanats per l'OMS". El regidor ha afegit que "sempre posem èmfasi en la necessitat de reduir el trànsit en les vies d'alta capacitat que envolten la ciutat, principalment millorant el transport públic interurbà. Però aquestes dades, ens mostren que tot i seguir en un nivell de trànsit elevat, és possible que la renovació i electrificació de la flota de vehicles estigui tenint un impacte positiu".
Consultar la memòria: Memòria de la qualitat de l'aire a Mollet 2024