La reducció d'emissions causada per la Covid no és suficient per assolir els objectius climàtics

23/02/2021 - 12:59
Un cartell avisa als conductors que entren a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona a la sortida 5 de la Ronda de Dalt | ACN

Un cartell avisa als conductors que entren a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona a la sortida 5 de la Ronda de Dalt | ACN

La disminució sense precedents de la contaminació atmosfèrica provocada per la pandèmia no compleix els objectius de l'Acord de París

L'estudi anual Global Energy and Climate Outlook publicat pel Centre Comú d'Investigació (CCI), el servei científic de la Comissió Europea, mostra com ni amb les restriccions de mobilitat imposades per pal·liar la Covid-19 s'han assolit els compromisos climàtics recollits a l'Acord de París.

La reducció més gran d'emissions del 2020 s'han concentrat en el sector de la mobilitat, ja que ens hem trobat davant de la major caiguda de la demanda de mobilitat de la història recent, segons apunta la investigació del CCI. Un descens que ha obert la porta a noves formes de consum, inversió i canvis de comportament que, segons l'entitat, mostraven un possible canvi en el sistema energètic global. El que els investigadors anomenaven una "nova normalitat", amb la qual estimaven que mai més es tornaria a superar el màxim històric mundial d'emissions de gasos d'efecte hivernacle (GEH) registrades el 2019. No obstant això, un retorn total a les tendències habituals tornaria a augmentar les emissions.

L'informe subratlla que els canvis nascuts de la pandèmia podrien ser prou per trencar la tendència creixent d'emissions mundials de GEH, però no són suficients per assolir els objectius de l'Acord de París. Les projeccions mostren que s'ha alterat significativament les tendències d'emissions anteriors, però les reduccions només ens han aproximat a limitar un 35% l'augment de 2 °C de temperatura.

Fum provinent d'indústries | Pxhere

Convertir els reptes en oportunitats

Pels investigadors això demostra que són necessàries accions més ambicioses per mantenir el canvi de temperatura global a molt per sota dels 2 ° C el 2100, tal com s'esperava a l'Acord de París.

L'anàlisi revela els importants reptes als quals s'enfronten els països a l'hora d'obtenir grans reduccions d'emissions sense causar danys a les activitats econòmiques. Però els autors de l'informe continuen esperançats. Veuen la pandèmia i els canvis resultants com una oportunitat per als governs per reforçar una recuperació verda i accelerar les inversions en energia neta i eficiència energètica.


 

Etiquetes: 

Relacionats

Notícia

L'AMB incorpora al Bus Metropolità 30 nous autobusos sostenibles: 22 al servei de l'àmbit Barcelona-Sant Boi i 8 per al servei del Barcelonès nord. 87 autobusos més arribaran abans que acabi l'any 2022 i els altres 187 vehicles restants ho faran durant el primer trimestre del 2023.

Notícia

El passat maig van començar a rodar els deu autobusos amb tecnologia híbrida que esdevenen el primer pas per a la renovació de la flota de l’Empresa Municipal de Transports (EMT) cap a una mobilitat més sostenible i eficient.

Notícia

L’Ajuntament de Reus invertirà 800.000 euros en la construcció de dos nous trams del desplegament del Pla Específic de la Bicicleta. Aquest dijous, 28 d’abril i ha publicat al perfil del contractant la licitació del contracte d’obres per a la construcció del tram que enllaçarà l’estació de trens del passeig Mata amb l’estació de busos, el campus de la URV, l’Hospital i la futura estació de trens de Bellissens; i del tram que recorrerà l’avinguda de Tarragona, entre la rotonda del Tecnoparc i la rotonda de l’avinguda del President Macià.

Butlletí