30/06/2004 - 00:00
Els resultats pobres 'especialment a l'àrea metropolitana de Barcelona- de l'última edició de la Setmana de la Mobilitat Sostenible van fer convenir als organitzadors que calia fer canvis de cara a la convocatòria de 2004. Aquest any, la Setmana es farà al novembre, es potenciaran actes i activitats centrals (entrega de títols de dos viatges a comerços, presentació d'estudis, exposició sobre material mòbil d'època, jornades...) i es posarà l'accent en accions pilot o de marcat caràcter pedagògic.
L'última edició de la Setmana de la Mobilitat, hereva del Dia sense Cotxes, convocat per primer cop a Catalunya l'any 1999, va acabar amb un regust agredolç. Barcelona, el setembre passat, malgrat observar-se una reducció del trànsit del 4%, no va poder treure's de sobre l'asfixiant presència del vehicle privat sobre l'asfalt. La percepció general va ser més aviat negativa 'així ho van reflectir molts mitjans i així ho van viure, de fet, molts ciutadans atrapats de nou a les rondes o al carrer Aragó. Els polítics van convenir aleshores, quasi unànimement en les seves valoracions, que calia repensar la convocatòria de cara a pròximes edicions.
Segurament, la coincidència amb les festes de la Mercè i el fet que els transports públics ja estan al límit d'ocupació habitualment, i que per tant difícilment poden ser percebuts com una alternativa vàlida, no van ajudar gaire a fer arribar el missatge que una altra mobilitat -més raonable, naturalment- ha de ser possible.
Tot i que el balanç negatiu de Barcelona no és, ni molt menys, compartit pel centenar de municipis que van participar en l'última edició 'en molts casos, els balanços d'aquestes poblacions són, contràriament, força positius-, està clar, però, que el pes dels vehicles que diàriament mou la capital i el seu entorn immediat pesa, i molt.
Aquest dimarts, 29 de juny, la sala del Vagó, del Recinte de l'Escola Industrial de la Diputació de Barcelona, que organitzava la sessió, va acollir una jornada preparatòria de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura. La Comissió Institucional Promotora de la Setmana de la Mobilitat va prometre canvis per a l'edició de 2004 i en la jornada es van apuntar, precisament, algunes de les modificacions amb les quals s'està treballant a hores d'ara.
Per començar, la Setmana de la Mobilitat Sostenible es farà, aquest any, entre el 8 i el 22 de novembre, amb el curs escolar ja ben començat, amb els ajuntaments ben rodats i lluny de festes majors.
A més, s'intentarà evitar la dispersió d'altres anys, amb l'impuls d'actes centrals més ben definits, tot potenciant el caràcter de la convocatòria com a espai per assajar proves pilot i activitats de valor pedagògic.
Una de les que s'està estudiant a hores d'ara és l'habilitació d'un carril bus per a l'entrada a Barcelona des de la Diagonal, procedent del Baix Llobregat, i que doni preferència de pas a vehicles d'alta ocupació. Una iniciativa que, en cas de ser un èxit, podria implantar-se de forma permanent.
Com és més habitual, es faran un seguit de jornades, una de les quals l'organitza el Servei de Medi Ambient de la Diputació i la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat, sobre camí escolar. També s'aprofitaran els dies de la Setmana de la Mobilitat per presentar diversos estudis.
Aquest any, a més, es farà la convoctòria d'uns premis que remarcaran pràctiques de mobilitat sostenible i que s'entregaran en l'edició del 2005 i s'oferirà als comerços la possibilitat de 'regalar' als clients un títol amb dos viatges de transport públic. També està previst fer una exposició a Barcelona sobre material mòbil d'època.
Pau Noy, president de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic, va encarregar-se d'una ponència marc en la qual es van repassar les convocatòries per una mobilitat més sostenible, des del Dia sense Cotxes del 1999 fins a la del 2003. Noy va subratllar la feina que encara queda per fer en el camí de la gestió de la demanda i va suggerir, entre d'altres, polítiques de reducció d'aparcaments, impuls de carrils BUS/Vao, estratègies per a incrementar la velocitat dels autobusos, increment del servei de rodalies de tren, extensió del tramvia...
Aquí podeu descarregar-vos un resum de la intervenció de Noy, facilitada per la PTP.
Per la seva banda, Manel Nadal, Secretari per a la Mobilitat del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, va anunciar que en els pròxims dies es constituiran a Lleida, Girona i Tarragona Autoritats del Transport similars a la que funciona a l'àrea metropolitana. La idea és que aquestes autoritats puguin impulsar la tan desitjada integració tarifària sobre el territori. Nadal va informar igualment que el Consell Català de la Mobilitat es troba en una fase molt avançada de concreció i que a finals d'any es presentarà un document-guia que explicarà com fer els estudi d'evaluació de mobilitat generada, requerits per la Llei de Mobilitat.
Catàleg idees de la Diputació
Per una altra banda, el Servei de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona ha elaborat un catàleg de mesures i actuacions que els ajuntaments poden portar a terme per avançar cap a una mobilitat sostenible als seus municipis.
Durant la reunió preparatòria de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura 2004 es va presentar el catàleg, que conté 50 propostes per una mobilitat més sostenible, agrupades en 8 àmbits d'actuació: la mobilitat a peu i l'espai urbà per als vianants, l'ús més racional del cotxe, la circulació de vehicles a motor, l'ús de transport públic col·lectiu, l'ús de la bicicleta, les fonts de contaminació ambiental, l'ordenació i gestió de la mobilitat urbana, i l'educació viària.
Entre altres propostes del catàleg preparat per la Diputació de Barcelona, i d'acord amb la Comissió Institucional, es troben la peatonalització de carrers, l'eixamplament de voreres, la promoció del cotxe compartit, la implantació de mesures per afavorir el transport públic, l'ampliació de carrils-bici o l'aplicació de mesures per reduir el soroll causat pel trànsit. Cada ajuntament adherit a la campanya se centrarà en aquelles propostes que consideri més adients pel seu municipi.