L'ajuntament de Barcelona acaba de donar a conèixer les dues opcions de transformació de l'avinguda Diagonal sobre les quals podran votar els barcelonins del 10 al 16 de maig: un gran bulevard amb la calçada al centre o una rambla envoltada d'arbres. En ambdues alternatives es dóna prioritat a l'espai per als vianants i al transport públic. També es podrà escollir una tercera opció que descarta qualsevol intervenció en el traçat actual.
Opció A, el passeig bulevard
L'opció del passeig bulevard és la que conserva més fidelment l'actual morfologia de la via ja que manté la calçada central de 15 metres d'amplada però hi incorpora el tramvia al corredor central amb dues vies de trànsit rodat a ambdós costats.
A banda i banda de la calçada, se situaran els dos passeigs laterals de nou metres cadascun amb dues parelles d'arbres laterals. La distància restant entre aquests arbres i les façanes dels edificis correspon a un carril per on podrà passar únicament el trànsit de proximitat i les bicicletes al costat d'una vorera de quatre metres (més informació sobre la proposta A).
Opció B, la rambla
Aquesta opció prioritza una rambla central de 15 metres per a vianants i bicicletes envoltada d'una filera d'arbres a cada costat -fet que obligarà a canviar l'actual disposició d'arbrat- que tindrà continuïtat al llarg de tota la via i només s'interromprà en els principals encreuaments.
Aquest eix estructurador central compta amb dues calçades laterals de més de nou metres cadascuna per les quals passarà el tramvia i dos carrils més per costat (més informació sobre la proposta B).
Els elements comuns, una gran plaça i sense modificacions al subsòl
A part de coincidir en un tramvia que unirà Glòries i Francesc Macià i un major espai per a vianants, les dues opcions eviten també fer modificacions al subsòl a causa de la complexitat tècnica del procés i se centren només en la modificació de la "pell" de l'avinguda.
A més, pel que fa a l'encreuament de la Diagonal amb el carrer Marina que ara és una gran cruïlla d'asfalt, les dues opcions contemplen la seva transformació en una gran plaça d'ús ciutadà.
No s'exclou el vehicle privat
La revitalització d'aquest eix històric passarà, segons es desprèn de les dues opcions -si no és que arriba a guanyar l'opció C, és a dir, cap de les anteriors- per una reducció de la circulació de vehicles privats: mentre l'opció A contempla la possibilitat que el trànsit rodat privat circuli per algun dels dos carrils del centre -els carrils laterals es reserven a pas excepcional com seria descàrrega per a comerços-, a l'opció B els cotxes privats podrien circular per algun dels dos carrils que hi ha a cada banda de la rambla central.
Segons l'alcalde de la ciutat, Jordi Hereu, aquestes transformacions arriben en un moment en què "aquesta avinguda ja no és un instrument de mobilitat adequat ni un punt de trobada per a les persones" i que amb la participació del gairebé milió i mig de persones del cens es convertirà en "un dels millors passeigs d'Europa". Un passeig que serà, en paraules de l'alcalde, "un espai de qualitat, mobilitat més eficient i dinamisme econòmic i comercial".