L'Ajuntament de Barcelona proposa l'ampliació del servei ferroviari al Pla de Rodalies Metropolità

14/12/2005 - 00:00
L'Ajuntament de Barcelona ha proposat l'ampliació del servei de rodalies de la xarxa ferroviària per al Pla de Rodalies de la Regió Metropolitana de Barcelona, segons ha explicat l'alcalde de Barcelona, Joan Clos, en una conferència al Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya.
Clos ha avançat algunes de les noves infraestructures que l'Ajuntament proposa, com per exemple completar l'anell de rodalies del Papiol-Mollet-Barcelona; augmentar la fluïdesa de servei al Vallès; fer la connexió urbana de Ripollet; construir l'anomenat quart cinturó ferroviari orbital, que ha d'unir Terrassa, Sabadell, Granollers, Mataró i Vilafranca; desdoblar i soterrar l'eix del Maresme i construir més intercanviadors.
La proposta, però, també preveu millores a curt termini en la xarxa ferroviària ja existent, com ara l'augment de la capacitat dels trens, el reforç en l'electrificació de les línies i la millora de les estacions, entre altres. Aquestes actuacions en matèria de noves infraestructures i millora de les existents necessitarien, segons ha manifestat l'alcalde, una inversió d'uns 10.000 milions d'euros.
El motiu de la proposta, segons ha declarat Joan Clos, és dotar l'Àrea Metropolitana i la seva perifèria dels serveis que necessita després del creixement urbanístic que ha experimentant en els darrers anys. Però també es preveu amb aquestes actuacions incrementar el nombre de viatgers en un 30% en tres o quatre anys, i en un 100% en deu anys, passant dels 160 milions de viatgers a l'any que utilitzen actualment el sistema de rodalies als 320 milions a l'any.
Aquesta ampliació, a més, segons l'alcalde de Barcelona, 'persegueix afavorir un sistema de mobilitat més sostenible i evitar molts dels desplaçaments en vehicle privat que la xarxa actual obliga a fer, ja que els corredors ferroviaris que hi ha no estan equilibrats pel que fa a la població que serveixen'. En aquest sentit, Clos ha assenyalat que cal apostar per 'una planificació urbanística en funció de les infraestructures, acostant la població als llocs on hi ha infraestructures de transport' per disminuir la mobilitat en vehicle privat.
Arrel d'aquesta proposta, cal subratllar que la demanda d'una millora en el servei de rodalies a l'Àrea Metropolitana de Barcelona és una reivindicació antiga de moltes entitats. Per exemple cal indicar la campanya que fa uns mesos han engegat l'Associació per la Promoció del Transport Públic (PTP), CCOO de Catalunya i l'Organització de Consumidors i Usuaris, reclamant que el passatge dels trens de rodalies de l'Àrea Metropolitana ha crescut un 80% en dies laborables, mentre que l'oferta de trens només ho ha fet en un 5%, en aquests últims anys, les freqüències i el nombre de trens pràcticament no s'han modificat.
Podeu accedir a la campanya per la millora del servei de Rodalies aquí

Relacionats

Butlletí