L'alumnat de Lleida investiga l’emergència climàtica amb propostes per reduir el consum d’energia a les escoles dins l’Agenda 21 Escolar

11/03/2021 - 21:47

L’agenda 21 Escolar es desenvolupa amb un conjunt d’activitats adreçades específicament a l’àmbit educatiu per promoure un canvi d'hàbits a tota la comunitat educativa, mestres, alumnes i famílies cap a una Lleida més sostenible i respectuosa amb el seu entorn. Hi participen 55 escoles i instituts, i una de les novetats per aquest curs són les microxarxes.

Es tracta de grups de treball específics que s'integren dins de les línies estratègiques de la Regidoria d'Habitatge i Transició Ecològica com són la creació d'un pla de prevenció de residus als centres escolars i la promoció del compostatge dins del marc del Pla de prevenció de residus municipal, l'estudi del riu Segre com línia estratègica ambiental de la Regidoria i del projecte Europeu TTFS o la sensibilització sobre l'emergència climàtica sota el paraigua de la declaració municipal d'emergència climàtica.

Com a exemple, els tres grups de sisè de l’Escola Espiga han realitzat investigacions emmarcades en la microxarxa «Stop Emergència Climàtica» estudiant la pell de l’edifici, la calefacció, la refrigeració, l’ús de l’enllumenat i aparells elèctrics i el consum d’aigua. Han realitzat un estudi que ha implicat recollida de dades, anàlisi, interpretació de resultats, proposta d’accions i canvis d’hàbits, a partir de la pluja d’idees i el diàleg. Entre les conclusions, proposen fer servir sistemes d’estalvi d’aigua, com aixetes amb sensors de moviment, que permeten utilitzar només l’aigua necessària. L’alumnat també va concloure que apujar o baixar les persianes serveix per aprofitar la llum i la climatització natural i així estalviar energia, un estalvi que encara pot ser més gran si milloren els tancaments de portes i finestres i s’opta pel doble vidre. Els alumnes valoren que caldria instal·lar termòstats per regular correctament la temperatura als diferents espais de l’escola, i pensen que cal començar a pensar en l’ús d’una font d’energia renovable com ara l’energia solar, com han fet a l'institut Gili i Gaya. En els treballs, que es poden consultar al seu blog, els alumnes de sisè de l’Espiga conclouen «Som grans agents de canvi social i junts podem aconseguir moltes coses pel bé del nostre planeta».

Aquest treball de l’alumnat es fa en paral·lel i s’alimenta d’informació de les auditories ambientals a les escoles de Lleida que estan fent conjuntament tècnics de les regidories d’educació i de Transició Ecològica per tal de fer una proposta tècnica que millori l’eficiència energètica, de l’ús de l’aigua i de la gestió dels residus que es fa a les escoles.

Aquest curs s’han inscrit a l’Agenda 21 Escolar 55 centres educatius, dels quals 21 s'han interessat a les microxarxes promogudes. Cada centre té la capacitat de decidir sobre quina o quines temàtiques ambientals vol treballar d'acord amb les problemàtiques ambientals detectades en cada cas. Cal destacar la implicació dels centres educatius en l'aprenentatge i sensibilització ambiental vinculada als horts escolars, a la reducció i reciclatge dels residus, a la promoció d'un camí escolar segur i sostenible o la sensibilització sobre la importància de la biodiversitat de flora i fauna al nostre entorn proper.

Per a realitzar aquestes activitats l'Agenda 21 Escolar de Lleida proporciona als centres participants un marc conjunt de treball cap a una Lleida i un món més sostenible que afavoreix l'intercanvi de coneixements i experiències. Es faciliten les formacions al professorat implicat, així com recursos materials i econòmics per dur a terme les accions ambientals als centres. L'Agenda 21 Escolar de Lleida manté un contacte i assessorament continu amb els centres per conèixer les seves necessitats i fer-ne difusió. https://blocs.xtec.cat/espigaciclesuperior/2021/02/18/agenda-21/


 

Categories: 

Relacionats

Article

L’ens ha celebrat la reunió del seu patronat, que ha aprovat el pla de treball per 2024 i el pressupost, que serà de 428.100 euros

Notícia

Seixanta centres de la ciutat participen en el programa amb projectes de reciclatge, horts escolars, estalvi energètic i increment de la biodiversitat al pati. El Saló de plens de la Paeria acull l’acte de signatura de compromís d’Escoles Sostenibles de Lleida

Article

La Paeria ha posat en marxa el programa “Stop Emergència Climàtica: Estalviar per ajudar”, una iniciativa dirigida als centres escolars de Lleida, per aprendre a estalviar energia i recursos, reflexionar sobre els estils de vida insostenibles, i fomentar l’empatia i la cura mútua, especialment cap a les persones més vulnerables de la nostra ciutat.

Butlletí