L'AMB celebra que el TSJC no executi la sentència contrària a l'ordenança municipal de Barcelona que regula la ZBE

09/05/2022 - 11:16

L'Àrea Metropolitana de Barcelona inicia el tràmit per recórrer la sentència al Tribunal Suprem i protegir la creació, aplicació i vigència de la ZBE Rondes BCN

L'AMB valora positivament la decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) de no executar provisionalment la sentència que preveu anul·lar l'ordenança municipal de Barcelona que regula la zona de baixes emissions de les rondes de Barcelona (ZBE Rondes BCN). El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda, ha destacat que, d'aquesta manera, la ZBE Rondes BCN "segueix sent plenament vàlida mentre es preparen els recursos a la sentència del TSJC".

L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ja ha iniciat el tràmit d'interposar un recurs de cassació al Tribunal Suprem per defensar la creació, aplicació i vigència de la ZBE Rondes BCN i en contra de la sentència emesa el passat mes de març del 2022 pel TSJC. Aquesta, que no es ferma, anul·la l'ordenança de l'Ajuntament de Barcelona que regula la ZBE Rondes BCN i, en conseqüència, podria deixar sense vigència aquesta zona de baixes emissions pionera a Espanya, una eina imprescindible per rebaixar la contaminació de l'aire i que està implantada amb èxit en més de 220 ciutats d'Europa.

L'AMB recorda que la ZBE Rondes BCN, integrada per cinc municipis metropolitans (Barcelona, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, l'Hospitalet de Llobregat i Sant Adrià de Besòs) i coordinada per l'AMB, ha contribuït a millorar significativament la qualitat de l'aire de la metròpolis de Barcelona, amb la reducció de les emissions dels vehicles més contaminants i té un impacte directe en la salut del ciutadans. Entre les millores, destaquen la reducció de la circulació dels vehicles més contaminants (s'ha passat del 20 % del 2017 al 2 % actual) i la reducció dels principals contaminants. Concretament, les emissions de PM10 dels vehicles circulants s'han reduït un 20 % i, les de diòxid de nitrogen (NOX), un 50 %. A banda, entre el setembre del 2020 i el setembre del 2021, el parc mòbil va passar a emetre un 14 % menys de NOX, un 13 % menys de carboni negre i un 6 % menys de PM10.

Poveda demana a la justícia que "apliqui la normativa vigent per fer front a la problemàtica de la contaminació atmosfèrica, tal com marquen les directives europees (com l'Acord de París) i la nova legislació del Govern central,  la llei de canvi climàtic, per vetllar per la salut pública. No podem desviar el debat. La ZBE Rondes BCN contribueix a complir els barems legalment establerts per la Comissió Europea, que feia una dècada que se superaven a la metròpolis de Barcelona", ha recordat Poveda.

El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB reclama que es "desvinculi la ZBE Rondes BCN d'altres mesures complementàries i temes paral·lels, com són les mesures econòmiques a les quals fa referència la sentència del TSJC". En aquest sentit, reconeix que "ja s'estan impulsant mesures de suport per als ciutadans, a diferents escales". En l'àmbit metropolità, per exemple, la T-verda metropolitana facilita tres anys de transport públic gratuït a canvi de desballestar un vehicle contaminant. D'altra banda, el Govern central ofereix múltiples ajudes a la renovació de la flota arran dels fons NGEU. "Els fons europeus Next Generation permetran un nou impuls per accelerar mesures complementàries que facilitin el canvi d'hàbits al ciutadà i implantar-ne de noves", ha destacat Poveda.

 

Espanya i Europa, alineades per lluitar contra la contaminació atmosfèrica


Les mesures de l'AMB estan en línia amb els objectius de les directives de la Unió Europea i amb les polítiques progressistes del Govern d'Espanya per impulsar polítiques de mobilitat sostenible i millorar la qualitat de l'aire.

Concretament, la Llei 7/2021 de canvi climàtic i transició energètica del Govern central impulsa el desplegament de zones de baixes emissions a tots els municipis de més de 50.000 habitants d'Espanya i la neutralitat climàtica al 2050, amb l'objectiu d'assegurar el compliment, per part d'Espanya, dels objectius de l'Acord de París. La ZBE Rondes BCN ha estat el model de referència per a la implantació de ZBE a la resta d'Espanya.

A banda, actualment s'està treballant el reial decret que especificarà com han de ser aquestes zones de baixes emissions i en facilitarà la cobertura legal. Paral·lelament, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) també està treballant l'avantprojecte de la Llei de mobilitat sostenible, un nou marc regulatori per al transport i la mobilitat d'Espanya, que entre altres mesures aposta per la descarbonització.  


 

Relacionats

Notícia

Els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità traslladen al Departament d’Acció Climàtica les seves discrepàncies sobre el decret de les Zones de Baixes Emissions

Notícia

La DGT va autoritzar l'ús d'un senyal alternatiu al de les targetes ambientals per a l'accés a una Zona de Baixes Emissions, donant així carta de naturalesa al model de ZBE basat en la reducció de tots els tràfics motoritzats i no només a privilegiar els cotxes elèctrics sobre els de consum fòssil.

Notícia
Especial Congrés de Qualitat de l'Aire

La segona jornada del Congrés de Qualitat de l'Aire reivindica més mesures, informació acurada i posar la ciutadania al centre.

Butlletí